Jak wyróżnić się z tłumu dzięki zbudowaniu i analizie wizerunku marki?
Co to jest wizerunek marki?
Na początku wyjaśnijmy, jak należy rozumieć wizerunek marki i co się na niego składa. Najprościej tłumacząc, chodzi tutaj o to, w jaki sposób marka istnieje w świadomości konsumentów — czy jest w ogóle przez nich rozpoznawalna i, jeśli tak, z czym się im kojarzy.
Na markę składają się głównie elementy identyfikacyjne firmy, czyli jej nazwa, logo czy slogany stosowane w komunikacji marketingowej (na opakowaniach produktów, na stronie internetowej, a także w reklamach online i offline).
Wizerunek marki należy jednak pojmować w szerszym kontekście. Budują go bowiem również takie elementy, jak zaufanie do firmy i jej wiarygodność, opinie na temat jej produktów i sposobu działalności oraz emocje towarzyszące konsumentom w kontakcie z marką i jej towarami lub usługami.
W opinii wielu firm efektywna sprzedaż zależy przede wszystkim od działań reklamowych. Jednak ogromne znaczenie w pozyskiwaniu klientów ma także odpowiednia strategia budowania pozytywnego wizerunku marki. Co ważne, oba elementy są ze sobą silnie sprzężone, dlatego wymagają spójnych i wzajemnie uzupełniających się działań.
Zaufanie a sprzedaż
Zastanawiasz się, jak przyciągnąć klienta? Weź pod uwagę sposób postrzegania przez niego Twojej marki. W pierwszej kolejności zadbaj o to, by budziła ona zaufanie. W tym celu już od początku prowadzenia działalności warto podjąć takie działania, jak:
- zapewnienie jak najwyższej jakości obsługi, np. poprzez przyjazny sposób składania zamówień, szybką dostawę, łatwy kontakt z infolinią itp.,
- profesjonalna prezentacja produktów w sklepie (transparentne dzielenie się informacjami o produkcie, np. przy użyciu rich contentu),
- publikacja pozytywnych opinii ekspertów oraz klientów, którzy już skorzystali z usług firmy,
- współpraca z renomowanymi firmami, np. cieszącą się zaufaniem bramką płatności online,
- prezentacja na stronie internetowej certyfikatów potwierdzających wysoką jakość produktów lub rzetelność we współpracy z kontrahentami.
Budowanie zaufania do marki jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na zwiększanie sprzedaży, ponieważ pomaga bezpośrednio pozyskiwać klientów. Jak pokazują badania, aż 97% internautów przed dokonaniem zakupu sprawdza najpierw opinie na temat firmy w sieci.
Co zrobić, żeby sklep internetowy wzbudzał zaufanie konsumentów?
Budowa spójnego wizerunku a reklama w praktyce
Jak już wspomnieliśmy wyżej, istotne znaczenie ma również wizualny sposób prezentacji marki. Niezwykle ważne jest zadbanie o spójność wszystkich elementów budujących jej wizerunek. Chodzi o to, aby wszędzie używać tej samej nazwy i logo, tego samego claimu marki, a także tych samych sloganów reklamowych w ramach jednej kampanii.
Znaczenie mają nawet takie detale, jak stosowanie spójnej kolorystyki czy kroju czcionki w różnych kampaniach, ponieważ pomaga to w utrwalaniu wizerunku w pamięci konsumentów. To z kolei sprawia, że ci przyzwyczajają się do marki, staje się im ona bliższa. Chaotyczne działania, częste zmiany w wyglądzie logo lub nazwy firmy temu zdecydowanie nie służą.
Ważne jest także to, by te same elementy wizualne pojawiały się na wszystkich nośnikach reklamy — w witrynie internetowej, na banerach, billboardach, opakowaniach i gadżetach reklamowych.
Jak wyróżnić się z tłumu?
Sprawienie, że marka zaistnieje w świadomości konsumentów i zostanie przez nich zapamiętana jest trudnym zadaniem, zwłaszcza jeśli działasz na mocno konkurencyjnym rynku.Jak więc wyróżnić się na tle podobnych firm, oferujących często dokładnie te same produkty? Pomóc w tym może właśnie identyfikacja wizualna, czyli np. ciekawa graficznie strona internetowa, logo czy też chwytliwy slogan, który wpada w ucho i jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy.
Zazwyczaj, aby stworzyć taki element wyróżniający, należy przeprowadzić szereg prób i badań sprawdzających odbiór kolejnych pomysłów wśród konsumentów. Warto jednak poświęcić na to czas i pieniądze, ponieważ znalezienie takiego wyróżnika ma znaczący wpływ na wzmocnienie wizerunku i, w konsekwencji, zwiększenie sprzedaży. Warto jest stworzyć stanowisko brand managera wewnątrz firmy lub zwrócić się o pomoc do agencji brandingowej.
Poza wizualnymi wyróżnikami, warto zadbać o zbudowanie unikalnych doświadczeń klienta, które sprawią, że ten zapragnie wrócić do sklepu na kolejne zakupy. Wyróżnikiem może być też komunikacja marki z wykorzystaniem brand hero — postaci fikcyjnej lub rzeczywistego przedstawiciela firmy.
Analiza wizerunku: co i jak można mierzyć?
Ten, kto chce skutecznie budować wizerunek marki, powinien umieć ocenić efekty działań podjętych w tym kierunku. Warto więc wiedzieć, że istnieją gotowe narzędzia służące do sprawdzania, jak marka jest postrzegana przez internautów. Pozwalają one poznać m.in.:
- liczbę wzmianek o marce w sieci w określonym czasie,
- miejsca, w których pojawiły się takie wzmianki (fora internetowe, artykuły, social media itp.),
- sposób postrzegania marki w sieci — pozytywny, negatywny lub neutralny.
Wśród narzędzi pomagających monitorować wizerunek marki w internecie można wymienić polski Brand24, SentiOne czy bezpłatne Google Alerts. Wyłapują one pojawiające się w sieci wzmianki o firmie, a niektóre z nich automatycznie oceniają także ich character (pozytywny, neatywny, neutralny).
Odbiór marki przez konsumentów zbadasz również za pomocą ankiet i sondaży, które można przeprowadzać np. na stronie sklepu, mailowo po zakupie albo w social media.
Twój cel to zwiększenie sprzedaży? Zacznij od zbudowania silnej marki!
Dbanie o wizerunek marki to proces, który wymaga nieustannego monitorowania jej postrzegania przez klientów oraz podejmowania działań wzmacniających jej pozytywny odbiór. Inwestycja w branding, budzącą zaufanie stronę sklepu internetowego i spójną komunikację to podstawa, o której koniecznie pomyśl, jeśli Twoim celem jest efektywna sprzedaż.
Chcesz dostawać więcej wskazówek dotyczących budowania wizerunku marki w e‑commerce?