W jaki sposób drzewo kategorii wpływa na wzrost sprzedaży? Sprawdź, jak poprawnie zaplanować strukturę e-sklepu!

W jaki sposób drzewo kategorii wpływa na wzrost sprzedaży? Sprawdź, jak poprawnie zaplanować strukturę e-sklepu!

Istnieje wiele sposobów na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym. Jednym z nich jest lepsze dopasowanie produktu do potrzeb klientów, innym działania marketingowe, jednak kluczową rolę odgrywa sama witryna. Szczególne znaczenie mają drzewo kategorii oraz strona produktowa, które powinny być przyjazne zarówno dla kupujących, jak i wyszukiwarek. Jeśli sprzedajesz produkty we własnym sklepie internetowym, z tego artykułu dowiesz się,  jak prawidłowo zaprojektować te elementy, by skutecznie przyciągnąć klientów i zachęcić ich do zakupów.

autor
Maciej Tomaszyk
Udostępnij:
Drzewo kategorii dla zwiększenia sprzedaży w e-commerce

Pomóż klientowi znaleźć to, czego szuka

Podczas tworzenia sklepu internetowego warto położyć nacisk na atrakcyjną szatę graficzną, ale także przygotować funkcjonalną i przemyślaną strukturę witryny. Wejdź w buty klienta i przejdź w nich przez swój sklep. Po wejściu na stronę klient powinien intuicyjnie wiedzieć, jak się po niej poruszać i gdzie szukać konkretnych produktów. W tym pomoże mu dobrze skonstruowane drzewo kategorii.

Kategorie produktów pełnią kilka funkcji:

  • porządkują asortyment,
  • ułatwiają klientom poruszanie się po witrynie,
  • wpływają na widoczność w wyszukiwarkach.

Jak poprawnie zbudować drzewo kategorii?

Projektowanie struktury e-sklepu

Jak sama nazwa wskazuje, drzewo kategorii powinno być zbudowane na zasadzie stopniowego zawężania grup produktów. Działa tu zasada “od ogółu do szczegółu”. Najpierw kierujemy użytkownika do ogólnej kategorii, a potem bardziej ją rozgałęziamy i doprecyzowujemy. Weźmy za przykład kosmetyki – tu drzewo kategorii może wyglądać na przykład w taki sposób:

Kategoria główna:

  • Kosmetyki dla kobiet

Podkategoria:

  • Kosmetyki do pielęgnacji twarzy

Kolejne podkategorie:

  • Kremy do twarzy 
  • Maseczki
  • Kosmetyki do demakijażu i oczyszczania

E-commerce jest w internecie tym samym, czym sklep stacjonarny w offline. Zadbaj więc o jego logiczną strukturę. W sklepie stacjonarnym grupuje się towary na regałach i półkach. Zauważ, że w marketach widnieją duże napisy wskazujące klientom, gdzie znajdują się konkretne rodzaje produktów – dzięki temu ci nie muszą kluczyć po całej hali, by odnaleźć poszukiwany artykuł i mogą łatwiej podjąć decyzję o wyborze jednego z nich. Taką samą funkcję pełni drzewo kategorii w sklepie online – każda kategoria i podkategoria jest linkiem prowadzącym klienta do węższej grupy towarów o podobnych cechach i funkcjach.

Przy budowaniu struktury asortymentu ważne jest precyzyjne nazwanie poszczególnych kategorii. Jeśli w danej podkategorii chcesz prezentować „kremy do twarzy”, nie możesz jej nazwać po prostu „kremy”, ponieważ słowo to może odnosić się także do kosmetyków do depilacji czy do rąk. 

Optymalizacja kategorii pod SEO

Nazwy kategorii mają także duże znaczenie dla optymalizacji strony pod wyszukiwarki. Określające je frazy powinny być zgodne z hasłami, według których klienci najczęściej wyszukują dane grupy produktów. Takie popularne słowa kluczowe dla określonego asortymentu wytypujesz np. za pomocą narzędzia Google Keyword Planner. Warto również sprawdzić strony konkurencji (zwłaszcza najpopularniejszych sklepów), która wie, jak efektywnie sprzedawać i wcześniej przeprowadziła własne badania.

Pod kątem optymalizacji SEO ważne są również adresy URL poszczególnych kategorii. Powinny być one oparte na słowach kluczowych i pokrywać się z prezentowaną na stronie zawartością. W naszym przykładzie podstrona z kremami do twarzy może mieć więc następujący adres:

www.e-sklep.pl/kosmetyki-dla-kobiet/kosmetyki-do-pielęgnacji-twarzy/kremy-do-twarzy

lub w bardziej przyjaznej, skróconej wersji:

www.e-sklep.pl/kosmetyki-damskie/pielęgnacja-twarzy/kremy-do-twarzy.

To pomoże Ci efektywnie sprzedawać – drzewo kategorii i nie tylko

Drzewo kategorii ecommerce

Twój sklep internetowy powinien być tak przemyślany, by klient mógł jak najszybciej dotrzeć do celu, jakim jest karta produktowa. Już wiesz, że ważną rolę odgrywa tutaj drzewo kategorii. W poruszaniu się po takim drzewie pomagają okruszki (tzw. breadcrumbs). Wskazują one klientowi miejsce, w którym się znajduje oraz umożliwiają mu szybki powrót do ogólniejszej kategorii. W przypadku naszego przykładu z kremami będzie to wyglądało mniej więcej tak:

Sklep – kosmetyki damskie – pielęgnacja twarzy – kremy do twarzy

Taki ciąg podlinkowanych fraz umieszcza się u góry strony. Jeśli klient akurat przegląda kremy do twarzy i będzie chciał sprawdzić ofertę kosmetyków do demakijażu, wystarczy, że kliknie frazę „pielęgnacja twarzy”, a przeniesie się do kategorii pozwalającej mu wybrać szukaną grupę artykułów. Poza tym takie linkowanie wewnętrzne wpływa pozytywnie na SEO sklepu.

Oprócz drzewa kategorii warto dostarczyć kupującym dodatkowe narzędzia ułatwiające znajdywanie produktów. Do najważniejszych z nich należą:

  • wyszukiwarka – powinna być umieszczona w widocznym miejscu i wyposażona w system podpowiedzi (po wpisaniu kilku pierwszych liter klientowi wyświetlą się nazwy dostępnych artykułów),
  • filtry – one z kolei pomagają klientowi zawęzić krąg poszukiwań według specyficznych cech produktu, np. w przypadku kremów do twarzy mogą być to filtry dotyczące sposobu działania kosmetyków (nawilżające, przeciwzmarszczkowe itd.).

Jeśli Twój klient znajdzie poszukiwany artykuł, pozostaje jeszcze zachęcić go do dokonania zakupu. Tutaj kluczową rolę odgrywa karta produktu. Wskazówki, jak ją stworzyć, żeby zwiększyć szansę na konwersję, znajdziesz na naszym blogu, np. w tym wpisie. Ważne są m.in.: wartościowy i wyczerpujący opis napisany językiem korzyści, atrakcyjna prezentacja graficzna, wskazanie unikalnych cech produktu (USP), zachęta do dokonania transakcji, a także wyraźne wezwanie do działania (CTA), które skłoni do dodania produktu do koszyka. 

Zadbaj o strukturę sklepu i zwiększaj konwersję!

Jeśli myślisz o zwiększeniu sprzedaży w sklepie internetowym, przyjrzyj się najpierw samej witrynie. Przeanalizuj jej zawartość pod kątem SEO i User Experience, czyli tego jak widzą ją wyszukiwarki i klienci. Popraw strukturę, wprowadź zmiany w nazwach kategorii, a także zastosuj rich content w kartach produktów, a wkrótce zauważysz wyraźny wzrost konwersji.

Chcesz wiedzieć, czy w Twojej branży i konkretnie w Twojej firmie rich content jest rozwiązaniem, które podniesie sprzedaż? Skontaktuj się z nami w zakładce Kontakt lub zamów bezpłatną analizę wybranej karty produktowej we własnym sklepie internetowym bądź w sieci partnera.

Materiały powiązane
Być może zainteresują Cię także poniższe artykuły.