Logo Custommerce

Słownik pojęć

A

Adaptacja karty Master

Przygotowanie innej wersji karty Master na podstawie wersji, która została wcześniej wypracowana i zaakceptowana. Adaptację wykonujemy w przypadku gdy istnieją różne kategorie produktowe dla serii produktów, różniące się między sobą w sposób nieznaczny np. dodatkową sekcją opisową, innymi atrybutami lub po prostu kolorystyką. W ramach adaptacji wprowadzane są stosunkowo niewielkie zmiany względem oryginału. W przypadku gdy produkty znacząco różnią się między sobą, to konieczne jest wypracowania nowej karty Master.

Adaptacja karty dla dystrybutora

Przygotowanie wersji karty Rich Content dla określonego dystrybutora w przypadku gdy format karty znacząco różni się od zaakceptowanej karty Master. Takie działanie jest konieczne dla dystrybutorów, czy marketplace’ów, które:

  • nie przyjmują gotowej karty HTML — posiadają własne narzędzie do generowania czy wprowadzania opisów produktów i wymagają przesłania lub wdrożenia materiałów w innej formie — np. DOZ, Hebe, Allegro
  • przyjmują kartę w HTML, ale wyłącznie w oparciu o własny szablon, np. Media Expert

Aktualizacja karty

Wprowadzenie zmian w karcie produktu, która została już wcześniej wdrożona u danego dystrybutora. Niezależnie od rodzaju wprowadzanej zmiany, nawet najmniejsza poprawka powoduje konieczność przygotowania nowej wersji karty oraz jej ponowne przekazanie do wdrożenia.  

Animacje

Najczęściej pliki MP4 lub animowane gify — służą wizualnemu uatrakcyjnieniu karty produktu, ale również  umożliwiają zwizualizowanie kluczowych cech produktu, które trudno byłoby przedstawić za pomocą zdjęcia lub tekstu. Przykładem może być między innymi kierunek rozprzestrzeniania się dźwięku z głośników systemu kina domowego lub przepływ powietrza w lodówce czy klimatyzatorze.

Animacje 360°

To technika wizualizacji, która pozwala użytkownikom oglądać obiekt w pełnym zakresie 360° wokół jego osi poziomej. Często używane w e‑commerce, szczególnie do prezentacji produktów, takich jak elektronika, meble i inne przedmioty, które potencjalni klienci mogą chcieć zobaczyć z różnych kątów przed dokonaniem zakupu. Moduł interaktywny na karcie typu premium.

D

Dystrybutor

W przypadku kart produktowych Rich Content mówimy o sklepie internetowym, platformie zakupowej lub Marketplace, oferujących produkty w sprzedaży — jest to miejsce, w którym wdrażane i prezentowane są realizowane karty produktowe. W naszym procesie konieczne jest przygotowanie odpowiednich kart dla danego dystrybutora na podstawie jego wytycznych i specyfikacji technicznej. 

H

Harmonogram prac

Prace nad każdym projektem prowadzone są zgodnie z ustalonym i zaakceptowanym przez obie strony harmonogramem prac. Harmonogram to zebrane wszystkie najważniejsze milestone’y dotyczące danego projektu, które umieszczono na linii czasowej. Widoczne są na nim m.in. daty stworzenia projektu czy naniesienia poprawek. Pomaga w organizowaniu, monitorowaniu i realizacji działań lub zadań w określonym przedziale czasowym. Harmonogram prac działa jako przypomnienie o nadchodzących terminach i zobowiązaniach.

Hotspoty

Hotspoty to interaktywne punkty, które są umieszczane na zdjęciu produktu. Służą do prezentacji cech fizycznych danego produktu. Pozwalają precyzyjnie wskazać wybrane elementy (np. antypoślizgowe nóżki) i wyświetlić dodatkowe opisy po najechaniu na nie kursorem myszy. Moduł hotspotów często znajduje zastosowanie przy opisie sprzętów elektrycznych i elektronicznych oraz specjalistycznych maszyn i urządzeń, gdzie wygląd lub cechy zewnętrzne mają kluczowe znaczenie. Jest to jeden z modułów, które większość marek chce zamieścić na swoich kartach produktów. 

I

Ikony

Wykorzystywane do wskazywania na wybrane cechy produktu. Ikony mogą być statyczne oraz interaktywne (po najechaniu na ikonę kursorem myszy pojawiają się dodatkowe informacje). Jest to rozwiązanie wybierane m.in. w przypadku zarówno sprzętu RTV i AGD czy elektroniki użytkowej, jak i kosmetyków. 

K

Karta produktu Rich Content 

Zbiór wszystkich informacji, które będą użyteczne dla osoby potencjalnie zainteresowanej kupnem danego produktu w sklepie internetowym. Stanowi kluczowy element mający skłonić internautę do podjęcia decyzji zakupowej. Dobrze zaprojektowana i wykonana karta produktu zwiększa szanse na podniesienie konwersji sprzedaży i jednocześnie buduje wizerunek marki.

Komentator

Nasz autorski system do komentowania przygotowanych kart Rich Content. System umożliwia nanoszenie ewentualnych uwag i zgłaszanie zmian bezpośrednio na gotowej karcie HTML, bez konieczności tworzenia screenów, dokumentów z uwagami itd. Wszystkie uwagi trafiają bezpośrednio do zespołu produkcyjnego, co eliminuje konieczność wysyłania uwag inną drogą np. mailowo.

M

Marketplace

Marketplace to rodzaj platformy e‑commerce, która umożliwia sprzedawcom prezentację i sprzedaż swoich produktów na jednym wspólnym portalu. Na rynku znajdują się różne kategorie produktów od różnych sprzedawców. Marketplace pełni rolę pośrednika w sprzedaży między marką i konsumentem.

Master

To karta złożona w języku HTML z wykorzystaniem CSS i czasem JavaScript. Przygotowana dla produktu, dla którego powstał projekt graficzny. Jeśli jest projekt oparty na tym samym szablonie dla 150 produktów, albo na wspólnym układzie dla 3 produktów — dla niego składany jest master, zawierający i pokazujący całą mechanikę działania. 

Master EAN 

To karty produktów Rich Content dla wszystkich produktów, które powstały na podstawie projektu graficznego i przygotowanej wcześniej karty Master.

Moduł 

Każda karta produktowa składa się z sekcji mających określone przeznaczenie — takie sekcja nazywamy modułami. Do najczęściej wykorzystywanych modułów należą np. moduły opisowe, tekstowe — nazywane przez nas potocznie Serpentynami, czy moduły takie jak wideo, Ikony (wyróżniki produktowe), zdjęcia aranżacyjne itp.

Moduł interaktywny

To taki, który bardziej angażuje klienta końcowego — powoduje konieczność wejścia w interakcję z prezentowanym opisem produktu. Najlepszym przykładem takiego modułu są Hotspoty lub Ikony z rozwijanymi opisami. Wszystkie moduły interaktywne są zbudowane o czysty HTML i CSS, bez użycia JavaScript, na który nie zezwalają dystrybutorzy — dlatego są to elementy dedykowane kartom Premium.

O

Onboarding

To proces wprowadzania nowych klientów do projektu. Realizowany w formie trwającego około 1h spotkania, podczas którego omawiany jest zakres odpowiedzialności po każdej ze stron, ogólny plan prac, przybliżony harmonogram prac, sposób komunikacji, akceptacji i przekazywania feedbacku, ilość tur poprawek i inne. 

Opiekun projektu

Nadzoruje i koordynuje prace w projekcie. Ustala harmonogram prac, koordynuje prace wewnętrzne i odpowiada za komunikację z klientem. Do opiekuna projektu można zgłaszać pytania, które pojawią się w trakcie realizacji zlecenia.

P

Packshot

Zdjęcie pojedynczego produktu. To podstawowa grafika, która jest niezbędna do przygotowania karty dedykowanej dla danego produktu. 

Parafrazy

Parafrazy to alternatywne treści, w których zostało zachowane oryginalne znaczenie. Celem parafrazowania treści jest uniknięcie powielania identycznych treści. Tacy dystrybutorzy, jak Media Expert czy RTV Euro AGD nie wdrażają kart produktów Rich Content jeśli program antyplagiatowy wykaże, że identyczny treści znajdują się u innych dystrybutorów. 

Platforma e‑commerce

To oprogramowanie, które umożliwia firmom prowadzenie i zarządzanie sklepem internetowym. Platforma e‑commerce dostarcza narzędzi do prezentacji produktów, przetwarzania zamówień, obsługi płatności elektronicznych oraz zarządzania innymi aspektami sklepu internetowego. Przykłady: Shopify, Magento, PrestaShop.

Projekt graficzny

Wygląd docelowej karty Rich Content — zawiera treści i grafiki, które zostały dostarczone przez klienta lub stworzone przez zespół Custommerce. Projekt zrealizowany w programie Adobe — jest zamieszczony pod unikalnym adresem URL. Pozwala na precyzyjne nanoszenie uwag na konkretne elementy i treści projektu graficznego. To rozwiązanie pozwala m.in. uniknąć konieczności przesyłania screenów ze wskazaniem miejsc, których dotyczą komentarze.

R

Rich Content System (RCS)

To autorski system Custommerce, w którym znajdują się wszystkie informacje na temat kart, które do tej pory zrealizowaliśmy. Znajdziesz tam takie informacje jak: data powstania, dystrybucja, aktualny status karty. System służy do nadzorowania, komentowania, wdrażania i komunikacji między firmą, produktem (kartą RC) a klientem. 

Reformat 

Przygotowana wersja karty HTML, która jest zgodna z wytycznymi danego dystrybutora — dopasowana do specyfikacji technicznej, tak, żeby spełniała wszystkie wymogi sklepu. Przez reformat rozumiana jest jakakolwiek zmiana formatu karty — najczęściej jest to dopasowanie ścieżek do assetów, dostosowanie do kontenera danego dystrybutora, dodanie odpowiednich tagów, klas, a także często usunięcie z kodu HTML sekcji nagłówkowych.

RWD

skrót od terminu Responsive Web Design. To technika umożliwiająca projektowanie kart produktów dla różnych rozdzielczości, na jakich dana karta może zostać wyświetlona. Wszystkie karty wykonywane przez nas są realizowane w oparciu o RWD — można również powiedzieć, że karty produktów są responsywne. 

S

Serpentyna

Serpentyna to podstawowy moduł każdej karty produktu. Są w nim zamieszczane informacje o produkcie. Treść w serpentynie można podzielić na akapity oraz dodać listę punktowaną.

Shutterstock

To baza zdjęć, które wykorzystujemy w projektach graficznych. Zdjęcia są do wykorzystania w projekcie graficznym. Zgodnie z postanowieniami licencyjnymi zdjęcie nie może być wykorzystane w innym celu.

Shop‑in‑Shop (SIS)

Inaczej strefa marki na platformie e‑commerce. To dedykowany obszar danej firmy, w którym mogą znajdować się np. idee marki, wykorzystywane technologie czy asortyment. Platformy dostarczają swoje konkretne wytyczne dotyczące parametrów technicznych projektowanej strefy marki, ale pozwalają one na zachowanie tożsamości i key visual marki.

Slider/ Slajder

Moduł interaktywny, który pozwala na umieszczenie np. dużej ilości treści w ograniczonym polu. Pomaga ograniczyć długość karty produktu.

Szablon 

To inaczej jeden wypracowany układ karty Rich Content, który nazywamy kartą Master. Cechuje go konkretne rozmieszczenie elementów graficznych i tekstowych. Kolejne karty, które określamy jako Master EAN, są wykonywane na podstawie tego samego szablonu (układu). Szablon jest wspólny najczęściej dla większej liczby kart — przykładowo 150 kart w identycznym układzie 1:1, gdzie zmienia się jedynie nazwa, opis i zdjęcia dla poszczególnych produktów.

T

Tabele porównawcze

Bardzo przydatny moduł w przypadku produktów, które są do siebie zbliżone pod względem wyglądu oraz funkcjonalności, ale różnią się pewnymi cechami lub zastosowaniem. Tabele porównawcze ułatwiają klientowi podjęcie właściwej decyzji, ponieważ posiada komplet informacji, a sprzedającemu umożliwiają zastosowanie up‑sellingu.

W

Wdrożenie w sklepie

Wdrożenie to inaczej opublikowanie przygotowanych kart produktów Rich Content w e‑sklepie. Custommerce odpowiada za proces przygotowania i przesłania kart, ale za samą publikację odpowiadają sklepy.  Wdrożenie odbywa się na różne sposoby — najczęściej przesłanie fizyczne kart lub implementację bezpośrednio za pomocą systemów udostępnionych przez dystrybutora.

WeTransfer 

Dzięki temu narzędziu wysyłamy duże pliki lub paczki plików do klienta, nie martwiąc się, że link wygaśnie w ciągu kilku dni. 

Wyróżniki produktu

Główne cechy produktu, które są wyróżnione przykładowo w górnej części karty produktowej. Dzięki nim można podkreślić np. główne cechy danego produktu. W tym celu najczęściej wykorzystujemy moduł ze statycznymi ikonami lub ikonami z rozwijanym tekstem (moduł interaktywny).

Z

Zdjęcie aranżacyjne

Zdjęcie aranżacyjne to fotografia, która prezentuje produkt w kontekście jego użytkowania lub w atrakcyjnym, stylizowanym otoczeniu. Takie zdjęcie ma na celu nie tylko pokazanie produktu w sposób estetyczny, ale także zasugerowanie jego funkcji, zastosowania oraz potencjalnych korzyści płynących z jego posiadania. Zdjęcia aranżacyjne pomagają konsumentom wyobrazić sobie, jak produkt będzie wyglądał np. w ich domu. Moduł ze zdjęciem aranżacyjnym jest najczęściej wykorzystywany na kartach Premium.

Custommerce Blob 6
Sprawdź jak możemy wesprzeć Twoją markę w e‑commerce
Example Custommerce Rich Cards
© 2024 Custommerce sp. z o.o.