Karta produktu w e‑commerce. Tu zbudujesz wizerunek marki
Twoja marka w oczach konsumentów
W procesie decyzyjnym klientów odgrywają rolę różne czynniki, ale jednym z najważniejszych jest marka. W badaniu firmy Biostat z marca 2019 roku aż 87,1% respondentów przyznało, że podczas zakupów zwraca uwagę na to, jakiej marki jest produkt. Pozytywne doświadczenie z daną marką zachęca do wyboru właśnie jej towaru, a nie tego od konkurencji. Jeśli chcesz efektywnie sprzedawać, najpierw spraw, by klienci rozpoznawali Twoją markę i oceniali ją w przychylny sposób. To da Ci przewagę na rynku i długofalowo przełoży się na większą sprzedaż.
Jakimi działaniami zbudujesz wizerunek swojej marki?
Budowa pozytywnego wizerunku marki to proces, wymagający kompleksowych działań. Na początku warto zadbać o jej rozpoznawalność i spójny obraz w oczach klientów. Przykuwające wzrok logo i charakterystyczna nazwa czy hasło reklamowe to podstawy — te elementy powinny być widoczne zarówno w świecie offline, jak i online, czyli przede wszystkim na firmowej stronie internetowej, ale i kartach produktów. Wg raportu Gemius e‑commerce 2020 53% kupujących online szuka informacji o produktach, które chcą kupić, na stronach sklepów internetowych, a nie na stronach producentów. Coraz więcej osób uważa, że informacje na kartach produktowych są bardziej wiarygodne niż te na oficjalnych stronach marki.
Oprócz spójnej identyfikacji wizualnej ważne są także działania relacyjne i sprzedażowe. W ramach tych pierwszych zadbaj o dobre relacje z obecnymi klientami, np. poprzez oferty specjalne lub newsletter informujący o nowych produktach. Stosuj ankiety i badania satysfakcji do pozyskania pozytywnych opinii — wykorzystaj je potem do budowy wizerunku poprzez umieszczenie wyników na stronie.
Działania sprzedażowe, czyli akcje marketingowe powinny pomóc Ci dotrzeć do klienta, ale też budować rozpoznawalność marki i przy okazji także konkretnych produktów. Najpierw jednak określ grupę docelową swoich odbiorców, a potem zidentyfikuj miejsca ich styczności z marką.
Gdzie znajdzie Cię klient: touchpointy na ścieżce zakupowej
Miejsca styczności konsumentów z marką na ścieżce zakupowej nazywane są touchpointami. Takich miejsc może być bardzo dużo (zarówno w świecie realnym, jak i w internecie), a o istnieniu wielu możesz nawet nie wiedzieć. W ten sposób możesz przegapić ważne punkty, w których odpowiednie działania mogłyby zachęcić klienta do zakupu. Właśnie dlatego w procesie budowania wizerunku marki ważna jest identyfikacja touchpointów. Jak się do tego zabrać?
Najważniejsze jest określenie profilu klienta, czyli sprecyzowanie jego płci, wieku i innych specyficznych cech, które pozwolą Ci zrozumieć jego proces decyzyjny podczas zakupów. Bo właśnie o to tutaj chodzi — musisz wczuć się w odbiorców swoich produktów, aby nakreślić ich ścieżkę zakupową oraz możliwie wszystkie punkty styku z Twoją marką.
Załóżmy, że sprzedajesz nasiona roślin ogrodowych. Są to na pewno produkty sezonowe, którymi będą interesowali się przede wszystkim właściciele ogródków i działek, ale też profesjonalni hodowcy i firmy zajmujące się aranżacją ogrodów. Jaka może być ich ścieżka zakupowa i gdzie mogą zetknąć się z Twoją marką? Na pewno przez reklamy płatne w Internecie, artykuły sponsorowane na portalach o tematyce ogrodniczej, w mediach społecznościowych, na forach i blogach ogrodniczych, czy wreszcie na platformach sprzedażowych, na których wystawiasz swoje nasiona. To tylko przykłady miejsc, w których Twoja marka powinna być obecna i w których powinna budzić pozytywne skojarzenia.
Jak efektywnie sprzedawać: karta produktu a konwersja
Z uwagi na istniejące algorytmy Google, jednym z pierwszych miejsc do którego dotrą Twoi potencjalni klienci będzie strona internetowa Twojego dystrybutora lub Twojego własnego sklepu online. Paradoks polega na tym, że karta produktu to również ostatni etap ścieżki zakupowej w e‑commerce. Jak pewnie łatwo się domyślić, konwersja w sklepie zależy w największym stopniu od tego, czy uda Ci się przekonać klientów, że Twój produkt zaspokaja ich potrzeby. Jak stworzyć kartę produktu, która skutecznie zachęci konsumentów do zakupu, wyjaśniliśmy w poprzednich wpisach. Pamiętaj, że powinna przede wszystkim wyczerpująco i w atrakcyjny sposób zaprezentować towar, a także nieść wyraźny przekaz na temat korzyści, jakie może uzyskać klient po jego zakupie. Przekonać go do tego możesz wykorzystując szereg elementów, które budują wiarygodność i kreują preferencje zakupowe:
- poprawny pod kątem UX projekt karty
- wysokiej jakości zdjęcia (np. kontekst użycia produktu czy też powiększenie detali),
- moduły interaktywne,
- wizualizacje 3D,
- treści podkreślające najważniejsze atuty przedmiotu i odróżniające go od produktów konkurentów,
- opinie użytkowników,
- informację o obniżce ceny, szybkiej lub bezpłatnej dostawie itp.
Wiesz już, jak dotrzeć do klienta?
Zadbanie o wizerunek marki oraz identyfikacja touchpointów pomogą Ci dotrzeć do klientów i zachęcić do odwiedzenia Twojego sklepu. Z kolei karta produktu będzie miała kluczowe znaczenie w ich procesie decyzyjnym dotyczącym zakupu. Jeśli chcesz, by konwersja w sklepie się zwiększyła, musisz zadbać o te wszystkie elementy. Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci w tym i pokażemy, jak efektywnie sprzedawać za pomocą nowoczesnej komunikacji produktowej.
Źródło: https://o‑m.pl/artykul/ocena‑wplywu‑marki‑na‑decyzje‑zakupowe‑konsumentow