Co działo się na rynku e‑commerce w 2020 roku? Sprawdź nasze podsumowanie!
Jak firmy będą wspominać miniony rok?
Rok 2020 był dla przedsiębiorców okresem wielkiej niepewności i wielu zmian. Wybuch pandemii koronawirusa, który nastąpił wiosną, wywrócił niemal z dnia na dzień nasz świat do góry nogami. Wprowadzanie kolejnych obostrzeń i okresowe blokady gospodarki okazały się zabójcze dla wielu branż. Dzisiaj już wiemy, że najbardziej ucierpiały firmy z sektora turystyki i gastronomii. Jednak o ile jedni liczyli straty, dla innych pandemia okazała się motorem rozwoju.
Rok 2020 z pewnością dobrze będą wspominać przedstawiciele rynku e‑commerce. Okresowe zamykanie sklepów stacjonarnych, a także ograniczenia w przemieszczaniu się zmusiły klientów do większego zainteresowania zakupami online. W rezultacie internetowa sprzedaż odnotowała spektakularne wzrosty.
Wzrost sprzedaży online w 2020 – co mówią dane?
W 2019 roku szacowano, że wartość polskiego rynku e‑commerce w 2020 roku osiągnie 70 mld zł, a okazało się, że przekroczyła 100 mld zł. Według raportu Gemius „E‑commerce w Polsce 2020” już 73% internautów robi zakupy w sieci — to aż 11% więcej, niż rok wcześniej. Tylko na platformie RedCart e‑sklepy odnotowały wzrost zamówień o 26%, a także zwiększenie przeciętnej wartości koszyka średnio o 30%. Eksperci oceniają te wszystkie dane jednoznacznie — w wyniku pandemii cały rynek e‑commerce w Polsce w ostatnich kilkunastu miesiącach osiągnął poziom rozwoju, jaki był przewidywany na najbliższych kilka lat.
Jak konsumenci robili zakupy online?
W ubiegłym roku wzrost sprzedaży online był ściśle związany z przebiegiem pandemii. Więcej internautów decydowało się na zakupy w sieci głównie wiosną i jesienią, a więc w okresach, w których obowiązywały ostrzejsze restrykcje i ograniczenia w handlu tradycyjnym. Co ciekawe, zakupami w sieci zainteresowało się sporo osób, które wcześniej nie korzystały tak chętnie z tej formy — na przykład osoby w wieku 50+.
Charakterystyczne były także zmiany zwyczajów zakupowych e‑konsumentów. W czasie lockdownów znacząco wzrosła na przykład liczba zapytań o zakupy spożywcze online (w marcu 2020 r. o przeszło 700% w stosunku do stycznia), które wcześniej nie cieszyły się większą popularnością.
O wzroście popularności zakupów w branży e‑grocery i konsekwencjach dla sprzedawców, wynikających z tego faktu, pisaliśmy już na naszym blogu.
A w których branżach internetowa sprzedaż wzrosła najbardziej w stosunku do roku 2019? Według platformy RedCart Polacy najczęściej szukali w sieci następujących produktów:
- materiałów budowlanych (wzrost sprzedaży online o 20%)
- produktów do domu i ogrodu (+16%),
- artykułów kosmetycznych (+14%),
- obuwia i dodatków (+12%),
- produktów związanych z hobby (+12%),
- bielizny (+8%),
- elektroniki (+8%).
Z raportu Gemius możemy natomiast dowiedzieć się, że największą grupę klientów e‑sklepów stanowią aktualnie osoby w wieku 35‑49 lat (32% wszystkich kupujących online). Co ciekawe, na drugim miejscu nie są wcale osoby młode, lecz te po 50 roku życia. Te dane najlepiej udowadniają, że pandemia przyciągnęła do sieci pokolenie, których przedstawiciele, w obliczu zamknięcia stacjonarnych placówek, zostali zmuszeni do kupowania potrzebnych produktów przez internet.
Jakie nowe rozwiązania w e‑commerce przyniósł 2020 rok?
Dla niejednej firmy zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym było na tyle znaczące, że wymagało wdrożenia nowych rozwiązań. Do obsłużenia większej liczby klientów konieczne było przede wszystkim zatrudnienie dodatkowych pracowników, a także dołączenie nowych kanałów komunikacji. Problemem okazały się dostawy towarów — niektórych produktów w pewnym momencie zabrakło w magazynach, ponieważ nie można ich było dostarczyć np. z Azji, ze względu na wstrzymanie usług transportowych. Przytłoczone liczbą zamówień firmy kurierskie opóźniały nieraz czas dostaw towarów do klientów. Sklepy internetowe musiały ten problem szybko rozwiązać, ponieważ szybkość dostaw jest jednym z kluczowych elementów decydujących o ich konkurencyjności na rynku.
W wyniku pandemii zmieniły się także zwyczaje dotyczące płatności za zakupy online. Wyraźnie spadło bowiem zainteresowanie płatnością za pobraniem, zwiększyła się natomiast liczba szybkich przelewów online i płatności BLIK, które są wygodniejsze i bezpieczniejsze w kontekście ryzyka zakażenia. Sklepy, które wcześniej nie korzystały z bramek płatniczych, zostały więc zmuszone do ich wdrożenia.
Konsekwencje dla producentów i sprzedawców
Statystyki mogą pomóc w rozwoju biznesu, ale tylko wtedy, gdy wyciąga się z nich wnioski i wdraża je w życie. Zmiana, którą przyniósł rok 2020 wciąż trwa i popularność zakupów online ugruntowuje swoją pozycję. Oczekiwania klientów online rosną. Jednym z aspektów, na który zwracają oni szczególną uwagę jest sposób prezentacji produktów. Żeby więc sprostać oczekiwaniom e‑konsumentów w 2021 roku i zadbać o wzrost sprzedaży:
- Zainwestuj w dobrze wyglądające oraz zoptymalizowane opisy produktów
- Popraw wizerunek swoich produktów w sieciach dystrybucji za pomocą rich contentu
- Jeśli obawiałeś się sprzedaży produktów z branży FMCG — możesz śmiało przestać. Internauci przekonują się już do tej formy zakupów
- Zadbaj o User Experience różnych grup odbiorców np. osób w wieku 50+ (m.in. większe fonty i przyciski, przejrzystość treści, łatwa nawigacja na stronie)
- Dostosuj swój sklep i karty produktów do różnych wielkości wyświetlaczy (w wielu kategoriach produktowych online, udział ruchu na urządzeniach mobilnych dominuje) — więcej informacji jak robić to dobrze znajdziesz w naszym artykule o Customer Journey.
- Podepnij różne formy płatności przez internet
Za nami rok wyzwań i szans
Rok 2020 zaowocował nie tylko wzrostem sprzedaży online, ale także był pełen nowych wyzwań. Wielu z nim trzeba będzie sprostać także w kolejnych miesiącach. Polski rynek e‑commerce powiększył się bowiem w zeszłym roku o około 8 tys. sklepów. To oznacza większą konkurencję i konieczność większego zaangażowania w walkę o klienta. Jeśli liczysz na dalsze zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym, zadbaj m.in. o atrakcyjną formę prezentacji produktów, stosując rich content. To jeden z najskuteczniejszych sposobów na przyciągnięcie kupujących i przekonanie ich do zakupu produktów. Bądź na bieżąco z naszym blogiem, żeby dowiedzieć się, jak robić to dobrze a także być na bieżąco z trendami panującymi w sprzedaży online.
Chcesz zobaczyć, jak obecnie ambitne marki podchodzą do komunikacji produktowej z odbiorcami w e‑commerce?
Źródło dodatkowe: Raport interaktywnie.com e‑commerce — styczeń 2021 r.