Jak wygląda od kuchni proces tworzenia kart rich content? Na co zwrócić uwagę, żeby oszczędzić czas i pieniądze?
Jak oszczędzić czas swój i wykonawcy rich contentu?
Proces tworzenia kart dopasowywany jest do specyfiki danego klienta. Dzięki temu każdy projekt jest niepowtarzalny, oddaje charakter marki i benefity produktu. Z tego względu bardzo ważną rolę odgrywają ustalenia podjęte przed rozpoczęciem projektu. Dlatego, zanim opiszemy, co dzieje się w momencie startu prac, powiedzmy sobie, co musi się zadziać wcześniej.
Krok 0: Przed rozpoczęciem prac
Pewne informacje niezbędne są już na etapie planowania zakresu prac, ich czasochłonności i przygotowania wyceny.
Zobacz, ile kosztuje rich content
Te informacje, przekazane w trakcie ustaleń przez klienta, to:
- Lista produktów z numerami EAN, dla których mamy przygotować rich content
- Lista sklepów i produktów (zgodnie z listingiem)
Wiedza o tym, do jakich sklepów mają być wdrażane produkty, pozwoli na późniejsze przygotowanie takich formatów rich contentu, które będą się wyświetlały odpowiednio na różnych urządzeniach, we wszystkich wybranych sklepach.
Po podpisaniu umowy, klient przekazuje nam materiały, na bazie których przygotujemy karty produktów. To marka najlepiej zna ich benefity, wie, co jest najważniejsze dla ich klientów, posiada przemyślaną identyfikację wizualną. Prezentacja produktu w e‑commerce nie ma być oderwana od linii komunikacyjnej marki w innych kanałach, tylko stanowić jej przedłużenie. Dawać klientowi pewność, że produkt, który widział na plakacie czy w telewizji, to ten sam, który ogląda w sklepie. Dzięki temu budowana jest świadomość marki — im silniejsza wśród klientów, tym bardziej skłonni są oni do zakupu.
Przygotowanie materiałów wbrew pozorom jest jednym z najważniejszych kroków podczas tworzenia kart. Odpowiednia forma i intuicyjne podpisy plików są w stanie zaoszczędzić czas pracy grafików oraz programistów, biorących udział w projekcie.
Materiały niezbędne do rozpoczęcia prac nad tworzeniem rich contentu:
- Komplet materiałów produktowych: opisy, packshoty, zdjęcia z kontekstem użycia, ikony, animacje, wideo, zdjęcia 360, w wersji idealnej także brand book (mogą to być materiały powstałe na potrzeby innych kanałów: ulotki, foldery, katalogi etc.). Najlepiej, jeśli będą w postaci plików otwartych, umożliwiających ich edycję.
- Briefy opisujące produkty lub wymienienie kluczowych benefitów, hierarchii cech.
Często marki obawiają się, że ich materiały promocyjnie będą niewystarczające. Że posiadają tylko katalog czy po 2 zdjęcia produktów. Bez obaw — naprawdę nie potrzeba dużo, żeby stworzyć spójną i atrakcyjną prezentację w e‑commerce. Kierujemy się zasadą „recyklingu treści”, czyli maksymalnie efektywnie wykorzystujemy materiały, które marka posiada, bez konieczności tworzenia dodatkowych.
Zobacz, jaką drogę przeszli niektórzy z naszych klientów — jak wyglądały ich produkty w e‑commerce wcześniej, a jak wyglądają teraz. Być może to przekona Cię, że naprawdę nie ma znaczenia, z jakiego miejsca startujesz:
TIP: Klient nie powinien wysyłać wszystkich posiadanych materiałów — tj. nieaktualnych, niezgodnych kolorystycznie grafik lub starych produktów, dla których karty nie będą wykonane. Zalecamy dokonanie wstępnej selekcji, które materiały mogą być zastosowane, ponieważ ogrom plików powoduje wydłużenie procesu wybierania zdjęć, które może wykorzystać grafik.
Krok 1: Tworzenie graficznego projektu karty
Po otrzymaniu od klienta materiałów, grafik przygotowuje projekt karty — w przypadku Custommerce — w programie Adobe Xd. W niektórych przypadkach proces wymaga komunikacji między klientem, a grafikiem (w celu ustalenia szczegółów, zwłaszcza, gdy nie zrobiono tego wcześniej), w innych sytuacjach grafik przedstawia od razu efekt prac, który zostaje poddany weryfikacji przez klienta.
Przewidziane są 2 tury poprawek. Klient ma możliwość umieszczenia w łatwy sposób komentarzy na projekcie w Adobe Xd, zwracając uwagę na konkretne elementy, które według niego wymagają korekty. Następnie uwagi zostają wprowadzone przez grafika i ponownie wysłane do weryfikacji.
Czy marka zlecająca przygotowanie rich contentu będzie się musiała mocno angażować?
Nie. Najważniejsze jest wyznaczenie osoby kontaktowej po stronie zlecającego — może to być np. brand manager lub osoba odpowiedzialna za content w e‑commerce. Jej zadaniem będzie udzielanie feedbacku i akceptowanie projektów. Całość prac leży po naszej stronie.
Rich content różni się znacząco od tradycyjnej karty produktu. Zobacz, jakie moduły graficzne można zastosować, żeby angażować odbiorców.
TIP: Podczas dokonywania korekty projektu, udzielania uwag i komentarzy, klient powinien być jak najbardziej konkretny. Nieprecyzyjne sformułowania (w stylu "nie podoba mi się" czy "to bym zrobił inaczej") trudno zinterpretować, co powoduje niezrozumienie i wydłuża proces tworzenia kart.
Krok 2: Skład karty na wersje mobilne i desktopowe
Po weryfikacji i akceptacji projektu graficznego karty rich content, przystępujemy do prac deweloperskich. Programista przygotowuje karty MASTER* w taki sposób, aby na różnych urządzeniach wyświetlały się one prawidłowo oraz odzwierciedlały projekt graficzny najbardziej, jak to możliwe (jest to bardzo istotny krok, ponieważ użytkownicy korzystają z urządzeń o różnych rozdzielczościach ekranów). Po przygotowaniu „mastera” zostaje wygenerowany link do karty. Dzięki temu klient otrzymuje do weryfikacji niemal gotową kartę produktu, w formie, w jakiej ma ona trafić do sklepu. Następnie, po otrzymaniu akceptacji, karta zostaje wysłana do wdrożenia u dystrybutorów.
Zobacz, co może Cię spotkać, jeśli ten etap nie zostanie przeprowadzony prawidłowo i spowoduje błędy w rich content.
Krok 3: Wdrażanie kart do sklepów
Każdy sklep posiada swoje wytyczne, które trzeba spełnić, aby karta mogła być wdrożona.
Najczęściej spotykane to:
- Rozmiar/waga karty. Karty powyżej 2MB nie są mile widziane, dlatego w przypadku długich kart, w których zastosowano dużą liczbę grafik, należy dokonać kompresji (np. korzystając z programu tinypng),
- Długość kodu karty. W niektórych sklepach stosowane są ograniczenia liczby znaków w kodach wdrażanych kart. Z tego powodu na początku współpracy konieczne jest ustalenie, do jakich sklepów dana karta zostanie wysłana, aby w momencie jej składania spełnić warunki techniczne dystrybutora,
- Fonty. Niektóre sklepy posiadają ustalony typ fontów, jaki może być stosowany na kartach, z kolei inne pozwalają na dowolność,
- Formaty plików. Nie wszystkie sklepy pozwalają na stosowanie dowolnych formatów plików w obrębie rich contentu (np. gif czy mp4), dlatego w momencie przygotowywania kart trzeba mieć to na uwadze. Karta pozbawiona zaplanowanego pierwotnie gifa może stracić swój urok,
- Szerokość karty. Sklepy czy platformy zakupowe budowane są na różnych „silnikach” oraz szablonach, przez co moduł z opisem kart zachowuje się dla każdego serwisu inaczej. W niektórych sklepach moduł ten rozciągnięty jest na całą szerokość ekranu, w innych tylko na połowę, a w jeszcze innych na ¾. Konieczne jest więc prawidłowe zakodowanie karty dla zachowania jej responsywności.
Krok 4: Analiza powdrożeniowa
Project manager kontaktuje się ze sklepami, wysyła przygotowane przez nas karty i koordynuje cały proces wdrożenia. Następnie weryfikuje jego poprawność i sposób wyświetlania rich contentu na różnych ekranach. Jeśli wszystko jest w porządku, przekazuje klientowi informację wraz z linkami do wdrożonych produktów. Jeśli zaś karty wyświetlają się nieprawidłowo, wracamy z taką informacją do sklepu i poprawiamy błędy.
Dzięki tak ułożonemu procesowi, współpraca przebiega szybko i sprawnie, a klient nie musi się o nic martwić. Ma świadomość, że zyskał partnera, który wesprze go w całym procesie i zabierze ciężar z barków.
Tworzenie efektywnych kart rich content jest złożonym procesem, ale przy profesjonalnym podejściu do współpracy oraz zaangażowaniu wszystkich stron, klient, wykonawca oraz sklep zostaną nagrodzeni satysfakcjonującymi rezultatami.
*karta MASTER ‑> karta rich content jednego z produktów w danej rodzinie produktowej, na podstawie której przygotowywane są kolejne karty.