Branding, czyli budowanie świadomości marki. Jak robić to dobrze?
Na czym polega branding?
Najkrótsza definicja brandingu mówi, że jest to zespół różnych czynności mających na celu zbudowanie świadomości marki. Chodzi o to, aby wykreowana wcześniej marka stała się rozpoznawalna wśród klientów, wyróżniała się na tle konkurencji i wywoływała pozytywne skojarzenia.
W branży e‑commerce branding może polegać na wzmacnianiu rozpoznawalności marki samego sklepu online, sprzedawanych w nim produktów albo jednego i drugiego. Najczęściej skupia się na rozpowszechnianiu i utrwalaniu w świadomości konsumentów elementów identyfikacji wizualnej oraz wartości kojarzonych z marką.
Branding jest procesem, na który składa się wiele różnych działań. Nie wystarczy stworzenie atrakcyjnego logo i chwytliwego hasła reklamowego. Trzeba jeszcze zapoznać z nimi jak największą liczbę osób, a także przekonać ich, że właśnie marka, która za nimi stoi, a nie żadna inna, idealnie odpowie na ich potrzeby.
Wskutek dobrze prowadzonych działań brandingowych możesz liczyć na przyciągnięcie większej liczby klientów, a w konsekwencji także zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.
Od planu do działania
Podstawą skutecznego budowania świadomości marki jest opracowanie strategii działania. Pierwszym krokiem w tym kierunku będzie stworzenie brandu (tożsamości marki), a kolejnym konsekwentne promowanie go. Pamiętaj, że wszystkie elementy komunikacji z klientami muszą tworzyć spójną całość i nieść konkretny przekaz trafiający do określonej grupy odbiorców.
Istotne będzie zatem zdefiniowanie profilu docelowego klienta i rozpoznanie jego potrzeb. Jest to niezwykle ważne, ponieważ właśnie za pomocą marki będziesz się komunikować z klientami — musisz zatem wiedzieć, czego oczekują, jakie wartości wyznają, jakim językiem się posługują i wreszcie, w jakich miejscach dotrzesz do nich najskuteczniej.
Elementy wizerunku kształtujące świadomość marki
Świadomość marki wśród klientów kształtuje się za pomocą trzech głównych elementów:
- strony wizualnej — w sklepie online tworzą ją m.in. logo, nazwa, szata graficzna strony internetowej, a także sposób prezentacji produktów,
- wartości lub wyróżniających cech — można je utrwalać w świadomości odbiorców m.in. za pomocą sloganów, unikalnej (ale powtarzalnej) obsługi klienta czy kampanii reklamowych,
- języka komunikacji — chodzi tutaj nie tylko o zwykły przekaz marketingowy (komunikaty reklamowe), ale także kontaktowanie się bezpośrednio z klientami i budowanie z nimi relacji w oparciu o określony styl komunikacji.
Budowanie i wzmacnianie świadomości marki w praktyce
Jak już wspomnieliśmy, budowanie świadomości marki wymaga wielu działań na różnych polach. Najważniejsze jest promowanie brandu, a także dbanie o spójność przekazu w różnych kanałach.
Obecność online — gdzie i jak promować brand?
Do promowania marki w internecie warto wykorzystać możliwie jak najwięcej różnych kanałów, za pomocą których trafisz z przekazem do określonej grupy klientów. Możliwości jest wiele:
- własna strona internetowa,
- Social Media — np. Facebook, Instagram, LinkedIn czy TikTok,
- YouTube (materiały video są dzisiaj uznawane za jeden z najskuteczniejszych sposobów na wypromowanie marki),
- podcasty (jest to obecnie bardzo modny kanał komunikacji z odbiorcami, który przez marki jest najczęściej wykorzystywany do tworzenia audycji eksperckich i poradnikowych rozwiązujących problemy odbiorców),
- artykuły sponsorowane na popularnych portalach,
- banery reklamowe,
- newslettery i kampanie mailingowe.
Komunikacja spójna wizualnie
Bardzo ważne jest, aby promowanie marki we wszystkich kanałach było spójne pod względem wizualnym. Chodzi o to, by w każdym miejscu odbiorcy widzieli to samo logo, tę samą kolorystykę i to samo hasło przewodnie. Co więcej, raz wypracowanego zestawu elementów identyfikacji wizualnej należy używać jak najdłużej, dopóki marka nie zakorzeni się trwale w świadomości odbiorców.
Często zdarza się, że marki zapominają o spójności w e‑commerce — przygotowują atrakcyjną wizualnie kampanię prowadzącą na stronę produktu (banery reklamowe, landing pages itd.), a ona sama to komunikacyjny misz‑masz, który niewiele ma wspólnego z pozostałymi działaniami brandingowymi marki. Poza tym często karty poduktu wyglądają inaczej w różnych sklepach online.
Marka to ludzie: ambasadorzy, influencerzy, user‑generated content
Budowanie świadomości marki jest jeszcze skuteczniejsze, jeśli pokazuje się odbiorcom ludzką twarz brandu. Do klientów najlepiej dociera przekaz płynący od żywych ludzi, dlatego warto w działaniach promocyjnych wykorzystać user‑generated content, czyli treści na temat marek tworzone dobrowolnie przez użytkowników internetu. Mowa tutaj np. o recenzjach produktów pisanych (lub nagrywanych) przez niezależnych ekspertówi dziennikarzy czy opiniach użytkowników produktów lub usług.
W promocji marki nieocenieni są dzisiaj też influencerzy, którzy kreują trendy za pomocą swoich stron internetowych i kanałów w mediach społecznościowych. Podjęcie z nimi współpracy może przynieść doskonałe efekty, zwłaszcza jeśli wybierzesz takich, którzy mogą się pochwalić dużą liczbą osób obserwujących ich profile (i którzy jednocześnie pasują do Twojego opisu persony — idealnego klienta potencjalnie zainteresowanego tym, co oferujesz). Dobrym sposobem na promocję brandu jest także zatrudnienie znanej osoby jako ambasadora marki. Zrobiła tak na przykład Brita, której ambasadorką marki została Olga Frycz i która pojawia się m.in. na kartach produktów marki.
Już wiesz, jak dotrzeć ze swoją marką do konsumentów?
Wykreowanie silnego brandu to jeden z najskuteczniejszych sposobów na aktywne pozyskiwanie klientów. Skorzystaj zatem z naszych porad i konsekwentnie zwiększaj świadomość marki wśród odbiorców. Pamiętaj jednak, że samo ich pozyskanie nie daje gwarancji na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym. Ważna jest także odpowiednia prezentacja produktów, od której zależą ostateczne decyzje zakupowe.
Chcesz wiedzieć, jak Twoje produkty mogą się prezentować u dystrybutorów w e‑commerce, z wykorzystaniem rich contentu?