Logo Custommerce
BLOG

3 skuteczne sposoby na porzucone koszyki w e‑sklepie

Image of Maciej Tomaszyk
Maciej Tomaszyk
2021-06-17 | 5 MINUT
3 skuteczne sposoby na porzucone koszyki w e-sklepie.

Jak przekonać do zakupu klienta, który nie dokończył zamówienia?

W naszym wpisie na temat przyczyn porzuconych koszyków wyjaśniliśmy, że zjawisko to dotyczy większości sklepów online (według badań około 7 na 10 internautów porzuca koszyki). Nie oznacza to jednak, że należy się z nim po prostu pogodzić. Efektywna sprzedaż nie polega bowiem tylko na pozyskiwaniu nowych klientów, ale także na odzyskiwaniu tych, którzy z jakichś powodów nie dokończyli zakupów.

Jak do nich dotrzeć? Sprawdzonymi na to metodami są spersonalizowany e‑mail remarketing oraz retargeting, opisywane szerzej w niniejszym artykule. Są to techniki marketingowe, które pomogą Ci uratować przynajmniej część porzuconych koszyków, a przez to zwiększyć internetową sprzedaż

Warto jednak oprócz tego zająć się problemem u źródła, czyli ograniczyć liczbę niedokończonych zamówień. W tym przypadku najczęściej wystarczy dopracować proces dokonywania transakcji, a więc przede wszystkim sprawić, by był prosty i przyjazny z punktu widzenia klienta. 

1. Spersonalizowany e‑mail remarketing

Zacznijmy od tego, jak dotrzeć do klienta, który nie sfinalizował zamówienia. Najlepiej sprawdza się tutaj e‑mail remarketing. Technika ta polega na wysyłaniu maili przypominających o porzuconym koszyku oraz zachęcających do powrotu do sklepu. 

Nie będzie z tym problemu w przypadku, gdy klient wpisał już swoje dane. Systemy e‑commerce posiadają np. funkcje umożliwiające wysyłkę do takich osób wiadomości odzyskujących koszyk. Jak z kolei zdobyć adresy e‑mail do tych osób, które nie wypełniły jeszcze formularza? Możesz np. zachęcić użytkowników odwiedzających Twój e‑sklep do założenia konta lub zapisania się na newsletter w zamian za zniżkę czy e‑book doradzający w podejmowaniu dobrych decyzji zakupowych.

Kolejną ważną kwestią jest personalizacja maili remarketingowych oraz odpowiedni czas realizacji akcji odzyskania koszyka. Wiadomości powinny być skierowane do konkretnej osoby, a więc zawierać informację o koszyku wypełnionym przez nią określonymi produktami. Takie przypomnienie najlepiej wysłać jak najszybciej po wizycie klienta na stronie, a w przypadku braku reakcji powtórzyć jego wysyłkę w ciągu najbliższych 2‑3 dni. W e‑mailu warto umieścić link przekierowujący prosto do gotowego formularza zamówienia, a także zachętę do jak najszybszej finalizacji transakcji, np. poprzez uprzedzenie o ograniczonej liczbie produktów w magazynie. Dobrze sprawdza się również zaoferowanie dodatkowej zniżki w przypadku realizacji zamówienia w ciągu najbliższych godzin. 

2. Zainwestuj w retargeting poprzez reklamy w przeglądarce

remarketing-w-sprzedazy-online.jpg

Kolejnym skutecznym sposobem na dotarcie do klienta, który porzucił koszyk, jest retargeting. Nazywany jest w ten sposób szczególny rodzaj remarketingu. Polega na wyświetlaniu spersonalizowanych reklam w przeglądarce internetowej osobom, które odwiedziły sklep. Reklamy takie mogą przedstawiać produkty wrzucone do koszyka lub ich substytuty o zbliżonych parametrach. W tym pierwszym przypadku chodzi o to, by przypomnieć klientowi o porzuconym koszyku. W drugim natomiast celem jest wzbudzenie w nim zainteresowania podobnymi towarami i zachęcenie do ponownego przejrzenia oferty sklepu. Retargeting pomaga zatem osiągnąć kilka korzyści:

  • zwiększa szanse na to, że klient wróci do sklepu i sfinalizuje transakcję,
  • generuje ruch na stronie,
  • wpływa na wzrost sprzedaży

Technikę retargetingu możesz zastosować z wykorzystaniem nie tylko Google Ads (reklamy typu GDN, które „gonią” niedoszłego klienta po różnych stronach), ale też Facebooka (należy w tym celu zainstalować na stronie Piksel Facebooka, który zarejestruje wejścia na nią oraz oddzieli tych, którzy dokończyli zakup od tych, którzy tego nie zrobili). 

3. Dopracuj działanie formularza zamówienia i koszyka

Jeśli internetowa sprzedaż w Twoim sklepie nie jest satysfakcjonująca, a jedną z przyczyn tego zjawiska jest zbyt duża liczba porzuconych koszyków, warto się zastanowić nad przyczynami tego zjawiska i spróbować je wyeliminować. Najczęstszym powodem rezygnacji z transakcji jest nieprzyjazna z punktu widzenia użytkownika procedura składania zamówienia. Klienci cenią prostotę i chcą sprawnie dokonać zamówienia, dlatego rozważ poprawienie UX w sklepie oraz wdrożenie następujących usprawnień:

  • możliwość składania zamówienia bez rejestracji,
  • skrócenie do niezbędnego minimum formularza zamówienia,
  • zastosowanie automatycznego wypełniania formularza,
  • wygodne opcje zarządzania koszykiem (np. możliwość szybkiego dodawania i usuwania produktów)
  • wyświetlanie się zawartości koszyka po powrocie na stronę po pewnym czasie.

Pamiętaj także, aby zapewnić klientom jak najwięcej opcji w zakresie sposobu dostawy zamówienia (kurier, paczkomaty, odbiór osobisty). Dobrze zaoferować różnorodne metody płatności. Większość polskich konsumentów preferuje szybkie przelewy, jednak jest wiele osób chcących płacić kartą, BLIK‑iem lub przy odbiorze przesyłki.

Klienci coraz częściej wybierają formę zakupu tzw. BOPIS. O co chodzi? Jakie jeszcze są zwyczaje zakupowe konsumentów? Sprawdź w poniższym wpisie:

Nowe zwyczaje zakupowe klientów, a zakupy online

Wyciągaj wnioski z porzuconych koszyków i działaj efektywnie!

Już wiesz, jak dotrzeć do klienta, który nie dokończył zamówienia, i namówić go do finalizacji transakcji. Pamiętaj jednak, że podstawą rozwiązania problemu jest analiza przyczyn zjawiska porzuconych koszyków. Dzięki temu możesz wdrożyć odpowiednie modyfikacje w sklepie i przez to lepiej zaspokoić potrzeby swoich klientów, a więc także ograniczyć liczbę niedokończonych zamówień. Analizuj (m.in. z wykorzystaniem narzędzi takich jak Google Analytics czy Hotjar), wyciągaj wnioski i działaj! Twoja internetowa sprzedaż będzie wówczas efektywna i zapewni Ci zadowalające zyski.

Jednym ze sposobów zwiększania konwersji w sklepie jest inwestycja w rich content – czyli bogate karty produktów, które przedstawiają pełnię wiedzy o produkcie w atrakcyjny sposób. Chcesz się dowiedzieć, czy jest to rozwiązanie dla Ciebie? Porozmawiajmy o tym!

Kontakt

Custommerce Blob 6
Sprawdź jak możemy wesprzeć Twoją markę w e‑commerce
Example Custommerce Rich Cards
© 2024 Custommerce sp. z o.o.