Logo Custommerce
BLOG

Trendy sprzedażowe i trendy e‑commerce 2022. Jakie ogólnoświatowe ruchy wpłyną na decyzje zakupowe klientów?

Image of Konrad Orzechowski
Konrad Orzechowski
2022-01-13 | 7 MINUT
Trendy sprzedażowe i trendy e-commerce 2022

Trendy e‑commerce 2022 – jak je poznać?

Wydawać by się mogło, że przewidywanie trendów jest jak wróżenie z fusów. Jednak zajmujące się tym instytucje twardo stąpają po ziemi. Na bazie tysięcy danych i długich godzin spędzonych na różnego rodzaju analizach, wypracowują najbardziej prawdopodobne modele i scenariusze. Nie inaczej sytuacja wygląda z Global Consumer Trends 2022. Raport ten został opracowanym przez londyńską firmę Mintel, zajmującą się badaniami rynku.

Badając wskaźniki ekonomiczne, polityczne, społeczne, środowiskowe, demograficzne etc., opracowali 7 głównych trendów na obecną dekadę.

Są to: dobre samopoczucie (wellbeing), otoczenie, technologia, prawo, tożsamość, wartość i doświadczenia. Na ich bazie powstały dokładniejsze przewidywania postaw konsumentów w roku 2022. Zaowocowało to stworzeniem 3 obszarów, które marki powinny zagospodarować.

Co marki powinny zrobić z taką wiedzą?

jak-udoskonalic-sklep-internetowy-dzieki-tym-trendom.jpg

Wszelkiego rodzaju podmioty obecne na rynku powinny zdawać sobie sprawę ze swojego wpływu społecznego. Mając dużą moc oddziaływania, powinny zachowywać się odpowiedzialnie i działać w zgodzie z tym, czego oczekują ich klienci — ci obecni, a także potencjalni. Opisywany w tym artykule raport powinien stać się inspiracją (czy wręcz drogowskazem) dla decyzji biznesowych w tych niepewnych czasach. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, pomoże Ci zaplanować działania.

Co daje markom znajomość trendów i odpowiadanie na nie?

Czujne reagowanie na potrzeby klientów może przynieść marce status lidera, innowatora. Tego, który zrobił coś jako pierwszy w swojej branży — a to właśnie te podmioty zapamiętujemy najdłużej. Kiedy klienci zobaczą, że marka wyznaje i aktywnie wprowadza w życie zasady, z którymi oni sami się utożsamiają, staną się jej wyznawcami. Mniejsze znaczenie zacznie dla nich odgrywać cena. Będą bowiem woleli kupić u kogoś, kto wierzy w to, co oni, ktoś komu ufają. Z biznesowego punktu widzenia zwiększa się ich LTV (Lifetime Value).

W jaki sposób wyciągać wnioski z raportu?

Poza opisaniem spodziewanych trendów, firma Mintel podzieliła się przykładowymi rozwiązaniami, jakie marki mogą wdrażać, żeby wychodzić naprzeciw konsumenckim oczekiwaniom. Sprawdź, które z nich da się wdrożyć w Twojej branży… i nie trać więcej cennego czasu! Wprowadź zmiany do DNA swojej organizacji.

3 trendy konsumenckie na 2022 rok — co robić, żeby zdobyć serca klientów?

1. Poczucie kontroli

covid-a-e-commerce 2022.jpg

Pandemia wywołała i pogłębiła wśród społeczeństwa poczucie niepewności i braku bezpieczeństwa (m.in. finansowego). Z tego powodu jeszcze większe znaczenie zyskało zadanie zdobycia poczucia kontroli. Jednak ciągłe rozpowszechnianie fake newsów utrudnia przeprowadzenie weryfikacji niektórych faktów. A w konsekwencji — podejmowanie świadomych decyzji. Co więcej, wraz z rozwojem technologii, oszukiwanie stanie się coraz łatwiejsze, a niepewność — większa.

Dlatego konsumenci potrzebują jasnych i przejrzystych przekazów od marek. Oczekują też elastyczności i możliwości podejmowania indywidualnych decyzji, w zależności od zmieniających się potrzeb i okoliczności. Producenci i sklepy internetowe będą musiały włożyć więcej wysiłku w dostarczenie konsumentom wiarygodnych informacji. Wyścig o najszybszą dostawę będzie ewoluował. Skupi się na byciu bardziej elastycznym, na dawaniu zamawiającemu większej kontroli nad terminem dostawy produktów. Wszystko po to, aby dopasować się do jego harmonogramów lub innych potrzeb.

Co marki mogą zrobić, aby odpowiedzieć na ten trend sprzedażowy?

Przede wszystkim marki powinny być transparentne. Zamiast pustych haseł i niezrozumiałego żargonu powinny przekazywać prawdziwą wartość dla konsumentów. Na kartach produktów w e‑commerce powinni pisać o składnikach czy elementach, z których powstają ich produkty. Informacje np. o alergenach czy przeciwskazaniach powinny być wyraźnie pokazane.

Aby przekaz ten był dalej nakierowany na zachęcanie do zakupu (w końcu taki cel ma reklama), marki powinny zachować złoty środek. Powinny przedstawiać klientom siebie i swoje wartości, pisać o zaletach produktów, pokazywać je w możliwie najbardziej atrakcyjny wizualnie sposób. Ułatwi to skondensowana, obrazkowa forma informacji, która jest trendem niezmieniający się od lat.

Ważne jest jednak zapewnienie, że są w stanie tych obietnic dotrzymać. Taka postawa będzie wsparciem w procesie budowania stabilnej, chętnie wybieranej i godnej zaufania marki.

Dodatkowo marki powinny zachować przejrzystość polityki prywatności. Powinny zbierać tylko niezbędne dane i ułatwić klientom możliwość rezygnacji z otrzymywania komunikatów marketingowych (opt‑out). Jeśli będą przedstawiać w newsletterze czy reklamach treści wartościowe, i tak nie muszą się obawiać o utratę klientów.

2. Zabawa

jeden-z-trendów-e-commerce-2022-to-zapewnienie-zabawy-swoimi-produktami.jpg

Trwająca pandemia wywołuje niepokój i stres. Sytuację tę pogłębiają inne globalne i lokalne kryzysy — od niepokojów politycznych, po zagrożenia ekologiczne.

Ludzie chętnie przesuwają swoje granice, zrywając z ograniczeniami i zdobywając nowe doświadczenia. Mają coraz większą ochotę na to, żeby żyć chwilą i odnajdywać radość w codziennych, małych rzeczach. Zarówno w wymiarze technologicznym, jak i realnym, zapewnienie tych emocji jest zadaniem marek.

Marki zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest podnoszenie na duchu ludzi w czasach niepewności i niepokoju. Są także świadome roli, jaką odgrywają w tym procesie. W nadchodzących miesiącach powinny one podkreślać dobre wiadomości i nadawać swojej komunikacji pozytywnego wydźwięku.

Co marki mogą zrobić, aby odpowiedzieć na ten trend sprzedażowy?

Klienci docenią marki, które dadzą im chwilę wytchnienia i zagwarantują unikalne doświadczenia. Pomysłem na nie może być np. zachęcenie do eksperymentowania z rutynowymi czynnościami — gotowaniem, modą czy sportem. Marki powinny dostarczać swoim klientom bodźców do samorozwoju. Te z nich, które przekonają klientów, że ich produkty z konkretnych względów lepiej sprawdzą się w czerpaniu radości z codziennych zajęć, zdobędą ich uwagę i wygrają wyścig w walce z konkurencją. Sklep internetowy stanie się sklepem realizującym marzenia. Z drugiej strony jeszcze bardziej wartościowe mogą się stać przedmioty czy usługi, które pozwolą zaoszczędzić czas. Ten może być później przeznaczony na zabawę). Ten argument przedstawiony w ofercie może być silnym bodźcem do zakupu.

Poza podkreślaniem radości płynącej z produktów, w kampaniach ważne będzie silne zaangażowanie odbiorców. Dobrą zabawę zagwarantują np. elementy grywalizacji i systemy zdobywania punktów za wykonywanie zadań — wirtualnych czy realnych. Przeżywanie doświadczeń może się stać czynnikiem ważniejszym, niż niska cena. Marki przestaną niniejszym sprzedawać rzeczy, a zaczną doświadczenia. Tego typu akcje mogą silnie związać ze sobą dwie strony transakcji.

Być może dobrym pomysłem będzie nawet stworzenie grupy na Facebooku i zrzeszanie w niej zaangażowanej społeczności. Dzielenie pasji i przekonań, wzajemne inspirowanie, udostępnianie sobie zdjęć z efektami stosowania kupionego produktu to dobre pomysły na połączenie przyjemnego z pożytecznym. Oprócz tego zbuduje to punkty styku klientów z markami, ograniczonymi wcześniej do reklam i zakupów.

3. Test etyczności marki

etyczne-postepowanie-jako-trend-sprzedażowy-2022.jpg

Podczas gdy wiele marek wypowiada się na kontrowersyjne tematy, zapewniając poparcie różnego rodzaju inicjatyw, niewiele z nich coś dalej z nimi robi. Klienci chcą widzieć wymierne postępy w realizacji tych założeń. W stosunku do firm, rządów i instytucji są mniej ufni, niż kiedykolwiek wcześniej. Marki muszą ich więc zapewnić, że etyczne praktyki nie były tylko rozważaniem, a stałym elementem ich modelu biznesowego i długoterminowych strategii.

W obliczu rosnących obaw dotyczących wielu kwestii — od bezpieczeństwa żywności i etycznych źródeł zaopatrzenia, po bezpieczeństwo danych — kupujący chcą wiedzieć więcej o produktach, które kupują i stojących za nimi markach. Firmy chętnie eksponują swoje osiągnięcia i mocne strony. Jednak oprócz tego powinny być przejrzyste w kwestii swoich słabości. Tego, w jakich obszarach mają dziś braki oraz jak planują zająć się tymi kwestiami w przyszłości.

Co marki mogą zrobić, aby odpowiedzieć na ten trend sprzedażowy?

Jeśli marka mówi, że zależy jej na poprawie jakiegoś obszaru życia, za słowami powinny iść czyny. Odpowiedzialność za swoje słowa to coś, czego klienci oczekują. Podczas rozwiązywania problemów, firmy powinny kierować się konkretnymi wskaźnikami. Te potwierdzą dokonywany postęp i dążenie we właściwym kierunku. Tego typu miary ułatwią przekazanie swojej wizji klientom w zrozumiały dla nich sposób.

Danie dobrego przykładu może się przyczynić do standaryzacji etycznych zachowań dla całej branży. Klientom zaś ułatwi podjęcie decyzji dotyczącej zakupów. Mając świadomość tego, że trudno jest osiągnąć w pełni zadowalające rezultaty w pojedynkę, warto szukać szans zrzeszania się w grupy czy organizacje.

W kontekście komunikacji produktowej w sklepie internetowym, jasno powinno się pokazywać, co wpływa na cenę. Produkt pochodzi z ekologicznych upraw? Został wyprodukowany w zgodzie ze standardami fair‑trade? Klienci chętniej za niego zapłacą!

Trendy sprzedażowe 2022 – co zapamiętać i wdrożyć?

strategia-rozwoju-biznesu.jpg

Globalne trendy zachowań konsumenckich powinny być dla ambitnych marek drogowskazem. Ich obserwowanie i planowanie biznesu w oparciu o nie pomoże im zwiększać sprzedaż i na stałe trafić do świadomości odbiorców. Takie postępowanie pozwoli im iść z duchem czasu, rozwijać się i pogłębiać relacje z otoczeniem — z klientami, ale także dostawcami, partnerami czy konkurencją.

3 podstawowe trendy, zaobserwowane przez Mintel, determinują trendy sprzedażowe, a te zaś — trendy e‑commerce. Jeśli chcesz mieć poczucie dobrze realizowanej strategii w 2022 roku, uwzględnij w niej poniższe działania:

  • Dostarczaj klientom szczegółowych informacji o produktach,
  • Unikaj specjalistycznego żargonu, prezentując ofertę,
  • Eksponuj swoją markę i buduj jej wartość,
  • Zwracaj uwagę na bezpieczeństwo danych klientów i daj im możliwość łatwego wypisania się z Twoich baz,
  • Zapewniaj klientom niezwykłe doświadczenia podczas robienia zakupów oraz używania Twoich produktów,
  • Inspiruj, zachęcaj do zabawy i interakcji z innymi klientami oraz z produktami,
  • Mierz skuteczność podejmowanych działań CSR i ułatwiaj klientom podejmowanie etycznych decyzji zakupowych.

Jeżeli w swojej strategii na rok 2022  zamierzasz stosować się do powyższych punktów i poprawiać komunikację z klientami, mamy dobrą wiadomość.

Wiemy, w jaki sposób komunikować wartość produktów i stojących za nimi marek. Robimy to za pomocą atrakcyjnych kart produktów — rich contentu.

Chcesz wiedzieć więcej?

Umów się na rozmowę

Custommerce Blob 6
Sprawdź jak możemy wesprzeć Twoją markę w e‑commerce
Example Custommerce Rich Cards
© 2024 Custommerce sp. z o.o.