Logo Custommerce
BLOG

Prezentacja produktu w branży AGD — karta produktu, która wyróżni się na e‑półce

Image of Konrad Orzechowski
Konrad Orzechowski
2022-03-24 | 8 MINUT

Chcesz prezentować swoje produkty w sposób, który skutecznie zachęca klientów do zakupu? Zajrzyj do poniższego artykułu:

E‑Merchandising — prezentacja produktu w sklepie internetowym, która sprawi, że klienci kupią Twoje produkty

Branża, która zyskała na pandemii

Choć dla wielu innych koronawirus przyczynił się do strat, dla branży AGD stał się motorem napędowym zysków. Przez kilka miesięcy Polacy siedzieli zamknięci w domach. Do dziś wiele firm nie zdecydowało się na powrót do stacjonarnej pracy, a w wielu lokalach dalej obowiązują ograniczenia. W wyniku tego doszło do dwóch znaczących zmian. Po pierwsze, rzadsze wychodzenie z domu umożliwiło odłożenie pieniędzy wydawanych wcześniej na wyjścia do kin, restauracji czy na imprezy. Po drugie, więcej czasu zaczęliśmy spędzać w domach. Przyczyniło się to do chęci podniesienia standardu życia we własnych czterech ścianach.

prezentacja_sprzedaowa_w_e-commerce.webp

W 2020 roku Polacy kupili o 10% więcej towarów AGD, niż w roku wcześniejszym. Efekt ten potęguje fakt, że analogicznie wydatki na nowe pralki, piekarniki czy lodówki wzrosły o 16%. Szacuje się, że do roku 2023 rynek AGD w naszym kraju ma rosnąć średnio o ponad 14% rocznie.

Podobne zjawisko występuje także w innych krajach. Trend ten bacznie obserwują różne marki. Poza zadowoleniem ze wzrostów środków wydawanych przez konsumentów, mają świadomość próbującej wybić się na nim konkurencji. Przeznaczają więc na działania marketingowe coraz większe środki. Agencja mediowa Zenith szacuje, że w latach 2022 i 2023 wydatki na reklamę sprzętu AGD będą wzrastać rocznie o 6%.

Jak znaleźć się w Top Of Mind klienta? Prezentacja produktu w różnych kanałach

Żeby nie zostać w tyle za konkurencją, producenci powinni prowadzić aktywne działania podnoszące sprzedaż. Tu pojawia się pytanie — na który obszar marketingu postawić?

Producenci mają tu do dyspozycji wiele narzędzi — spoty telewizyjne, reklamę OOH (banery, plakaty, reklamę w komunikacji miejskiej itd.), wydarzenia offline czy szeroko pojęty digital marketing — content, SEO i reklamy w internecie. Mogą też stosować różnego rodzaju promocje cenowe.

reklama-ooh.webp

Jednak wszystkie te działania są medalami o dwóch stronach. Obniżanie cen może doprowadzić do zaciętej wojny z konkurencją. Jeśli ta dysponuje większymi środkami, najprawdopodobniej tę wojnę wygra. Poza tym, dla budowania wizerunku silnej marki obniżanie cen może się okazać niekorzystne w gronie klientów, którym zależy przede wszystkim na wysokiej jakości.

Z kolei różnego rodzaju reklamy mogą nie przynieść oczekiwanych efektów ze względu na zjawisko tzw. „ślepoty banerowej”. Polega ono na tym, że ludzie na tyle przywykli do wszechobecnych komunikatów marketingowych, że przestali częściowo zwracać na nie uwagę. Oczywiście można postawić na niekonwencjonalne, kreatywne przekazy. Taka prezentacja sprzedażowa prawdopodobnie szybko wpadnie w oko potencjalnemu klientowi mimo wszystko i wyróżni się w tłumie. Takie działanie to tzw. reklama ambientowa, której rezultaty bardzo trudno jest przewidzieć. Może ona stać się odnoszącym sukcesy viralem, a w innym przypadku nie zostać dostrzeżona wcale.

Bezpieczniejszym rozwiązaniem wydaje się spojrzenie na rynek z lotu ptaka. Zastanówmy się, jak myślą klienci i jak odpowiedzieć na ich potrzeby w ciekawy sposób, w miejscu, w którym robią zakupy…

Najważniejszy etap lejka zakupowego — karta produktu

sklep-internetowy.webp

Wielu z nas, kiedy chce kupić jakiś towar, zaczyna poszukiwania w internecie. Nawet jeśli największy odsetek zakupów AGD odbywa się w sklepach stacjonarnych, to należy pamiętać o efekcie ROPO. W skrócie polega on na szukaniu informacji o produkcie w sklepie internetowym i późniejszym kupieniu go stacjonarnie. Jeśli klient otrzyma od jednego z producentów pełne informacje, podane w ciekawy sposób, zapamięta je lepiej, niż oferty konkurencyjne.

Ponadto coraz większą grupę kupujących stanowi pokolenie „Z”, wychowane w duchu technologii. To z myślą o nich powstał model „phygital”. Oznacza on łączenie w komunikacji marketingowej kanałów online i offline. Producenci i sklepy internetowe muszą dostarczać najmłodszym kupującym w procesie zakupowym coraz bardziej niezwykłych bodźców. Prezentacja sprzedażowa powinna być unikalnym doświadczeniem.

Formularz

 

Bardzo często wybór między produktami X a Y ogranicza się nie do najniższej ceny, a do faktycznej różnicy między nimi. Jeżeli klient zrozumie wartość produktu i będzie mu zależało na określonym parametrze, cesze czy korzyści, nie zawaha się dopłacić. W sklepie stacjonarnym o tego typu niuanse można dopytać sprzedawcę. W e‑commerce rolę doradcy pełni karta produktu.

 

karta_produktu_FAQ.webp

Prezentacja produktu w sklepach internetowych jest jednak często zaniedbywana. Karty produktów są mało atrakcyjne i nie opisują wszystkich benefitów. W zwięzły i niezrozumiały sposób prezentują jedynie specyfikację techniczną. Zdjęć jest mało, a tekst napisany pod SEO nie rozwiewa obaw kupujących. Nie odpowiada też na wszystkie ich pytania. Jeśli klient nie widzi różnicy lub nie rozumie korzyści — wybierze produkt tańszy.

W takiej sytuacji pojawia się przestrzeń do wyróżnienia swoich produktów. Jeśli nie możesz lub nie chcesz konkurować ceną, pokaż klientowi, że wybór Twojej marki się opłaca. Stwórz wrażenie, że kupuje produkt z wyższej półki, przewyższający zamienniki jakością.

Jak i gdzie kupujemy AGD w internecie?

projekt_karty_produktu.webp

Największe internetowe platformy zakupowe (TOP10) generowały w 2020 roku średnio 160 milionów wizyt miesięcznie. Na szczycie tej listy znajduje się Allegro. Wysokie miejsca zajęły sklepy z różnego rodzaju elektroniką — MediaExpert (5 miejsce), RTV Euro AGD (8 miejsce), X‑Kom (17 miejsce) czy MediaMarkt (28 miejsce).

W jaki sposób osiągać takie wyniki odwiedzin witryny? Około 80% użytkowników klika w organiczne wyniki wyszukiwania, nie wychodząc przy tym poza pierwszą „dziesiątkę” Google. Można z tego wysnuć wniosek, że karta produktu w e‑commerce odgrywa kluczową rolę w procesie zwiększania sprzedaży i walki z konkurencją o uwagę klienta. Samo zwiększanie budżetów na reklamy przez innych nie przyniesie bowiem większej liczby wejść na stronę produktu i nie zachęci do zakupu.

Jak-w-ciekawy-sposob-przygotowac-oferte-w-sklepie-internetowym.webp

Aby znaleźć się na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce, należy zadbać o SEO. Z jednej strony robią to same sklepy (poprzez różnego rodzaju optymalizacje stron), a z drugiej producenci, przygotowując opisy towarów. Niekiedy karty produktów są bardzo ubogie i zawierają zaledwie specyfikację techniczną. W ten sposób traci się możliwość zamieszczania w opisie fraz kluczowych, które mogą przełożyć się na większą liczbę wejść. A jeśli nawet użytkownik trafi na stronę, prawdopodobnie lakoniczny opis nie przekona go, że warto wydać pieniądze. Sytuacją skrajnie inną jest stworzenie karty produktu, która jest grafiką. Mimo jej walorów estetycznych karta taka nie indeksuje się, ponieważ dla robotów Google nie ma na niej tekstu.

Złotym środkiem pomiędzy atrakcyjną kreacją, a działaniami SEO jest rich content. Wspiera on działania pozycjonerskie (jest mikro‑stroną internetową), a z jego pomocą można pokazać produkt w niezwykle atrakcyjny sposób, prezentując wszystkie jego zalety.

Zobacz przykładową metamorfozę produktu

Jak prezentować produkty w e‑commerce lepiej niż inni? Szablon, czy indywidualne rozwiązanie?

modu_hotspot_karta_produktu.webp

Znasz już wagę prezentacji sprzedażowej produktu w kanale online. Wiesz, jak duży wpływ karta produktu ma zarówno na wygenerowanie większej liczby wejść na stronę, jak i poprawę konwersji. Czas zastanowić się, jak przygotować ją dobrze.

Branża AGD jest wyjątkowa i charakteryzuje się wysokim poziomem zaawansowania technologicznego produktów. Znaczenie mają często nierozumiane przez klientów detale — innowacyjny sposób działania, wykorzystane materiały, ergonomia czy design. Nie można liczyć na to, że użytkownik sam domyśli się, co ogląda i kupuje. Trzeba mu pomóc w zrozumieniu, dlaczego powinien wybrać właśnie Twój produkt.

oferta_w_sklepie_online.webp

Niekiedy marki decydują się na skorzystanie ze sklepowych generatorów kart. Takie rozwiązanie jest stosunkowo łatwe w wykonaniu, ponieważ wystarczy zaimplementować własne treści i dopasować obrazki. Całość przekazu jest jednak generyczna i praktycznie identyczna, co karty produktów konkurencyjnych. Nie ma tutaj szans na wyróżnienie się jakością i atrakcyjnością przekazu.

Zaprojektowana w ciekawy sposób karta produktu wspiera realizację celów biznesowych. Wyróżnia produkty w sklepie internetowym i przekazuje wartościowe informacje klientom. Jednak aby tak się stało, powinna spełniać pewne kryteria.

Sprawdź, czy prezentacje sprzedażowe Twoich produktów w e‑commerce zawierają:

  • Zdjęcia lifestyle’owe produktu podczas użycia
  • Duże packshoty, ukazujące w przybliżeniu znaczące elementy urządzenia
  • Sekcję FAQ
  • Opis napisany językiem korzyści
  • Wideo produktowe lub animacje pomagające zrozumieć działanie
  • Ruchome/interaktywne elementy, które przyciągają uwagę i angażują
  • Ikony, które wizualizują najważniejsze cechy

Wzbogacenie prezentacji produktu o powyższe elementy zwiększa szanse na zakup. Dzięki nim klient przestaje mieć wątpliwości przed zakupem, bo produkt wygląda na lepszy od innych. Próby porównywania go z alternatywnymi opcjami konkurencji tylko utwierdzają go w tym przekonaniu.

Skuteczna prezentacja produktu — przykłady

Coraz więcej marek upatruje w e‑commerce głównego kanału komunikacji z odbiorcami. Angażują zasoby na przygotowanie atrakcyjnych, wyróżniających treści. Organizują sesje zdjęciowe produktów, zatrudniają dodatkowych grafików i copywriterów czy zgłaszają się o pomoc do rich content house’ów.

Wśród wartych wyróżnienia producentów AGD, których produkty prezentowane są w wyjątkowo atrakcyjny sposób i które skutecznie zachęcają do zakupu, można wymienić np.:

  1. Remington (przykład: https://www.euro.com.pl/suszarki‑do‑wlosow/remington‑proluxe‑you‑ac9800.bhtml)
  2. Kuvings (przykład: https://www.zdroweimarkowe.pl/product‑pol‑52‑Wyciskarka‑Kuvings‑Evo820‑Plus‑z‑ksiazka‑GRATIS.html)
  3. FoodSaver (przykład: https://www.euro.com.pl/urzadzenia‑do‑przechowywania‑zywnosci/foodsaver‑ffs016x.bhtml)
  4. Philips (przykład: https://mediamarkt.pl/agd‑male/prostownica‑do‑wlosow‑philips‑senseiq‑bhs830‑00)

Chcesz dołączyć do grona tych firm i wygrywać wyścig z konkurencją dzięki jakości?

Atrakcyjna prezentacja produktu — rich content od Custommerce

Szukasz skutecznego sposobu na zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku? Chcesz, aby Twoja prezentacja sprzedażowa w e‑commerce wyróżniała produkty? Chcesz, aby były one pokazane z lepszej strony, niż oferta konkurencji (nawet większej od Ciebie)? Postaw na rich content. Prezentacja produktu przy jego użyciu:

  • Buduje wizerunek
  • Pomaga zachować komunikacyjną spójność w wielu kanałach
  • Wyróżnia produkt
  • Wspiera SEO

Napisz do nas i dowiedz się, jak taka prezentacja produktu mogłaby wyglądać u Ciebie!

Skontaktuj się z nami!

 

Źródła:

https://nowymarketing.pl/a/34496,globalne‑wydatki‑reklamowe‑w‑kategorii‑sprzetu‑agd‑wzrosna‑w‑2021‑o‑13

https://informacjebranzowe.pl/marketing‑internetowy‑w‑branzy‑agd‑jak‑wykorzystac‑pozytywne‑prognozy‑aby‑sprzedawac‑wiecej

https://www.money.pl/gospodarka/sprzet‑agd‑pozadany‑w‑pandemii‑polacy‑bija‑rekord‑6601765224393248a.html

Custommerce Blob 6
Sprawdź jak możemy wesprzeć Twoją markę w e‑commerce
Example Custommerce Rich Cards
© 2024 Custommerce sp. z o.o.