Czym jest świadomość marki i co możesz stracić, jeśli o nią nie zadbasz?

Czym jest świadomość marki i co możesz stracić, jeśli o nią nie zadbasz?

Zbudowanie silnego i rozpoznawalnego brandu w branży e-commerce jest dzisiaj jednym z najskuteczniejszych sposobów na wyróżnienie się spośród tysięcy innych marek, z którymi coraz trudniej jest konkurować samą ceną. Jeśli prowadzisz biznes w sieci i Twoim celem jest wzrost sprzedaży online, z tego artykułu dowiesz się, czym jest świadomość marki i dlaczego jej konsekwentne budowanie wśród klientów pomoże Ci osiągnąć Twoje cele.

autor
Maciej Tomaszyk
Udostępnij:
Czym jest świadomość marki i co możesz stracić, jeśli o nią nie zadbasz?

Co to jest świadomość marki?

Z pewnością doskonale zdajesz sobie sprawę, jaką siłę ma marka. Niektóre firmy wykreowały ją do takiego stopnia, że w świadomości klientów jest ona postrzegana niemal jako synonim konkretnego rodzaju produktu lub usługi. Hamburgery kojarzą nam się w pierwszej kolejności z McDonald's, szampon przeciwłupieżowy to przede wszystkim Head&Shoulders, pieluszki dla dzieci – Pampersy, a napój energetyczny – RedBull. Każdy z tych produktów ma wiele odpowiedników innych marek, ale w umysłach klientów dominują te najsilniejsze, czyli najpopularniejsze i najbardziej rozpoznawalne. O sposobach na analizowanie i budowanie wizerunku marki pisaliśmy już w tym artykule.

Czym zatem jest świadomość marki? Jest to przede wszystkim:

  • zdawanie sobie sprawy z istnienia marki przez konsumentów,
  • identyfikacja brandu, czyli kojarzenie go ze specyficznymi cechami wyróżniającymi na tle konkurencji (inaczej: pozycjonowanie).

Proces budowania świadomości marki w umysłach klientów jest dość długi i zazwyczaj polega na osiąganiu kolejnych poziomów rozpoznawalności brandu. 

3 poziomy świadomości marki

Poziom świadomości marki można sprawdzić za pomocą mierzalnych wskaźników (służą do tego specjalne programy i algorytmy). W zależności od stopnia rozpoznawalności i popularności brandu wyróżniamy 3 poziomy takiej świadomości:

  • Top of mind – jest to świadomość natychmiastowa, gdy dana marka jest wymieniana przez konsumentów jako pierwsza w danej kategorii produktów lub usług; jest to najwyższy poziom rozpoznawalności i popularności brandu, którym mogą się pochwalić nieliczne firmy.
  • Spontaneous brand awareness – w tym przypadku mamy do czynienia ze świadomością spontaniczną, czyli sytuacją, gdy w procesie wyboru produktu lub usługi dana marka znajduje się w grupie 3-6 najważniejszych, branych pod uwagę przez konsumentów; są oni w stanie samodzielnie rozpoznać dany brand i skojarzyć go z profilem działalności firmy, co już świadczy od dużej sile przebicia na rynku.
  • Wspierana świadomość marki – polega ona na rozpoznawalności brandu, ale dopiero po zasugerowaniu jego nazwy lub innej podpowiedzi. Jest to więc początkowy etap budowania świadomości marki wśród konsumentów, który wymaga dalszych działań w celu jej zwiększenia. 

Jakie korzyści daje zwiększanie świadomości marki?

wartosc-marki

Proces zwiększania świadomości marki w e-commerce realizowany jest zwykle z myślą o konsumentach. Jego celem jest zakorzenienie w ich umysłach określonego wizerunku firmy i pozytywnych skojarzeń ze sprzedawanymi przez nią produktami i usługami. A jakie konkretnie korzyści dają takie działania? 

Rozpoznawalność w morzu konkurencji

Budowanie świadomości marki pomaga wyróżnić się na tle konkurencji. Jest to wyjątkowo istotne w branży e-commerce, w której walka o klienta rozgrywa się między bardzo wieloma firmami. Klienci mający duży wybór stron oferujących podobne produkty wybiorą brand, który znają, któremu ufają i który wzbudza w nich pozytywne emocje. Silna marka przyciąga zatem kupujących, a więc przekłada się wprost na uzyskanie przewagi konkurencyjnej i zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Tworzenie więzi z klientami

Marka ułatwia komunikowanie się firmyz klientami – za pomocą haseł reklamowych i elementów identyfikacji wizualnej (takich jak logo, oprawa graficzna strony czy sposób prezentacji produktów) tworzy się spójny przekaz, który budzi konkretne emocje wśród odbiorców. Za pomocą brandingu można wykreować wizerunek, który będzie wprost trafiał do określonej grupy konsumentów i przekonywał ich do tego, że właśnie ta, a nie inna marka jest w stanie zaspokoić ich potrzeby np. pod kątem doskonałej obsługi klienta lub dostarczania najwyższej jakości artykułów. 

Dzięki takim działaniom konsumenci kojarzą markę w jednoznaczny sposób, są w stanie odróżnić ją od konkurencji i przywiązują się do niej. Taka lojalność z kolei przekłada się na dodatkowe korzyści – klienci czujący więź z danym brandem będą go polecać innym, co wzmocni efekt sprzedażowy. 

Wzrost wartości marki - pozostałe korzyści

Zbudowanie silnej marki przekłada się nie tylko na wzrost sprzedaży online, ale także na jej wartość na rynku. Rozpoznawalny i popularny brand

  • ma większą siłę przebicia w branży
  • budzi większe zaufanie,
  • ułatwia negocjacje z kontrahentami, nawiązywanie współpracy z dostawcami czy też pozyskiwanie inwestorów na rozwój biznesu,
  • wpływa na większą atrakcyjność firmy w oczach pracowników, a więc pozwala pozyskać lepszych fachowców. 

Budowanie świadomości marki to Twoja droga do sukcesu!

Nawet najlepszy asortyment i atrakcyjna prezentacja produktów na stronie sklepu mogą nie wystarczyć, by skutecznie przyciągnąć klientów i osiągnąć planowany zysk. Niezwykle ważne jest budowanie świadomości marki, czyli sprawienie, by była ona rozpoznawalna wśród jak największej liczby konsumentów i kojarzyła im się w pozytywny sposób. Dowiedz się, jak to zrobić, czytając nasz blog. Już w kolejnym artykule poznasz najważniejsze zasady brandingu, które pomogą Ci wykreować silną markę i zwiększyć dzięki temu sprzedaż w sklepie internetowym

Materiały powiązane
Być może zainteresują Cię także poniższe artykuły.