Skuteczna sprzedaż w internetowych sklepach spożywczych. Zobacz, jak działają karty produktów w sektorze e‑grocery!
Polski rynek e‑grocery: co wiemy o zwyczajach konsumentów?
Jeszcze kilkanaście miesięcy temu polski rynek e‑grocery cieszył się umiarkowanym zainteresowaniem konsumentów, którzy zdecydowanie woleli kupować artykuły spożywcze w sklepach stacjonarnych. Na początku 2020 roku jego wartość wynosiła 1,2 mld zł, co stanowiło 2,4% całego e‑commerce w Polsce i zaledwie 0,4% ogólnego rynku spożywczego. Zwyczaje zakupowe zmieniły się jednak diametralnie na skutek pandemii koronawirusa — szacuje się, że po pierwszym kwartale tego roku rynek wzrósł o 30%.
Największą grupą kupujących produkty FMCG w sieci są kobiety w wieku 25‑45 lat. Według raportu e‑Izby „E‑grocery w Polsce. Zakupy spożywcze online” najczęściej takie zakupy robione są raz lub dwa razy w miesiącu, a do najchętniej wybieranych produktów należą: napoje, pieczywo, warzywa i owoce. Największy udział w rynku mają znane sieci handlowe oferujące sprzedaż stacjonarną i internetową — m.in. Carrefour, Auchan czy Piotr i Paweł, a także Frisco, największy supermarket spożywczy działający wyłącznie online.
Konwersja w internetowym sklepie spożywczym
Jeśli chcesz wiedzieć, jak podnieść sprzedaż, najpierw musisz ustalić, jak wygląda konwersja w sklepie oraz jakie czynniki mają na nią największy wpływ. Jest ona w branży spożywczej znacznie wyższa niż dla stron z produktami z innych kategorii. Ciekawe wnioski na temat procesu zakupowego konsumentów korzystających ze sklepów e‑grocery znaleźć można w raporcie „Kręte ścieżki konsumenta w e‑commerce” przygotowanego przez Publicis Groupe, która wzięła pod lupę dane dostarczone przez firmę Frisco.
Jak się okazuje, za 69% wejść na stronę tego sklepu odpowiadają karty produktu. Co warto podkreślić, gdy klient trafia do sklepu za pośrednictwem karty produktu, spędza na niej dwa razy więcej czasu niż gdy rozpoczyna wizytę w sklepie od strony głównej. Oznacza to, że strona produktowa ma duży potencjał marketingowy, który z pewnością warto wykorzystać.
Co zyskuje klient dzięki stronie produktowej?
Dobrze przygotowana strona produktowa w sklepie online powinna przede wszystkim przekazywać odbiorcom wyczerpujące informacje na temat towaru. Powinna także wzbudzić w kliencie zainteresowanie i chęć posiadania, która poskutkuje dodaniem go do koszyka. W przypadku artykułów spożywczych wydaje się to dość trudne, ponieważ są one zazwyczaj doskonale znane. A jednak osoby odwiedzające karty produktu spędzają na nich średnio aż 2 minuty, co oznacza, że są zainteresowane pozyskaniem wiedzy na temat asortymentu. Warto to wziąć pod uwagę przy projektowaniu stron produktowych. Na decyzję konsumenta o zakupie mogą bowiem wpłynąć na przykład:
- atrakcyjne zdjęcia,
- szczegółowe informacje o pochodzeniu produktów, ich producencie lub dostawcy,
- obrazowe tabele prezentujące skład i wartości odżywcze,
- dane o atestach i certyfikatach (np. ekologicznych),
- ciekawe wskazówki na temat możliwości wykorzystania produktów w kuchni itp.
Jeśli szukasz sposobu, jak zwiększyć sprzedaż, stwórz takie karty produktów, które będą dla odbiorców czytelne oraz atrakcyjne pod względem wizualnym i merytorycznym. Dzięki temu zachęcisz ich albo od razu do zakupu danego towaru, albo do zapoznania się z resztą oferty, co również przełoży się na konwersję.
Nowości w sektorze e‑grocery: personalizacja zakupów
W szukaniu sposobów na to, jak podnieść sprzedaż, warto zwrócić uwagę na nowe rozwiązania wykorzystywane przez liderów rynku. Jednym z nich jest personalizacja zakupów. Zazwyczaj polega ona na rekomendowaniu klientowi zakupu produktów na podstawie jego historii zamówień. To sposób na zwiększenie konwersji, który wyjątkowo dobrze sprawdza się przy oferowaniu artykułów spożywczych. W ich przypadku często występuje bowiem powtarzalność koszyka. Co więcej, stosunkowo nietrudno jest dopasować artykuły uzupełniające lub alternatywne.
Chcesz podnieść sprzedaż? Zaoferuj klientowi angażujące treści!
Już wiesz, że konwersja w przypadku marek oferujących produkty FMCG w dużej mierze zależy od tego, jak przygotowana jest strona produktowa. To właśnie od niej zaczyna swoją wizytę w e‑markecie większość klientów, dlatego tak ważne jest, by to, co na niej znajdą, zachęciło ich do zakupów.
Źródła: