Bezpieczne zakupy online – 3 rzeczy, które powinieneś sprawdzić

Bezpieczne zakupy online – 3 rzeczy, które powinieneś sprawdzić

Pandemia sprawiła, że internetowa sprzedaż w Polsce nigdy nie rozwijała się tak szybko, jak teraz. Tylko w I półroczu 2020 r. powstało niemal 5,5 tys. nowych sklepów online, co oznacza, że ich łączna liczba wynosi już 40 tys. Niestety nie wszyscy sprzedawcy działają uczciwie. Nie brakuje też oszustów, którzy poprzez fałszywe witryny próbują wyłudzić dane lub pieniądze e-konsumentów. Dowiedz się, jakie 3 rzeczy warto sprawdzić przed dokonaniem zakupów online, aby mieć pewność bezpieczeństwa transakcji.

autor
Maciej Tomaszyk
Bezpieczeństwo zakupów online - 3 rzeczy do sprawdzenia przez dokonaniem transakcji

Kiedy sklep internetowy wzbudza zaufanie?

Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2020” ponad połowa ankietowanych internautów uważa zakupy przez internet za bezpieczne. Z kolei jako trzy najważniejsze czynniki wpływające na wiarygodność danego sklepu online uczestnicy badania wskazują:

  • opinie o danym sklepie (takiej odpowiedzi udzieliło 48% ankietowanych),
  • możliwość zapłaty za towar przy odbiorze (33%),
  • czytelną informację o sposobie zwrotu i reklamacji produktów (26%).

Czy rzeczywiście te 3 elementy wystarczą, by zaufać danej witrynie? Choć są one ważne, nie gwarantują pełnego bezpieczeństwa transakcji. Niestety atrakcyjna strona produktowa, pozytywne opinie oraz budzące zaufanie hasła mówiące o szybkiej przesyłce towaru i możliwości jego zwrotu mogą okazać się fałszywe. Jeśli chcesz skutecznie uchronić się przed oszustwem, koniecznie zweryfikuj sprzedawcę oraz witrynę, a także zwróć uwagę na formę płatności.

Jeśli zaś jesteś sprzedawcą, zadbaj o to, żeby Twoi klienci bez problemu znaleźli poniższe informacje. W ten sposób zmniejszasz szansę, że trafiając na jednego z prawie 50% konsumentów nieufających zakupom online, stracisz go.

1. Zweryfikuj firmę, od której kupujesz

Pamiętaj, że internetowa sprzedaż jest formą działalności gospodarczej, która powinna być zarejestrowana w odpowiednich urzędach. Sklep online powinien być zatem prowadzony przez firmę widniejącą albo w rejestrze CEDIG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), albo w KRS (Krajowym Rejestrze Sądowym). Oba rejestry dostępne są online i w obu możesz bezpłatnie sprawdzić firmę prowadzącą sklep.

Co Ci to da? Przede wszystkim pewność, że sprzedawca jest legalnie działającym podmiotem. Dowiesz się także, jak długo funkcjonuje na rynku i gdzie mieści się jego siedziba. Takie dane, jak nazwa firmy, jej adres, telefony kontaktowe, numer NIP czy REGON, uczciwi sprzedawcy podają na stronie internetowej. Ich brak powinien być zatem dla Ciebie sygnałem ostrzegawczym.

Weryfikacja jest szczególnie ważna, gdy robisz zakupy w sklepie online po raz pierwszy.

2. Sprawdź stronę, na której robisz zakupy

Internauci trafiają do danego sklepu online w różny sposób. Najczęściej odbywa się to z poziomu wyszukiwarki, gdzie po wpisaniu szukanego towaru i kliknięciu linka konsumentowi otwiera się od razu karta produktu w danym sklepie. Niektóre osoby, widząc, że towar i cena spełniają ich oczekiwania, od razu przystępują do transakcji. Tymczasem warto wcześniej poświęcić chwilę na sprawdzenie firmy i regulaminu sklepu, a także na przyjrzenie się samej witrynie. 

Nie musisz być prawnikiem, żeby dokonać zakupu w danym sklepie. Najważniejsze to sprawdzić, czy strona jest szyfrowana, czyli czy sklep stosuje protokół SSL. Jest on ważny, ponieważ zapewnia bezpieczeństwo danych, jakie wpisujemy przy składaniu zamówienia. To, czy sklep posiada certyfikat SSL, sprawdzisz poprzez spojrzenie, czy na pasku przeglądarki znajdują się kłódka oraz skrót „https" przed nazwą domeny.

Jeśli prowadzisz sklep, certyfikat SSL możesz pobrać bądź kupić, np. od Twojego dostawcy hostingu.

Zdarzają się też oszustwa polegające na podrabianiu stron znanych marek, bramek płatniczych, a nawet banków. Taki sposób nazywa się phishingiem. Bardzo ważne jest więc także sprawdzenie samej nazwy serwisu (czy kończy się na .pl, czy .com itd.). W przypadku wątpliwości lepiej zrezygnować z transakcji.

3. Zadbaj o bezpieczeństwo transakcji płatniczej

Dokonywanie zapłaty za zamówiony towar jest najbardziej newralgicznym momentem podczas zakupów online. Na tym etapie jest największe niebezpieczeństwo przejęcia przez przestępców ważnych danych – osobowych oraz do konta bankowego. Jeśli chcesz się czuć bezpieczniej, wybieraj sklepy, które oferują możliwość dokonania transferu pieniędzy za pośrednictwem znanych bramek, takich jak Przelewy24, Tpay, PayU, czy Dotpay. 

Oszuści z takich bramek nie korzystają – jeśli tworzą witrynę w celu wyłudzenia pieniędzy za nieistniejący towar, z reguły żądają płatności przelewem na wskazany rachunek bankowy. W takich fałszywych sklepach strony produktowe zazwyczaj zawierają atrakcyjne zdjęcia towarów, które są proponowane w wyjątkowo niskich cenach. 

Najpopularniejszą formą płatności w internecie są przelewy pay-by-link. Polegają one na tym, że klient od razu kierowany jest na stronę swojego banku, gdzie po zalogowaniu ma już wypełniony formularz przelewu do akceptacji. Należy go dokładnie sprawdzić, podobnie jak adres banku, a dopiero potem dokonać autoryzacji. 

Za bezpieczną metodę zapłaty za towar online uznawana jest płatność kartą, szczególnie że od 1 stycznia 2021 r. obowiązkowo musi być ona zabezpieczona dodatkowym uwierzytelnieniem. Nie wystarczy więc już wpisanie danych. Konieczne jest potwierdzenie transakcji kodem SMS, odciskiem palca lub inną metodą wymaganą przez bank.

Jeśli prowadzisz sklep i nie chcesz narażać swoich klientów na niepewność, zagwarantuj im możliwość zapłaty przy użyciu jednej z wymienionych wyżej metod.

Czy wiesz już, jaki powinien być bezpieczny sklep internetowy?

Mamy nadzieję, że te 3 proste rady pomogą Ci zwiększyć bezpieczeństwo transakcji oraz ograniczyć ryzyko utraty danych osobowych i pieniędzy. Pamiętaj, że atrakcyjna strona i karta produktu, hasła obiecujące szybką dostawę, czy nawet pozytywne opinie klientów nie dają gwarancji, że sprzedawca jest uczciwy. Poświęć zatem chwilę na sprawdzenie firmy, od której zamierzasz kupić towar – te kilka minut może Cię uchronić przed poważnymi kłopotami.

Prowadząc sklep, zadbaj o to, żeby rozwiać obawy potencjalnych klientów poprzez transparentną politykę i odpowiednio zabezpieczoną stronę. Chcesz wiedzieć, jak wykorzystać pełnię możliwości ze swojego e-commerce? Napisz do nas, wypełniając formularz kontaktowy albo zadzwoń – przekonamy się, czy możemy Ci jakoś pomóc.

Kontakt

Źródło dodatkowe: raport Gemius „E-commerce w Polsce 2020” oraz
https://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/w-polsce-dziala-obecnie-okolo-40-tys-sklepowinternetowych,91621.html

Materiały powiązane

Sprawdź jak możemy wesprzeć Twoją markę w e‑commerce

Umów się z naszym specjalistą na bezpłatną konsultację.