Neuromarketing. Jak wykorzystać jego techniki, by zdobywać więcej klientów?

Neuromarketing. Jak wykorzystać jego techniki, by zdobywać więcej klientów?

Sprzedawcy i specjaliści od reklamy od dawna głowią się, jak przyciągnąć klienta skuteczniej od konkurencji i nakłonić go za pomocą przekazu marketingowego do skorzystania z oferty firmy. Jedną z niedocenianych i nieużywanych na szeroką skalę metod pomagających osiągnąć ten cel jest neuromarketing. Najkrócej można go określić jako tworzenie treści sprzedażowych na podstawie znajomości reakcji mózgu odbiorcy. Sprawdź, na czym on polega i jak zwiększyć sprzedaż wykorzystując tę metodę.

autor
Maciej Tomaszyk
Udostępnij:
Neuromarketing. Jak wykorzystać jego techniki, by zdobywać więcej klientów?

Do czego służy neuromarketing?

Jak sama nazwa sugeruje, neuromarketing jest połączeniem marketingu i neurologii, a więc nauki badającej mózg i układ nerwowy człowieka. Powiązanie tych dwóch pozornie odległych od siebie dziedzin nie jest przypadkowe. Współczesne metody badania pracy ludzkiego mózgu pozwalają bowiem określić sposób postrzegania treści marketingowych przez ich odbiorców znacznie precyzyjniej niż klasyczne badania, np. ankietowe. Jak się bowiem okazuje, to, w jaki sposób odbieramy przekaz reklamowy, zależy w dużej mierze od automatycznych reakcji naszego mózgu, których najczęściej nie jesteśmy nawet świadomi i na które nie mamy wpływu. To dlatego właśnie nasz wzrok przykuwają konkretne kolory czy dźwięki, a wybrane słowa wywołują wyjątkowo pozytywne lub negatywne emocje. Rozpoznanie takich reakcji pomaga tworzyć skuteczne treści marketingowe i tym właśnie zajmuje się neuromarketing.

Techniki badawcze neuromarketingu

W neuromarketingu konieczne jest badanie reakcji mózgu na różne bodźce i w tym celu wykorzystuje się głównie badania neurometryczne i biometryczne. Do najczęściej stosowanych technik należą:

  • EEG (elektroencefalografia) – polega na badaniu czynności bioelektrycznej poszczególnych części mózgu za pomocą elektrod rozmieszczonych na głowie. Dzięki temu można rozpoznać, które obszary mózgu aktywują się w reakcji na określone bodźce wzrokowe lub dźwiękowe.
  • GSR (reakcja skórno-galwaniczna) – badanie galwanometrem umożliwia wykrycie zmian oporu elektrycznego skóry w zależności od stopnia jej nawilżenia wywołanego produkcją potu. Potliwość jest regulowana przez układ współczulny, który z kolei jest aktywowany przez określone emocje lub bodźce. Dzięki niemu można się zatem dowiedzieć, które bodźce wywołują w osobie badanej najsilniejsze reakcje. 
  • Eyetracking – jest to badanie polegające na śledzeniu ruchu gałek ocznych za pomocą specjalnego urządzenia (okulografa). Pozwala ono określić, na jakich punktach obrazu (np. na stronie internetowej) zatrzymuje się wzrok osoby badanej, a więc gdzie warto umieścić najważniejsze treści i komunikaty sprzedażowe. 

Eyetracking dla każdego

Jeśli powyższe techniki wydały Ci się niemożliwe do przeprowadzenia we własnym zakresie, to mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Istnieją w sieci narzędzia (np. Hotjar), dzięki którym przeprowadzisz analizę map ciepła – miejsc na stronie, na których użytkownicy spędzili najwięcej czasu. Dowiesz się dzięki nim także, gdzie klikali i dokąd scrollowali Twoją stronę. Może to stanowić wartościową wiedzę i być inspiracją do przeprowadzenia testów A/B lub testów porównawczych w celu sprawdzenia, która wersja strony konwertuje skuteczniej.

Jak wykorzystać neuromarketing w praktyce?

Jak wykorzystać neuromarketing w praktyce

Praktyczne wykorzystanie neuromarketingu jest dość trudne, ponieważ wymaga przeprowadzenia profesjonalnych badań z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń. Są one kosztowne i dlatego korzystają z nich głównie największe marki lub stworzone w tym celu tego ośrodki badawcze. Firmy stosują je przede wszystkim przy kreowaniu reklam wizualnych (np. spotów reklamowych), ale nie tylko. Wiele firm wykorzystuje neuromarketing do projektowania opakowań, a nawet formułowania konkretnego przekazu reklamowego. Przykładowo jedna z firm oferujących płatności internetowe dzięki badaniom mózgu odkryła, że do klientów lepiej trafia przekaz mówiący o wygodzie i szybkości dokonywania przelewów online, niż ten zapewniający o ich bezpieczeństwie. 

Warto wiedzieć także, że neuromarketing wykorzystują firmy zajmujące się profesjonalnie marketingiem internetowym. Jak się bowiem okazuje, jest on niezwykle pomocny przy tworzeniu witryn sprzedażowych, a także przy prezentacji produktów. Niekoniecznie trzeba zatem inwestować samodzielnie w zaawansowane metody badawcze – wystarczy skorzystać z usług firmy, która wykorzystuje je w swojej działalności.

Jakie korzyści może przynieść neuromarketing?

Najważniejszą zaletą neuromarketingu jest to, że jest on oparty na naukowych badaniach. Dzięki niemu można więc w sposób wiarygodny i niezwykle precyzyjny odkryć sposób odbioru przekazu reklamowego przez odbiorcę i skutecznie go zmodyfikować, aby jak najlepiej trafiał do klientów. Nietrudno sobie wyobrazić korzyści z wykorzystania neuromarketingu podczas tworzenia witryny sklepu. Gdy zna się sposób oddziaływania na odbiorców określonych kolorów i innych bodźców wizualnych, możliwa jest prezentacja produktów w sposób skutecznie przykuwający ich wzrok i wzbudzający zainteresowanie. Właśnie dlatego neuromarketing jest wykorzystywany w kreacjach rich content, w którym znaczenie mają różnorodne techniki przekazywania informacji o produkcie. 

Istotną zaletą stosowania badań reakcji mózgu na przekaz marketingowy jest także fakt, że jest to metoda niszowa. Dzięki niej można więc skuteczniej osiągnąć przewagę konkurencyjną. 

Już wiesz, jak skutecznie przyciągnąć klienta za pomocą neuromarketingu?

Jeśli zastanawiasz się, jak przyciągnąć klientów, by Twoja internetowa sprzedaż przynosiła oczekiwane wyniki, zainteresuj się wykorzystaniem neuromarketingu. Niektóre rodzaje badań, takie jak np. eyetracking, nie wymagają dużych nakładów finansowych, a pomogą Ci lepiej zaprojektować przekaz reklamowy, witrynę sklepową, karty produktów czy też elementy identyfikacji wizualnej. 

W Custommerce, tworząc karty produktowe dla naszych klientów, bazujemy na wiedzy płynącej z wyników innowacyjnych badań neuromarketingowych, dzięki którym wiemy, jakie elementy podstrony produktowej pozytywnie stymulują podświadomość użytkowników. Chcesz wiedzieć, jak dzięki temu możesz wyprzedzić konkurencję i zwiększyć sprzedaż?

Napisz do nas!

Kontakt

Materiały powiązane