Logo Custommerce
BLOG

Jak powinien wyglądać sklep internetowy, żeby klienci chcieli w nim kupować?

Image of Maciej Tomaszyk
Maciej Tomaszyk
2021-05-27 | 5 MINUT
Jak powinien wyglądać sklep internetowy, żeby klienci chcieli w nim kupować?

Trzy kluczowe kroki do zwiększenia sprzedaży

Sposobów na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym jest wiele, a jednym z nich jest zadbanie o odpowiedni wygląd witryny. Najlepiej już na samym początku stworzyć stronę, która będzie trafiała w gust klientów, ale dobrą praktyką jest analizowanie zachowań użytkowników i optymalizacja strony w trakcie rozwijania biznesu. Sygnałem alarmowym skłaniającym do przyjrzenia się stronie pod względem wizualnym i dokonania ewentualnych poprawek jest np. spadająca konwersja w sklepie lub zwiększający się współczynnik odrzuceń na stronie.

Choć wydaje się, że dla klienta najważniejsze powinny być asortyment oraz ceny produktów, tak naprawdę znaczenie mają dla niego także kwestie związane z estetyką i funkcjonalnością strony. Liczy się już pierwsze wrażenie, ponieważ badania pokazują, że to właśnie wpływa na decyzję internautów o pozostaniu na witrynie lub jej opuszczeniu (według różnych danych jest ona podejmowana w ciągu kilku/kilkunastu sekund od wejścia użytkownika).

Jak zatem powinien wyglądać sklep internetowy? Czy sprawdzi się gotowy szablon, czy może lepiej zainwestować w projekt uszyty na miarę? Co przyciąga klientów, a co ich odstrasza? Za chwilę poznasz odpowiedzi na te pytania oraz kilka wskazówek, jak stworzyć witrynę w internecie, by skutecznie na niej sprzedawać.

Layout sklepu — szablon, czy indywidualny projekt?

layout-sklepu-internetowego.jpg

Layout sklepu można dzisiaj stworzyć w dwojaki sposób: kupić gotowy szablon albo zaprojektować go od zera, zlecając to zadanie profesjonalistom (np. UX/UI designerowi lub wyspecjalizowanej agencji). Które rozwiązanie jest lepsze?

Gotowy szablon pobierzesz za darmo lub kupisz za niewielką opłatą, choćby na popularnych platformach sprzedażowych typu Shoper, Prestashop, czy Sky Shop. Oto zalety i wady tego rozwiązania:

  • duży wybór projektów,
  • niski koszt,
  • łatwe i szybkie wdrożenie umożliwiające niemal natychmiastowe ruszenie ze sprzedażą,
  • mała unikalność — istnieje ryzyko, że sklep będzie wyglądał jak wiele innych, co obniży jego atrakcyjność w oczach klientów,
  • ograniczone możliwości modyfikacji i zastosowania wszystkich funkcji wedle zaprojektowanej ścieżki zakupowej uwzględniającej budowanie doświadczeń klienta.

Indywidualny projekt strony internetowej w zasadzie eliminuje wszystkie wady gotowego szablonu, ponieważ jest on tworzony od podstaw, pod konkretny asortyment i model sprzedażowy. Może więc uwzględniać wszelkie dodatkowe funkcje, a także mieć strukturę i wygląd idealnie dopasowane do potrzeb docelowej grupy klientów (jeśli wcześniej poznałeś je np. przy użyciu badań marketingowych, wykorzystując choćby ankietę). Taka witryna będzie również niepowtarzalna, a więc wyróżni Twój biznes na tle konkurencji. Możesz zastosować kreatywne animacje na stronie głównej, wideo czy sekcję o zaletach Twojej marki. Jednak i to rozwiązanie ma swoje wady — przede wszystkim jest kosztowne, a projektowanie i wdrażanie takiego sklepu potrafi trwać wiele tygodni, co wiąże się z opóźnieniem startu biznesu.

Przy tworzeniu własnego sklepu niezwykle ważne jest zachowanie kwestii jego bezpieczeństwa ‑ dla dobra właściciela, jak i klientów. Zobacz, jak powinny przebiegać bezpieczne zakupy online.

Wygląd strony, który odstrasza. Czego nie robić?

projektowanie-e-sklepu.jpg

Bez względu na to, czy zdecydujesz się na gotowy layout, czy zlecisz projekt sklepu specjalistom, pamiętaj, że witryna powinna być dostosowana do docelowej grupy klientów, a więc do asortymentu. Innej szaty graficznej będą oczekiwały młode mamy kupujące ubranka dla dzieci, a innej motocykliści szukający akcesoriów do swoich pojazdów. Warto więc przed rozpoczęciem działalności e‑commerce rozpisać swoją idealną personę. Jednak wbrew pozorom nie jest wskazana zbyt daleko idąca oryginalność, szczególnie jeśli chodzi o układ strony. Internauci są bowiem przyzwyczajeni do pewnych rozwiązań. Na przykład intuicyjnie szukają wyszukiwarki produktów u góry witryny, a drzewa kategorii z lewej strony. Zmiana położenia takich elementów może zniechęcić do zakupów w Twoim sklepie.

Kupujących mogą również odstraszać:

  • zbyt duża ilość kolorów,
  • chaotyczny układ strony, utrudniający nawigację,
  • zbyt wiele bannerów, sliderów i elementów multimedialnych,
  • mała czcionka,
  • zbyt dużo treści i haseł reklamowych,
  • lakoniczne opisy nieprzekazujące wiedzy o produktach i nieatrakcyjne karty produktów,
  • nieprofesjonalny wygląd witryny, np. bardzo uboga grafika lub teksty zawierające błędy.

Przystosowanie do urządzeń mobilnych

Na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym wpływa również to, czy jest on dostosowany do obsługi na urządzeniach mobilnych. Według Raportu Gemius E‑commerce Polska 2020 już 69% internautów robi zakupy przez smartfona. Co więcej, przeglądarka Google również wyświetla wyżej w wynikach wyszukiwania witryny działające na telefonach i tabletach. Już na etapie tworzenia sklepu warto zatem zadbać o tę kwestię i od razu wdrożyć stronę responsywną, która będzie łatwa w obsłudze zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych. Pamiętaj, że liczy się także wygląd strony — witryna przeładowana multimediami może się zbyt wolno otwierać na telefonach, co wpłynie negatywnie na konwersję.

Wiesz już, jak zadbać o konwersję w sklepie?

Zarówno zbyt uboga, jak i zbyt przeładowana w graficzne „atrakcje” strona sklepu zniechęcają do zrobienia w nim zakupów. Na konwersję wpływ mogą mieć nawet tak z pozoru nieistotne elementy, jak zbyt mała czcionka czy zastosowanie za dużej ilości kolorów.  Jeśli chcesz uniknąć takich błędów, a Twoim celem jest zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym, być może rozwiązaniem dla Ciebie będzie atrakcyjny rich content, który odróżni sposób prezentacji produktów od konkurencji?

Jeśli szukasz sposobów na optymalizację konwersji sprzedaży, porozmawiajmy o tym, jak możemy Ci pomóc.

Kontakt

Custommerce Blob 6
Sprawdź jak możemy wesprzeć Twoją markę w e‑commerce
Example Custommerce Rich Cards
© 2024 Custommerce sp. z o.o.