Content marketing - nie trać potencjalnych klientów z powodu słabych treści
Notice (8): Object of class Cake\ORM\Entity could not be converted to int [ROOT/templates/Articles/view.php, line 39]

Content marketing - nie trać potencjalnych klientów z powodu słabych treści

Content marketing to popularna w ostatnich latach strategia komunikacji marketingowej. Jednak nie każda firma rozumie jej istotę. Część marketerów, działów sprzedaży oraz właścicieli firm ignoruje przygotowywanie wartościowych treści dotyczących produktów. Koncentrują się oni jedynie na konkurowaniu ceną. Dziś rozłożymy temat content marketingu na czynniki pierwsze oraz opowiemy, jak współcześnie wykorzystują go najskuteczniejsze firmy. Pokażemy również, dlaczego jest to dobre rozwiązanie zarówno dla dużych, jak i małych firm, a na koniec podzielimy inspirującymi przykładami.

autor
Konrad Orzechowski
Content marketing - nie trać potencjalnych klientów z powodu słabych treści

Co to jest content marketing?

Tłumacząc z języka angielskiego, content marketing to marketing treści. Według teoretyków, działania takie polegają na tworzeniu różnego rodzaju treści, które są przydatne dla odbiorcy. Nadawcą może być zarówno firma, jak i osoba prywatna (np. influencer lub bloger), a odbiorcami – klienci, ale także partnerzy biznesowi, dostawcy czy potencjalni pracownicy. Z reguły (choć nie zawsze, ale o tym za chwilę) mowa tu o działaniach masowych, przy wykorzystaniu kanałów komunikacji o dużym zasięgu.

W powyższej definicji tego, co to jest content marketing, szczególnie warta uwagi jest informacja o jego przydatności dla odbiorców. Aby strategia ta nie stała się pustym sloganem i zadaniem, na które dział marketingu poświęci czas, a z którego nie będzie żadnych efektów, tworzone treści muszą spełniać kilka założeń.

Content marketing, aby był przydatny (wartościowy) dla odbiorcy, powinien być:

  • Wiarygodny

Opracowany na podstawie źródeł, prawdziwy, poświadczony przez autorytet w danej dziedzinie, taki, którego prawdziwość da się sprawdzić.

  • Ekspercki

Zgodny z faktami, specjalistyczny, nie „płytki”.

  • Unikatowy

Niepowtarzalny, taki, którego nie spotka się u nikogo innego (ma to wpływ zarówno na poziom wartościowości treści, jak i na SEO – algorytmy Google obniżają pozycję duplikujących się wpisów).

  • Praktyczny

Możliwy do zastosowania przez odbiorcę, przekazujący wskazówki rozwiązujące jakiś problem.

  • Uniwersalny

Odnoszący się do problemów lub potrzeb większej grupy osób.

UWAGA: treści w content marketingu nie zawsze muszą być uniwersalne. Firma działająca w sektorze B2B może, w celu pozyskania szczególnie ważnego klienta, przygotować tekst odnoszący się konkretnie do jego potrzeb i podzielić się nim z przedstawicielami tej firmy. Dzięki temu zaskarbia sobie ich sympatię i zaufanie oraz pokazuje profesjonalizm (dowód na to, że jest w stanie znaleźć rozwiązanie problemów firmy). Mówimy wtedy o Account Based Marketingu.

Content marketing – dlaczego warto? (zdaniem marketerów)

Jednym z najważniejszych powodów, dla których content marketingu wspiera działania wizerunkowo-sprzedażowe, jest fakt, że nie jest on narzędziem czysto sprzedażowym. Na co dzień jesteśmy zarzucani komunikatami reklamowymi i przestajemy w nie powoli wierzyć. Stare marketingowe porzekadło brzmi, że „ludzie nie lubią, jak im się coś sprzedaje, ale uwielbiają kupować”. Przygotuj więc treści, które wzbudzą potrzebę posiadania Twojego produktu lub skorzystania z usługi – tak, żeby potencjalny klient sam się nimi zainteresował.

Z raportów przeprowadzonych przez Content Marketing Institute wynika, że zarówno w komunikacji B2B, jak i B2C, cele osiągane przez marketerów przygotowujących treści są zasadniczo zbieżne. Wśród wymienianych najczęściej można wskazać:

  • Tworzenie świadomości marki,
  • Edukowanie odbiorców,
  • Budowanie wiarygodności/zaufania,
  • Kreowanie popytu/pozyskiwanie leadów,
  • Budowanie lojalności obecnych klientów,
  • Wsparcie w trakcie wprowadzania na rynek nowego produktu,

W różnych źródłach podaje się także fakt korzystnego działania content marketingu z punktu widzenia SEO. Tworząc bloga lub kanał na YouTube, na których poruszasz tematy związane z Twoją marką i odpowiadasz na pytania użytkowników, zwiększasz liczbę fraz, na które Twoja witryna widoczna jest w Google.

Powyższe zestawienie pokazuje, że sprzedaż nie jest najważniejszym celem działań content marketingowych. Rozumiejąc ten fakt, łatwiej będzie Ci pojąć istotę działań podejmowanych w ramach marketingu treści. Nie chodzi tu bowiem (z reguły) o perswazyjne komunikaty reklamowe, a o treści praktyczne, pożyteczne. Takie, po które potencjalny klient sięgnie z własnej woli. Czytając, oglądając lub słuchając, powinien zrozumieć wartość oferowanych przez Ciebie produktów lub usług.

Przykładowe instrumenty content marketingu na ścieżce zakupowej klienta

Jak w takim razie prowadzić działania content marketingowe skutecznie? Po przeczytaniu powyższego akapitu możesz czuć się lekko skonfudowany – z jednej strony bowiem namawiamy Cię do tworzenia treści o produkcie lub usłudze, z drugiej zaś odradzamy nachalną sprzedaż.

Aby zrozumieć, jak dobrze tworzyć treści realizujące Twoje cele biznesowe, przyjrzyjmy się technikom wykorzystywanym przez marketerów w tym celu. W TOP 6 znalazły się (wg przytaczanego wyżej raportu): posty w różnych mediach społecznościowych (używane przez 94% marketerów), blog (80%), newsletter/e-mail marketing (74%), video (66%), infografiki/wykresy (54%), wydarzenia „osobiste”, takie jak konferencje czy webinary (50%).

Na różnych etapach lejka sprzedażowego (i w zależności od celów, które marka chce osiągnąć), stosuje się różne kanały i narzędzia. Przykładową ścieżkę angażowania użytkowników, która ma przemienić ich w klientów/leady, budując punkty styku, prezentuje poniższa ilustracja:

Content marketing na poszczególnych etapach lejka sprzedażowego

Źródło: https://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2019/12/2020_B2C_Research_Final.pdf

Content commerce i content marketing – przykłady

Jeśli sprzedajesz swoje produkty w e-commerce, treści mogą Ci w tym pomóc. Symbiozę content marketingu i sprzedaży nazywa się content commerce. Działanie to ma na celu zapewnić użytkownikom różnorodne doświadczenia zakupowe.

Content commerce może przybierać różne formy:

  • Video produktowe – prezentacja produktu lub usługi, przekazanie szczegółów dotyczących ich zalet,
  • Tutorial/poradnik – instrukcja samodzielnego zrobienia czegoś, w czym pomoże Twój produkt albo co oferujesz jako usługę (klient może nie chcieć tracić czasu na samodzielne robienie czegoś, na czym się nie zna i skorzysta z pomocy fachowca),
  • Referencje – dotyczy to zarówno opinii zadowolonych użytkowników, jak i polecenia przez eksperta,
  • Treści fabularyzowane – najbardziej angażujący rodzaj treści. Marka może przygotować materiał, który będzie wywoływał emocje, a te są najsilniejszym motorem napędowym budowania relacji i intencji zakupowych. Przykładem takiego działania jest serial „Kropla Prawdy”, którego patronem jest marka Ballantine’s.

Dzięki takim treściom firma buduje wizerunek eksperta, zwiększa zaufanie klienta, przywiązuje go do siebie i kreuje u niego kolejne potrzeby zakupowe.

Wśród konkretnych, dobrych przykładów stosowania marketingu treści, którymi warto się inspirować szukając drogi dla siebie, można wymienić:

  1. Bloga marki L’Oreal – znajdują się na nim takie wpisy, jak instrukcja, w jaki sposób pofarbować włosy czy w jaki sposób chronić się przed nadmiernym poceniem w trakcie ćwiczeń fizycznych. W artykułach często pojawiają się linki do konkretnych produktów marki, z którymi realizacja celu klienta (tego, po co wszedł na blog) staje się łatwiejsza.
  2. Kanał YouTube marki Philips Polska – marka dzieli się m.in. instrukcją odkamienienia ekspresu, sposobem na przygotowanie kawy z pianką czy testem jednego z produktów, wykonanym przez influencerkę, Annę Nowak (Pani Gadżet). Marka uczestniczy w dyskusjach pod filmikami i odpowiada na pytania.
  3. Podcast „Po ludzku o pieniądzach” (firmowany przez towarzystwo inwestycyjne Generali Investments) – zapraszani goście tłumaczą zawiłości dotyczące pieniędzy, oszczędzania i inwestowania. Materiały mają na celu edukację finansową, ale także wzbudzenie chęci oszczędzania w mądry sposób, a proponowanym na to sposobem jest m.in. skorzystanie z produktów finansowych marki.

Content marketing w e-commerce – rich content

Szczególnym rodzajem content marketingu, o którym w ostatnich latach robi się coraz głośniej, jest rich content. Jest to typ treści bezpośrednio związany z kanałem e-commerce. Polega on na przygotowywaniu atrakcyjnych wizualnie i angażujących treści o produktach. Kanałem ich publikacji są tutaj bezpośrednio sklepy – zarówno własne kanały e-commerce, jak i sieci dystrybutorów online.

Rich content pojawia się na kartach produktów, a więc na ostatnim etapie ścieżki zakupowej klienta. Ma na celu domknięcie procesu sprzedażowego poprzez przekazanie pełnej wiedzy o produkcie i jego benefitach w atrakcyjny, angażujący sposób. Na takiej karcie produktu mogą znaleźć się np. materiały video, zdjęcia produktów (tzw. packshoty), tabele porównawcze (np. w celu zestawienia kilku wariantów jednego produktu) czy hotspoty z podkreślonymi cechami produktu.

O tym, co jeszcze zawiera w sobie rich content, pisaliśmy w tym artykule, a przykładową, rich contentową kartę produktu znajdziesz, klikając w poniższy przycisk.

Metamorfoza Nivea

Wiesz już, na czym polega content marketing, jaką pełni rolę i jak robić go dobrze w 2021 roku? Teraz śmiało możesz zastanowić się nad przygotowaniem strategii dla siebie lub swojej firmy, opartej właśnie na treściach. A jeszcze więcej inspirujących treści, które Ci w tym pomogą, znajdziesz w nowych, regularnie pojawiających się wpisach na tym blogu!

Dodatkowe źródła:

  1. https://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2019/12/2020_B2C_Research_Final.pdf
  2. https://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2019/10/2020_B2B_Research_Final.pdf

Materiały powiązane

Sprawdź jak możemy wesprzeć Twoją markę w e‑commerce

Umów się z naszym specjalistą na bezpłatną konsultację.