Ile kosztuje zrobienie karty produktu Rich Content?
Uatrakcyjnienie prezentacji produktów kartami Rich Content
Atrakcyjna prezentacja produktów jest jednym z kluczowych elementów wpływających na sukces sprzedaży online. Karty produktów Rich Content to rozwiązanie, które pozwala zaprezentować ofertę w sposób bardziej angażujący i szczegółowy, co może znacznie zwiększyć zainteresowanie klientów.
Jeśli rozważasz realizację kart produktów Rich Content, ten przewodnik pomoże Ci opracować wstępny budżet i zaplanować koszty z tym związane.
Ceny mogą się różnić w zależności od branży, wykonawcy czy platform dystrybucji.
Koszty kart produktów Rich Content: kilka rzeczy do rozważenia
Są trzy główne aspekty, które należy wziąć pod uwagę przy analizowaniu kosztów realizacji kart produktów Rich Content:
- Koszty przygotowania materiałów marketingowych
- Koszty zaprojektowania, oprogramowania i dystrybucji kart produktów Rich Content
- Koszty publikacji kart produktów Rich Content na platformach e‑commerce
Najpierw przyjrzyjmy się kosztom przygotowania materiałów marketingowych, aby uzyskać obraz tego, ile środków należy zaplanować w budżecie.
Następnie zbadamy koszty absolutnie niezbędne, czyli takie, bez których nie powstaną właściwe karty produktów Rich Content.
Na koniec omówimy potencjalne koszty związane z wdrożeniem kart produktów Rich Content w sklepach internetowych.
Analiza kosztów: karty produktów Rich Content
I. Koszty przygotowania materiałów marketingowych
Istnieją różne typy materiałów marketingowych dla kart produktów Rich Content — możemy je podzielić na niezbędne i opcjonalne.
Niezbędne:
- Packshoty produktu (niezbędne) — orientacyjny koszt zestawu packshotów 100 – 500 zł netto per produkt
- Opisy produktu (niezbędny) — orientacyjny koszt 50 – 500 zł per produkt
Opcjonalne:
- Ikony (opcjonalne) — orientacyjny koszt 50 – 1 500 zł per produkt
- GIFy, mikroanimacje (opcjonalne) — 100 – 1 000 zł per produkt
- Zdjęcia aranżowane (opcjonalne) — orientacyjny koszt 200 – 2 000 zł per produkt
- Animacje produktowe (opcjonalne) — orientacyjny koszt 1 000 – 10 000 zł per produkt
- Video produktowe (opcjonalne) — orientacyjny koszt 2 000 – 20 000 zł+ per produkt
Packshoty produktu (niezbędne)
Pakiet zdjęć (packshotów) obejmuje najczęściej od 2 do 4 ujęć produktu na białym tle lub bez tła. Przy okazji robienia packshotów, można rozważyć wykonanie również zdjęcia 360 stopni, by móc pokazać produkt z różnych perspektyw.
Na koszty wykonania packshotów wpływa między ilość produktów, które fotografujemy. Najczęściej działa tutaj efekt skali, czyli im więcej packshotów produktów zlecamy, tym niższy koszt jednostkowy jesteśmy w stanie uzyskać.
Innym istotnym elementem, który ma wpływ na koszt wykonania packshotów, są gabaryty produktu. Zrobienie packshotu lodówki dwuskrzydłowej jest droższe niż kremu do rąk. Miej na uwadze, że nie każdy fotograf podejmuje się wykonania packshotów produktów wielkogabarytowych.
Packshoty produktu są niezbędnym elementem, bez którego nie jest możliwe wykonanie karty produktu Rich Content, chyba że posiadasz inne, bardziej zaawansowane materiały graficzne.
Opis produktu (niezbędny)
Opis produktu powinien być napisany językiem korzyści dla klienta. Co to oznacza? To znaczy, że cechy/funkcje produktu powinny być opisane w zwięzły i zrozumiały sposób, tak, by klient nie musiał się domyślać, jaka korzyść dla niego płynie z danej cechy/funkcji produktu.
Trzy kluczowe powody, dlaczego to takie istotne?
Powód nr 1
Twój klient nie jest ekspertem produktowym tylko konsumentem. Twoim zadaniem jest przełożyć język cech produktowych na korzyści, które zyska, gdy zaufa Twojej marce.
Powód nr 2
Na rynku istnieje mnóstwo produktów konkurencyjnych, zarówno tych, które są Twoją bezpośrednią jak i pośrednią konkurencją. Klient wybierze ten produkt, który w najbardziej przekonujący sposób odpowie na jego potrzeby.
Powód nr 3
SEO jest bardzo istotnym elementem opisu produktu, ale pamiętaj, że rolą algorytmu jest doprowadzić klienta do produktu. Jeśli zadbasz o SEO w opisie produktu, a nie zadbasz o opis, który z punktu widzenia klienta będzie wartościowy (Powód nr 1 i 2), to jedyne co zyskasz, to puste przebiegi zamiast sprzedaży.
Jeśli chcesz zobaczyć, na czym polega adaptacja treści SEO na kartę produktu Rich Content, kliknij tutaj:
https://custommerce.pl/pl/optymalizacja‑tresci‑seo
Ikony
Ikony nie są niezbędne do tego, by móc stworzyć kartę produktu Rich Content. Niemniej jednak wiele marek decyduje się na ich zaprojektowanie, ponieważ są graficzną prezentacją funkcji produktu i korzyści, jaka z niej wynika. Ikony przyciągają uwagę klientów i ułatwiają „skanowanie” treści zawartych na kartach produktów. Dzięki temu wpływają na pozytywny odbiór prezentowanej treści i na poprawę doświadczenia zakupowego klienta.
GIFy, mikroanimacje
Nieco bardziej zaawansowanym elementem graficznym, który można zastosować na kartach produktów Rich Content są GIFy / mikroanimacje. Ich rolą jest skupić uwagę użytkownika i pokazać funkcję produktu w interaktywny sposób, by ułatwić jej zrozumienie.
Zdjęcia aranżowane
Dedykowana sesja zdjęciowa, która pokaże kontekst użycia produktu lub sposób działania kluczowych funkcji, ułatwia klientom zrozumienie, co zyskają, decydując się na zakup produktu. Tego typu zdjęcia pozwalają odróżnić produkt Twojej marki od asortymentu firm konkurencyjnych. W konkretny sposób poprawiają doświadczenie zakupowe z marką i produktem. Są też doskonałym materiałem, na podstawie którego mogą zostać zaprojektowane karty produktów Rich Content.
Pamiętaj, że decydując się na tego typu sesję zdjęciową, warto przygotować wcześniej listę ujęć, które później będziesz mógł wykorzystać do tworzenia kart produktów Rich Content, Landing Pages, SIS (Shop in Shop / stref marki) czy bannerów reklamowych.
Animacje produktowe
W przypadku produktów technicznych lub takich, które posiadają technologie, które mogą nie być łatwe do zrozumienia lub wyobrażenia sobie przez klientów, możesz rozważyć stworzenie dedykowanej animacji produktowej. Tego typu materiał w przystępny i szybki sposób tłumaczy zastosowane technologie i płynące z nich korzyści dla klienta.
Zanim jednak zdecydujesz się na zlecenie wykonania takiej animacji, żeby stanowiła element karty produktu Rich Content, skonsultuj możliwość jej wykorzystania u Twoich dystrybutorów e‑commerce. Dlaczego to tak istotne? Ponieważ nie każdy sklep internetowy pozwala na umieszczenie animacji na karcie produktu Rich Content. Wielką stratą byłoby wydać pieniądze na materiał, którego później nie będziesz mógł wykorzystać i pokazać klientom.
Video produktowe
To na dzisiaj najdroższy rodzaj materiału marketingowego, który możesz potencjalnie wykorzystać na kartach produktów Rich Content. Video produktowe pozwala Twojemu klientowi bez konieczności wyobrażania sobie „poczuć i zobaczyć” produkt w akcji. Jest doskonałą bazą do tworzenia bardzo zaawansowanych kart produktów Rich Content. Jeśli tylko dysponujesz tego typu materiałem lub posiadasz budżet na jego realizację i zastanawiasz się, czy sprawdzi się w e‑commerce, to odpowiedź może być tylko jedna... tak!
Łączne koszty przygotowania materiałów marketingowych mogą się wahać od 150 zł do 30 000 zł netto (i więcej). Wszystko zależy od ilości, rodzaju i stopnia zaawansowania w/w materiałów.
II. Koszty zaprojektowania, oprogramowania i dystrybucji kart produktów Rich Content
Gdy masz już materiały, na bazie których mogą powstać karty produktów Rich Content, możesz zlecić ich przygotowanie osobie lub firmie, która wie, jak je prawidłowo wykonać.
Słowo „prawidło” jest tu kluczowe, ponieważ niewiele jest osób i jeszcze mniej firm, które umieją prawidłowo zaprojektować i oprogramować karty produktów Rich Content.
Jakie prace muszą zostać wykonane, by karta produktu Rich Content wyświetlała się i działała prawidłowo w sklepie internetowym?
1. Architektura informacji
Architektura treści, czyli co? w jakiej kolejności? i w jaki sposób chcemy przekazać klientowi w odniesieniu do naszego produktu.
- Dlaczego jest to takie istotne?
Ponieważ architektura treści powinna odpowiadać na najważniejsze pytanie klienta: dlaczego miałbym kupić akurat ten produkt, a nie inny? - Kto przygotowuje architekturę informacji?
Może być to Product Manager, Brand Manager, Content Specialist, Copywriter, Specjalista Marketingu. - Czas potrzebny na jej przygotowanie?
Od kilku do kilkunastu godzin (w zależności od ilości informacji oraz stopnia zaawansowania technologicznego produktu) - Koszty?
Od 150 zł do 1 500 zł netto.
2. Projekt graficzny (UX i UI)
Projekt graficzny (UX i UI), czyli co? w jakiej formie? i w jaki sposób chcemy przekazać klientowi w odniesieniu do naszego produktu.
- Dlaczego jest to takie istotne?
Ponieważ Projekt graficzny (UX i UI) powinien w maksymalnie przystępnej i atrakcyjnej formie prezentować produkt klientowi, by zachęcić go do zakupu Twojego produktu. - Kto przygotowuje Projekt graficzny (UX i UI)?
Graphic Designer, UI/UX Designer. - Czas potrzebny na jej przygotowanie?
Od kilku do kilkudziesięciu godzin (w zależności od ilości informacji oraz stopnia zaawansowania technologicznego produktu) - Koszty?
Od 300 zł do 5 000 zł netto.
3. Kodowanie / skład do HTML
Kodowanie / skład do HTML, czyli oprogramowanie projektu w sposób, który pozwoli na jego prawidłowe wyświetlanie w sklepach internetowych, czy stronach www.
- Dlaczego jest to takie istotne?
Ponieważ Kodowanie / Skład do HTML powinno być dostosowane do wymagań technicznych danego sklepu internetowego i pozwalać użytkownikowi zobaczyć kartę produktu Rich Content wygodnie na wszystkich możliwych urządzeniach takich jak telefon komórkowy, tablet, laptop czy komputer stacjonarny. - Kto odpowiada za Kodowanie / Skład do HTML?
Web Developer, Front‑End Developer. - Czas potrzebny na napisanie kodu?
Od kilku do kilkunastu godzin (w zależności od ilości informacji oraz stopnia zaawansowania technologicznego produktu) - Koszty?
Od 500 zł do 3 000 zł netto.
4. Dystrybucja kart produktów do sklepów internetowych / sprawdzenie wdrożenia
Dystrybucja, czyli skoordynowanie wdrożenia kart produktów w sklepach internetowych.
- Dlaczego jest to takie istotne?
Ponieważ bez wdrożenia kart produktów Rich Content klient nie zobaczy całej komunikacji produktu, którą przygotowałeś. Cały projekt pozostanie jedynie na dysku Twojego komputera, a wydane na niego pieniądze się nie zwrócą. - Kto odpowiada za Dystrybucję / sprawdzenie wdrożenia?
Project Manager, Specjalista Marketingu, Specjalista E‑commerce lub inna osoba odpowiedzialna za projekt. - Czas potrzebny na Dystrybucję / sprawdzenie wdrożenia
Od godziny do kilku godzin (w zależności od ilości sklepów internetowych, na które dystrybuujesz karty produktów Rich Content) - Koszty?
Od 100 zł do 500 zł netto za wysyłkę.
Łączne koszty zaprojektowania, oprogramowania i dystrybucji pojedynczej karty produktu Rich Content mogą się wahać od 1 000 zł do ponad 10 000 zł netto. Wszystko zależy od ilości poświęconego czasu, rodzaju i stopnia jej zaawansowania.
W przypadku:
- prostych, szablonowych projektów
- większych serii produktowych
- projektów 100+ kart produktów Rich Content
- stałej współpracy
- możliwe jest uzyskanie znacznie niższych kosztów jednostkowych (poniżej 500 zł za kartę produktu Rich Content).
Jeśli interesuje Cię dedykowana wycena, skontaktuj się z nami.
https://custommerce.pl/pl/kontakt?wycena=true
III. Koszty publikacji kart produktów Rich Content na platformach e‑commerce
Ostatnim kosztem, który należy uwzględnić w ramach realizacji projektu, to opłaty, których mogą sobie życzyć sklepy internetowe, za zamieszczenie kart produktów Rich Content w swoich serwisach. Każdy sklep stosuje własną politykę w tym zakresie.
Jedni dystrybutorzy wdrażają karty produktów Rich Content bez dodatkowych opłat, inni życzą sobie dodatkowej opłaty jednorazowej lub rocznej, za możliwość „dodatkowej reklamy” na ich platformie (w niektórych przypadkach są to kwoty 1 000+ zł rocznie).
Łączne koszty publikacji kart produktów Rich Content na platformach e‑commerce, mogą się wahać od 0 zł do powyżej 1000 zł netto rocznie. Wszystko zależy od Twoich ustaleń handlowych z dystrybutorami on‑line.
Różne branże a karty produktów Rich Content
To nie przypadek, że marki modowe (odzież, obuwie, dodatki), kosmetyczne, farmaceutyczne, AGD/RTV inwestują duże pieniądze w karty produktów Rich Content.
Pomimo znacznych nakładów finansowych, inwestycja w rozwój kart produktów Rich Content, okazuje się być w pełni uzasadniona.
Są one jednym z najważniejszych elementów marketingowo‑sprzedażowych, szczególnie w kontekście nowoczesnej sprzedaży wielokanałowej (omnichannel) i między innymi dlatego, udział w sprzedaży e‑commerce stoi na zdecydowanie wyższym poziomie niż w innych branżach, gdzie tej świadomości jeszcze brakuje.
Karty produktów Rich Content pełnią kluczową funkcję w marketingowym mixie, dlatego, że łączą działania promocyjne z procesem sprzedażowym. Prezentują kluczowe informacje o produktach, budują zaufanie i ułatwiają podejmowanie decyzji zakupowych (w miejscu zakupu), co sprawia, że stanowią integralny element ścieżki zakupowej klienta.
W efekcie dobrze zaprojektowane karty produktów wspierają konwersję, co czyni je istotnym narzędziem w strategii każdej nowoczesnej marki.