Kto i jak sprzedaje w polskim internecie? Zobacz, co robią sklepy online, żeby podnieść sprzedaż!
Aktywność handlowa Polaków w sieci. Co mówią badania?
Kolejne pojawiające się raporty na temat e‑handlu w Polsce, o czym już pisaliśmy na naszym blogu, wyraźnie pokazują, że okres pandemii koronawirusa miał pozytywny wpływ na całą branżę. Polacy zaczęli intensywniej kupować w sieci, co przyczyniło się do pojawienia się nowych serwisów sprzedażowych. Przykładowo z badania Bisnode A Dun & Bradstreet Company wynika, że w 2020 r. powstało 11,8 tys. nowych sklepów online i w sumie jest ich dzisiaj już przeszło 44 tys.
Z kolei w Raporcie z polskich sklepów internetowych Shoper „Nowy świat e‑commerce” znajdziemy informację, że największy przyrost dotyczył nowych e‑sklepów oferujących produkty spożywcze (przybyło ich o 112%). Bez wątpienia wpływ miała na to pandemia, podczas której, z powodu przymusowej kwarantanny i ograniczeń w działaniu placówek stacjonarnych, konsumenci zaczęli szukać możliwości zamawiania takich artykułów prosto do domu.
Skuteczna sprzedaż w branży e‑grocery
Okresowe zamykanie galerii handlowych i marketów budowlanych również zostało wykorzystane przez e‑sprzedawców — w 2020 roku na platformie Shoper powstało bowiem 37% więcej, niż w roku wcześniejszym, sklepów oferujących produkty z kategorii Zdrowie i Uroda, 26% więcej sprzedających artykuły do domu i ogrodu oraz 22% więcej z ubraniami, książkami i produktami dla dzieci.
Gdzie sprzedajemy? Najpopularniejsze kanały i platformy
Według raportu platformy Shoper nawet 80% właścicieli sklepów online wykorzystuje także inne kanały do sprzedaży swoich produktów. Co ciekawe, aż 35% z nich prowadzi stacjonarną placówkę handlową, natomiast 44% sprzedaje towary nie tylko na swojej stronie, ale także w innych serwisach internetowych.
Do najpopularniejszych kanałów sprzedaży online należą Allegro i Facebook. Na największym polskim portalu aukcyjnym sprzedaje aż 42% e‑sklepów, natomiast z serwisu społecznościowego Marka Zuckerberga korzysta jedna czwarta sprzedawców. Nieco mniej popularne są serwisy takie jak OLX, porównywarki cen czy marketplaces, z których korzysta od 7 do 9% e‑sklepów. Jeśli zastanawiasz się, jak poprawić sprzedaż w sklepie, rozważ oferowanie produktów w tych miejscach.
Skuteczne łączenie sprzedaży w różnych kanałach (głównie online i offline) to tzw. Omnichanel. O nim i innych trendach w sprzedaży internetowej przeczytasz w tym artykule.
Jak odpowiadać na potrzeby konsumentów i podnieść sprzedaż?
Rosnąca konkurencja sprawia, że sprzedawcy muszą angażować się w aktywne pozyskiwanie klientów. Badanie platformy Shoper wykazało, że większość z nich stawia dzisiaj na reklamę na Facebooku — zarówno tę płatną, jak i działania niewymagające ponoszenia kosztów mediowych. Za skuteczne metody przyciągnięcia konsumentów do sklepu uznaje się także pozycjonowanie strony czy reklamę Google Ads.
Na pytanie, jak podnieść sprzedaż w sklepie, większość sprzedawców odpowiada, że kluczową rolę odgrywa odpowiednia obsługa klienta. Bywa ona skuteczniejsza w przyciągnięciu kupujących, niż niska cena produktów czy akcje reklamowe. Jednym z ważnych elementów ułatwiających robienie zakupów jest zaproponowanie kupującym nowoczesnych płatności online.
Aktywne pozyskiwanie klientów, czy nowe rozwiązania w e‑commerce?
Wielu sprzedawców zastanawia się, jak przyciągnąć klienta i jak podnieść sprzedaż w sklepie. Warto tutaj zwrócić uwagę na to, jak postępuje konkurencja. W 2020 roku wielu właścicieli stron sprzedażowych skupiło się na budowaniu zaufania do marki oraz wdrażaniu rozwiązań ułatwiających proces zakupowy. Innymi słowy, w centrum zainteresowania stanął klient i jego potrzeby. Najczęstsze działania podejmowane w tym kierunku polegały na:
- wprowadzeniu bezgotówkowych płatności — konsumenci najchętniej robią zakupy w sklepach oferujących szybkie przelewy oraz płatności za pomocą BLIK‑a, jednak wyraźnie rośnie także popularność odroczonych płatności (kup dzisiaj, zapłać za 30 dni),
- zmianach w grafice na stronie internetowej sklepu — dla klientów znaczenie ma nie tylko atrakcyjny wygląd serwisu, ale także sposób prezentacji towarów, dlatego warto zainwestować w nowoczesne, interaktywne karty produktów, które mają kluczowy wpływ na decyzje zakupowe i podnoszą konwersję,
- zabezpieczenie strony certyfikatem SSL — dla kupujących bardzo ważne jest bezpieczeństwo, dlatego większość z nich wybiera sklepy z kłódką przed nazwą domeny,
- inwestycjach w reklamę Google Ads i w social media oraz w pozycjonowanie.
Jeśli chodzi o ostatni punkt, warto zwrócić uwagę, że głównym źródłem ruchu w e‑sklepach jest wciąż wyszukiwarka. Wynika z tego, że inwestować warto przede wszystkim w pozycjonowanie strony, a na drugim miejscu w różne formy promocji.
Znasz już sposób na poprawę wyników sprzedażowych?
Obszerny raport przygotowany przez popularną platformę sprzedażową Shoper pokazuje wyraźnie, że polskie e‑sklepy doskonale wykorzystały dobrą koniunkturę do rozwoju swoich biznesów. Jednocześnie jednak dostrzegają zachodzące na rynku zmiany i, aby zwiększyć przychody, angażują się w aktywne pozyskiwanie klientów. W swoich działaniach skupiają się głównie na dostarczeniu konsumentom oczekiwanych przez nich nowoczesnych rozwiązań, takich jak np. szybkie płatności czy atrakcyjne graficznie karty produktów.
Więcej wskazówek dotyczących rozwoju sprzedaży online, a także ciekawostek z branży e‑commerce, znajdziesz na naszych mediach społecznościowych. Odwiedź naszego LinkedIna i Facebooka i nie pozwól, żeby ominęła Cię darmowa dawka wartościowej wiedzy.
Dodatkowe źródło:
https://expertsender.pl/blog/jak‑bardzo‑urosl‑polski‑e‑commerce‑w‑2020‑roku/