Jak wyróżnić się z tłumu dzięki zbudowaniu i analizie wizerunku marki?
Notice (8): Object of class Cake\ORM\Entity could not be converted to int [ROOT/templates/Articles/view.php, line 39]

Jak wyróżnić się z tłumu dzięki zbudowaniu i analizie wizerunku marki?

Na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym wpływa wiele czynników, jednak jednym z najważniejszych jest wizerunek marki. Znaczenie ma przede wszystkim jej rozpoznawalność wśród konsumentów, ale także pozytywne lub negatywne skojarzenia z nią związane. Dowiedz się, jak zbudować silną markę swojej firmy, by skutecznie przyciągała klientów oraz przyczyniała się do rozwoju Twojego biznesu.

autor
Maciej Tomaszyk
Jak wyróżnić się z tłumu dzięki zbudowaniu i analizie wizerunku marki?

Co to jest wizerunek marki?

Na początku wyjaśnijmy, jak należy rozumieć wizerunek marki i co się na niego składa. Najprościej tłumacząc, chodzi tutaj o to, w jaki sposób marka istnieje w świadomości konsumentów – czy jest w ogóle przez nich rozpoznawalna i, jeśli tak, z czym się im kojarzy.

Na markę składają się głównie elementy identyfikacyjne firmy, czyli jej nazwa, logo czy slogany stosowane w komunikacji marketingowej (na opakowaniach produktów, na stronie internetowej, a także w reklamach online i offline).

Wizerunek marki należy jednak pojmować w szerszym kontekście. Budują go bowiem również takie elementy, jak zaufanie do firmy i jej wiarygodność, opinie na temat jej produktów i sposobu działalności oraz emocje towarzyszące konsumentom w kontakcie z marką i jej towarami lub usługami.

W opinii wielu firm efektywna sprzedaż zależy przede wszystkim od działań reklamowych. Jednak ogromne znaczenie w pozyskiwaniu klientów ma także odpowiednia strategia budowania pozytywnego wizerunku marki. Co ważne, oba elementy są ze sobą silnie sprzężone, dlatego wymagają spójnych i wzajemnie uzupełniających się działań.

Zaufanie a sprzedaż

Zastanawiasz się, jak przyciągnąć klienta? Weź pod uwagę sposób postrzegania przez niego Twojej marki. W pierwszej kolejności zadbaj o to, by budziła ona zaufanie. W tym celu już od początku prowadzenia działalności warto podjąć takie działania, jak:

  • zapewnienie jak najwyższej jakości obsługi, np. poprzez przyjazny sposób składania zamówień, szybką dostawę, łatwy kontakt z infolinią itp.,
  • profesjonalna prezentacja produktów w sklepie (transparentne dzielenie się informacjami o produkcie, np. przy użyciu rich contentu),
  • publikacja pozytywnych opinii ekspertów oraz klientów, którzy już skorzystali z usług firmy,
  • współpraca z renomowanymi firmami, np. cieszącą się zaufaniem bramką płatności online,
  • prezentacja na stronie internetowej certyfikatów potwierdzających wysoką jakość produktów lub rzetelność we współpracy z kontrahentami.

Budowanie zaufania do marki jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na zwiększanie sprzedaży, ponieważ pomaga bezpośrednio pozyskiwać klientów. Jak pokazują badania, aż 97% internautów przed dokonaniem zakupu sprawdza najpierw opinie na temat firmy w sieci.

Jak zbudować zaufanie do marki

Co zrobić, żeby sklep internetowy wzbudzał zaufanie konsumentów?

Budowa spójnego wizerunku a reklama w praktyce

Jak już wspomnieliśmy wyżej, istotne znaczenie ma również wizualny sposób prezentacji marki. Niezwykle ważne jest zadbanie o spójność wszystkich elementów budujących jej wizerunek. Chodzi o to, aby wszędzie używać tej samej nazwy i logo, tego samego claimu marki, a także tych samych sloganów reklamowych w ramach jednej kampanii.

Znaczenie mają nawet takie detale, jak stosowanie spójnej kolorystyki czy kroju czcionki w różnych kampaniach, ponieważ pomaga to w utrwalaniu wizerunku w pamięci konsumentów. To z kolei sprawia, że ci przyzwyczajają się do marki, staje się im ona bliższa. Chaotyczne działania, częste zmiany w wyglądzie logo lub nazwy firmy temu zdecydowanie nie służą.

Ważne jest także to, by te same elementy wizualne pojawiały się na wszystkich nośnikach reklamy – w witrynie internetowej, na banerach, billboardach, opakowaniach i gadżetach reklamowych.

Jak wyróżnić się z tłumu?

Sprawienie, że marka zaistnieje w świadomości konsumentów i zostanie przez nich zapamiętana jest trudnym zadaniem, zwłaszcza jeśli działasz na mocno konkurencyjnym rynku.Jak więc wyróżnić się na tle podobnych firm, oferujących często dokładnie te same produkty? Pomóc w tym może właśnie identyfikacja wizualna, czyli np. ciekawa graficznie strona internetowa, logo czy też chwytliwy slogan, który wpada w ucho i jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy.

Zazwyczaj, aby stworzyć taki element wyróżniający, należy przeprowadzić szereg prób i badań sprawdzających odbiór kolejnych pomysłów wśród konsumentów. Warto jednak poświęcić na to czas i pieniądze, ponieważ znalezienie takiego wyróżnika ma znaczący wpływ na wzmocnienie wizerunku i, w konsekwencji, zwiększenie sprzedaży. Warto jest stworzyć stanowisko brand managera wewnątrz firmy lub zwrócić się o pomoc do agencji brandingowej.

Poza wizualnymi wyróżnikami, warto zadbać o zbudowanie unikalnych doświadczeń klienta, które sprawią, że ten zapragnie wrócić do sklepu na kolejne zakupy. Wyróżnikiem może być też komunikacja marki z wykorzystaniem brand hero – postaci fikcyjnej lub rzeczywistego przedstawiciela firmy.

Analiza wizerunku: co i jak można mierzyć?

Ten, kto chce skutecznie budować wizerunek marki, powinien umieć ocenić efekty działań podjętych w tym kierunku. Warto więc wiedzieć, że istnieją gotowe narzędzia służące do sprawdzania, jak marka jest postrzegana przez internautów. Pozwalają one poznać m.in.: 

  • liczbę wzmianek o marce w sieci w określonym czasie, 
  • miejsca, w których pojawiły się takie wzmianki (fora internetowe, artykuły, social media itp.),
  • sposób postrzegania marki w sieci – pozytywny, negatywny lub neutralny.

Wśród narzędzi pomagających monitorować wizerunek marki w internecie można wymienić polski Brand24, SentiOne czy bezpłatne Google Alerts. Wyłapują one pojawiające się w sieci wzmianki o firmie, a niektóre z nich automatycznie oceniają także ich character (pozytywny, neatywny, neutralny).

Odbiór marki przez konsumentów zbadasz również za pomocą ankiet i sondaży, które można przeprowadzać np. na stronie sklepu, mailowo po zakupie albo w social media.

Twój cel to zwiększenie sprzedaży? Zacznij od zbudowania silnej marki!

Dbanie o wizerunek marki to proces, który wymaga nieustannego monitorowania jej postrzegania przez klientów oraz podejmowania działań wzmacniających jej pozytywny odbiór. Inwestycja w branding, budzącą zaufanie stronę sklepu internetowego i spójną komunikację to podstawa, o której koniecznie pomyśl, jeśli Twoim celem jest efektywna sprzedaż

Chcesz dostawać więcej wskazówek dotyczących budowania wizerunku marki w e-commerce?

Sledź nasze media społecznościowe: Facebooka i LinkedIna.

Materiały powiązane

Sprawdź jak możemy wesprzeć Twoją markę w e‑commerce

Umów się z naszym specjalistą na bezpłatną konsultację.