Jak wygląda od kuchni proces tworzenia kart rich content? Na co zwrócić uwagę, żeby oszczędzić czas i pieniądze?

Jak wygląda od kuchni proces tworzenia kart rich content? Na co zwrócić uwagę, żeby oszczędzić czas i pieniądze?

Stosowanie rich content daje markom wiele korzyści. Po pierwsze, pozwala wyróżnić produkt na półce w e-commerce. Po drugie, odróżnia go od konkurencji i angażuje klienta w procesie zakupowym, a po trzecie – przekazuje komplet ważnych dla klienta i marki informacji o produkcie. Jednak przygotowanie dobrego jakościowo rich contentu, który wypełni wszystkie te zadania, to proces, na który składa się wiele elementów. Na co zwrócić uwagę współpracując z zewnętrznym partnerem, żeby praca przebiegła sprawnie, a ustalone terminy zostały zachowane?

autor
Krzysztof Kaźmierczak
Udostępnij:
Jak wygląda od kuchni proces tworzenia kart rich content? Na co zwrócić uwagę, żeby oszczędzić czas i pieniądze?

Jak oszczędzić czas swój i wykonawcy rich contentu?

Proces tworzenia kart dopasowywany jest do specyfiki danego klienta. Dzięki temu każdy projekt jest niepowtarzalny, oddaje charakter marki i benefity produktu. Z tego względu bardzo ważną rolę odgrywa wywiad przeprowadzony z klientem na początku współpracy, który reguluje jej zakres. Podczas takiego wywiadu ustalana jest między innymi forma dostarczanych przez klienta materiałów, z których powstanie karta.

Odpowiednia forma jest w stanie zaoszczędzić czas pracy grafików oraz programistów, biorących udział w projekcie.

Dobrze przygotowane materiały to:

  1. grafiki w formatach edytowalnych, nieskompresowanych,
  2. nazwy (lub pliki) fontów, używanych przez markę w innych materiałach,
  3. odpowiednio, czyli intuicyjnie, podpisane pliki z grafikami i tekstami (jeśli umowa nie obejmuje przygotowania treści przez wykonawcę), które pozwolą osobom niezaznajomionym z marką szybko odnaleźć poszukiwane materiały,
  4. Brand Book (jeśli dana marka go posiada).

Przygotowanie materiałów wbrew pozorom jest jednym z najważniejszych kroków podczas tworzenia kart. Ma znaczący wpływ na termin wdrożenia, zadowolenie z uzyskanych efektów oraz koszty.

TIP: Klient nie powinien wysyłać wszystkich posiadanych materiałów – tj. nieaktualnych, niezgodnych kolorystycznie grafik lub starych produktów, których karty nie mają być wykonane. Zalecamy dokonanie wstępnej selekcji, które materiały mogą być zastosowane, ponieważ ogrom plików powoduje wydłużenie procesu wybierania zdjęć, które może wykorzystać grafik. Należy również pamiętać o wysyłaniu grafik tylko dobrej jakości, uporządkowanych i opisanych w przejrzysty sposób – wówczas realizacja zlecenia i wdrożenie będą dużo szybsze.

Krok 1: Tworzenie graficznego szablonu karty

Po otrzymaniu od klienta materiałów, grafik przygotowuje szablon karty w programie – w przypadku Custommerce – Adobe XD. W niektórych przypadkach proces wymaga komunikacji między klientem, a grafikiem (w celu ustalenia szczegółów, zwłaszcza, gdy nie zrobiono tego wcześniej), w innych sytuacjach grafik przedstawia od razu efekt prac, który zostaje poddany weryfikacji przez klienta. Jeśli projekt wymaga poprawy, klient ma możliwość umieszczenia komentarzy na projekcie. Następnie uwagi zostają wprowadzone przez grafika i ponownie wysłane do weryfikacji.

Obie sytuacje sprowadzają się do współpracy, dzięki której powstaje końcowy projekt graficzny. Dlatego niezwykle ważne jest wyznaczenie osoby kontaktowej po stronie zlecającego – może to być np. brand manager lub osoba odpowiedzialna za content w e-commerce.

Rich content różni się znacząco od tradycyjnej karty produktu. Zobacz, jakie moduły można na niej umieścić, żeby angażować odbiorców.

TIP: Podczas dokonywania korekty projektu, udzielania uwag i komentarzy, klient powinien być jak najbardziej konkretny. Nieprecyzyjne sformułowania trudno zinterpretować, co powoduje niezrozumienie i wydłuża proces tworzenia kart.

Krok 2: Skład karty na wersje mobilne i desktopowe

Po weryfikacji i akceptacji projektu graficznego karty rich content, przystępujemy do prac deweloperskich. Programista przygotowuje karty MASTER* w taki sposób, aby na różnych urządzeniach wyświetlały się one prawidłowo oraz odzwierciedlały projekt graficzny najbardziej, jak to możliwe (jest to bardzo istotny krok, ponieważ użytkownicy korzystają z urządzeń o różnych rozdzielczościach ekranów). Po przygotowaniu „mastera” zostaje wygenerowany link do karty. Dzięki temu klient otrzymuje do weryfikacji niemal gotową kartę produktu, w formie, w jakiej ma ona trafić do sklepu. Następnie, po otrzymaniu akceptacji, karta zostaje wysłana do wdrożenia u dystrybutorów.

Zobacz, co może Cię spotkać, jeśli ten stap nie zostanie przeprowadzony prawidłowo i spowoduje błędy w rich content.

Krok 3: Wdrażanie kart do sklepów

Każdy sklep posiada swoje wytyczne, które trzeba spełnić, aby karta mogła być wdrożona. 

Najczęściej spotykane warunki, jakie karta rich content powinna spełnić, to:

  1. Rozmiar/waga karty. Karty powyżej 2MB nie są mile widziane, dlatego w przypadku długich kart, w których zastosowano dużą liczbę grafik, należy dokonać kompresji (np. korzystając z programu tinypng),
  2. Długość kodu karty. W niektórych sklepach stosowane są ograniczenia liczby znaków w kodach wdrażanych kart. Z tego powodu na początku współpracy konieczne jest ustalenie, do jakich sklepów dana karta zostanie wysłana, aby w momencie jej składania spełnić warunki techniczne dystrybutora,
  3. Fonty. Niektóre sklepy posiadają ustalony typ fontów, jaki może być stosowany na kartach, z kolei inne pozwalają na dowolność,
  4. Formaty plików. Nie wszystkie sklepy pozwalają na stosowanie dowolnych formatów plików (np. gif czy mp4), dlatego w momencie przygotowań karty trzeba mieć to na uwadze. Karta pozbawiona zaplanowanego pierwotnie gifa może stracić swój urok,
  5. Szerokość karty.  Sklepy czy platformy zakupowe budowane są na różnych „silnikach” oraz szablonach, przez co moduł z opisem kart zachowuje się dla każdego serwisu inaczej. W niektórych sklepach moduł ten rozciągnięty jest na całą szerokość ekranu, w innych tylko na połowę, a w jeszcze innych na ¾. Konieczne jest więc prawidłowe zakodowanie karty dla zachowania jej responsywności.

Tworzenie efektywnych kart rich content jest złożonym procesem, ale przy profesjonalnym podejściu do współpracy oraz zaangażowaniu wszystkich stron, klient, wykonawca oraz sklep zostaną nagrodzeni satysfakcjonującymi rezultatami.

Chcesz się dowiedzieć więcej o tym, jak mogą wyglądać karty Twoich produktów w e-commerce?

Porozmawiajmy o rich contencie Twojej marki.

Kontakt

 

*karta MASTER -> karta rich content jednego z produktów w danej rodzinie produktowej, na podstawie której przygotowywane są kolejne karty.

Materiały powiązane
Być może zainteresują Cię także poniższe artykuły.