UX w sklepie internetowym. Jak dobrze zaprojektować doświadczenia klienta?

UX w sklepie internetowym. Jak dobrze zaprojektować doświadczenia klienta?

Projektowanie sklepu online powinno skupiać się na tym, by korzystanie z niego przez użytkowników było przyjemne i wygodne, a znalezienie interesujących produktów jak najłatwiejsze. Pozytywne doświadczenia klientów sprawiają bowiem, że rośnie konwersja, a w konsekwencji także internetowa sprzedaż. Choć wydaje się to oczywiste, wiele marek zaniedbuje User Experience lub nie wie, jak stworzyć witrynę łatwą w obsłudze. Poznaj zatem najważniejsze wskazówki, jak przygotować sklep internetowy pod kątem UX.

autor
Maciej Tomaszyk
Udostępnij:
User Experience w sklepie internetowym. Jak dobrze zaprojektować doświadczenia e-klienta?

Czym jest User Experience Design?

Pojęcie User Experience Design powinno być doskonale znane każdemu w branży e-commerce, jednak praktyka pokazuje, że jest zgoła inaczej. Z badań Baymard Institute wynika, że aż 70%(!) użytkowników porzuca koszyki w sklepach online z powodu zaniedbań w zakresie UX.

Co to jest User Experience? Jest to ogół doświadczeń użytkowników podczas korzystania ze strony internetowej lub aplikacji. Dotyczy to również witryn e-sklepów. Dobrze zaprojektowany UX umożliwia przeprowadzenie klienta krok po kroku przez ścieżkę zakupu i sprawi, że z przyjemnością wróci do nas, planując kolejny zakup. Klienci odwiedzający e-sklepy mogą mieć różne odczucia – zadowolenia i satysfakcji lub irytacji czy zniechęcenia. Każde negatywne doświadczenie w czasie interakcji konsumenta ze stroną zwiększa ryzyko, że szybko ją opuści i zrealizuje zakup u konkurencji. Samo przyciągnięcie klientów do sklepu to dopiero połowa sukcesu – jeśli już w trakcie korzystania z serwisu będą odczuwali niezadowolenie, poziom konwersji i sprzedaży internetowej nigdy nie spełnią oczekiwań.

User Experience Design jest to nic innego, jak projektowanie pozytywnych doświadczeń użytkowników. W sklepie internetowym polega ono na wdrożeniu rozwiązań, dzięki którym korzystanie z niego jest dla kupujących łatwe, przyjemne i satysfakcjonujące na każdym etapie. Projektowanie UX wymaga przede wszystkim przeanalizowania potrzeb konsumentów, jakie się pojawiają na każdym etapie ścieżki zakupowej – od momentu wejścia użytkownika na stronę, aż do finalizacji zamówienia. Ścieżkę taką można sobie nawet rozrysować na kartce lub skorzystać z internetowych aplikacji, np. z Miro. Poniżej przedstawiamy najważniejsze elementy, nad którymi warto się pochylić, by poprawić satysfakcję klientów podczas zakupów i tym samym wpłynąć na wzrost sprzedaży online.

Projektowanie nawigacji na stronie

Zanim klient dokona zakupu w sklepie, musi wykonać kilka czynności: wyszukać odpowiedni produkt, porównać go z innymi, dodać do koszyka, złożyć zamówienie i je opłacić. Na każdym z tych etapów bardzo ważna jest nawigacja na stronie i dostosowanie jej w taki sposób, by użytkownik mógł łatwo zrealizować swój cel. Klient będzie usatysfakcjonowany, jeśli szybko znajdzie potrzebne informacje, a przejście przez kolejne etapy procesu zamówienia będzie od niego wymagało zaledwie kilku kliknięć. Kluczowe znaczenie mają więc:

  • czytelne menu – najlepiej, gdy jest wyeksponowane lub nawet “przypięte” u góry strony,
  • przemyślane drzewo kategorii – ważna jest jego struktura oraz łatwe poruszanie się po nim (np. dzięki okruszkom - ang. breadcrumbs),
  • filtry produktowe – powinny być tak przemyślane, by maksymalnie skróciły czas wyszukania określonego artykułu,
  • sprawnie działająca wyszukiwarka – warto umieścić ją u góry strony w widocznym miejscu i zastosować system podpowiedzi, które ułatwią znalezienie produktu.

Nawigacja w sklepie powinna odbywać się płynnie również na urządzeniach mobilnych. Klienci coraz częściej kupują przez telefon i odstrasza ich np. brak responsywności, co utrudnia dotarcie do określonych informacji. Jeśli więc liczysz na wzrost sprzedaży w sklepie, dobrym rozwiązaniem może być projektowanie e-commerce zgodnie z zasadą “mobile first”, czyli przygotowanie sklepu pod urządzenia mobilne i późniejsze dostosowanie go do większych ekranów laptopów i komputerów stacjonarnych.

Prezentacja produktów w sklepie

Kolejnym ważnym elementem w budowaniu pozytywnego UX jest strona produktowa. To podczas jej przeglądania klient kreuje swoje preferencje zakupowe i podejmuje ostateczną decyzję zakupową, dlatego każdy, nawet najmniejszy jej element, powinien zachęcać do dokonania transakcji. Podstawową funkcją karty produktu jest prezentacja towaru. Projektując ją, zwróć uwagę na następujące kwestie:

  • zadbaj o atrakcyjną wizualizację produktu – postaraj się o wysokiej jakości zdjęcia, dodaj elementy interaktywne lub animacje, umieść wideo itp.,
  • przedstaw kluczowe informacje na temat artykułu – postaw się na miejscu klienta i zastanów, czego chciałby się dowiedzieć. Podkreśl także najważniejsze zalety produktu oraz cechy odróżniające go od towarów konkurencji,
  • zaprezentuj treść na karcie w sposób czytelny i przejrzysty – odbiorcy preferują krótkie bloki tekstu, a także przedstawienie informacji za pomocą tabeli czy infografik, które są łatwiejsze w odbiorze.

Prosty formularz do finalizacji zakupu

Na konwersję w sklepie duży wpływ ma ostatni etap dokonywania transakcji, czyli składanie zamówienia i płatność. To właśnie tutaj, przez niepoprawny User Experience, najczęściej dochodzi do porzucenia koszyka. Jeżeli chcesz tego uniknąć, zadbaj o prosty formularz zamówienia. Klientów zniechęcają liczne rubryki do wypełnienia, a także konieczność rejestracji w sklepie przed złożeniem zamówienia. Ważne są także metody płatności – większość kupujących online preferuje nowoczesne bramki płatnicze umożliwiające zapłatę za towar szybkim przelewem lub za pomocą aplikacji mobilnej, np. BLIKIEM. 

Wiesz już, dlaczego warto zadbać o UX?

Dobrze zaprojektowany UX w sklepie internetowym wpływa na satysfakcję jego użytkowników i znacząco poprawia konwersję sprzedaży. Z kolei zbagatelizowanie zagadnienia User Experience może przyczynić się do zmniejszenia przychodów, a nawet, co pokazują statystyki, do upadku biznesu. Jeśli więc chcesz, by internetowa sprzedaż przynosiła Ci oczekiwane zyski, koniecznie zadbaj o pozytywne doświadczenia swoich klientów.

Czy wiesz, jakie oczekiwania, poza dobrym UX, mają e-klienci w 2021 roku? Jeśli zastanawiasz się, co mógłbyś usprawnić w swoim w e-commerce, koniecznie zajrzyj do naszego poprzedniego artykułu i popraw swoje wyniki już dziś:

Trendy w e-commerce, które należy śledzić w 2021 roku

Materiały powiązane
Być może zainteresują Cię także poniższe artykuły.