Kto i jak sprzedaje w polskim internecie? Zobacz, co robią sklepy online, żeby podnieść sprzedaż!

Kto i jak sprzedaje w polskim internecie? Zobacz, co robią sklepy online, żeby podnieść sprzedaż!

Branża e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija, dlatego warto uważnie śledzić zachodzące w niej zmiany. Skuteczna sprzedaż wymaga bowiem obserwacji rynku i dostosowania się do nowych trendów. Sprawdź, jak dzisiaj działają polskie sklepy online i co robią, by przyciągnąć klientów. Poznaj najnowsze raporty o e-handlu w naszym kraju, aby dowiedzieć się, czego oczekują konsumenci i jak podnieść sprzedaż w sklepie.

autor
Maciej Tomaszyk
Kto i jak sprzedaje w polskim internecie? Zobacz, co robią sklepy online, żeby podnieść sprzedaż!

Aktywność handlowa Polaków w sieci. Co mówią badania?

Kolejne pojawiające się raporty na temat e-handlu w Polsce, o czym już pisaliśmy na naszym blogu, wyraźnie pokazują, że okres pandemii koronawirusa miał pozytywny wpływ na całą branżę. Polacy zaczęli intensywniej kupować w sieci, co przyczyniło się do pojawienia się nowych serwisów sprzedażowych. Przykładowo z badania Bisnode A Dun & Bradstreet Company wynika, że w 2020 r. powstało 11,8 tys. nowych sklepów online i w sumie jest ich dzisiaj już przeszło 44 tys.

Z kolei w Raporcie z polskich sklepów internetowych Shoper „Nowy świat e-commerce” znajdziemy informację, że największy przyrost dotyczył nowych e-sklepów oferujących produkty spożywcze (przybyło ich o 112%). Bez wątpienia wpływ miała na to pandemia, podczas której, z powodu przymusowej kwarantanny i ograniczeń w działaniu placówek stacjonarnych, konsumenci zaczęli szukać możliwości zamawiania takich artykułów prosto do domu.

Skuteczna sprzedaż w branży e-grocery

Okresowe zamykanie galerii handlowych i marketów budowlanych również zostało wykorzystane przez e-sprzedawców – w 2020 roku na platformie Shoper powstało bowiem 37% więcej, niż w roku wcześniejszym, sklepów oferujących produkty z kategorii Zdrowie i Uroda, 26% więcej sprzedających artykuły do domu i ogrodu oraz 22% więcej z ubraniami, książkami i produktami dla dzieci.

Gdzie sprzedajemy? Najpopularniejsze kanały i platformy

e-handel w Polsce

Według raportu platformy Shoper nawet 80% właścicieli sklepów online wykorzystuje także inne kanały do sprzedaży swoich produktów. Co ciekawe, aż 35% z nich prowadzi stacjonarną placówkę handlową, natomiast 44% sprzedaje towary nie tylko na swojej stronie, ale także w innych serwisach internetowych.

Do najpopularniejszych kanałów sprzedaży online należą Allegro i Facebook. Na największym polskim portalu aukcyjnym sprzedaje aż 42% e-sklepów, natomiast z serwisu społecznościowego Marka Zuckerberga korzysta jedna czwarta sprzedawców. Nieco mniej popularne są serwisy takie jak OLX, porównywarki cen czy marketplaces, z których korzysta od 7 do 9% e-sklepów. Jeśli zastanawiasz się, jak poprawić sprzedaż w sklepie, rozważ oferowanie produktów w tych miejscach.

Skuteczne łączenie sprzedaży w różnych kanałach (głównie online i offline) to tzw. Omnichanel. O nim i innych trendach w sprzedaży internetowej przeczytasz w tym artykule.

Jak odpowiadać na potrzeby konsumentów i podnieść sprzedaż?

Kto i jak sprzedaje online?

Rosnąca konkurencja sprawia, że sprzedawcy muszą angażować się w aktywne pozyskiwanie klientów. Badanie platformy Shoper wykazało, że większość z nich stawia dzisiaj na reklamę na Facebooku –  zarówno tę płatną, jak i działania niewymagające ponoszenia kosztów mediowych. Za skuteczne metody przyciągnięcia konsumentów do sklepu uznaje się także pozycjonowanie strony czy reklamę Google Ads.

Na pytanie, jak podnieść sprzedaż w sklepie, większość sprzedawców odpowiada, że kluczową rolę odgrywa odpowiednia obsługa klienta. Bywa ona skuteczniejsza w przyciągnięciu kupujących, niż niska cena produktów czy akcje reklamowe. Jednym z ważnych elementów ułatwiających robienie zakupów jest zaproponowanie kupującym nowoczesnych płatności online.

Aktywne pozyskiwanie klientów, czy nowe rozwiązania w e-commerce?

Wielu sprzedawców zastanawia się, jak przyciągnąć klienta i jak podnieść sprzedaż w sklepie. Warto tutaj zwrócić uwagę na to, jak postępuje konkurencja. W 2020 roku wielu właścicieli stron sprzedażowych skupiło się na budowaniu zaufania do marki oraz wdrażaniu rozwiązań ułatwiających proces zakupowy. Innymi słowy, w centrum zainteresowania stanął klient i jego potrzeby. Najczęstsze działania podejmowane w tym kierunku polegały na:

  • wprowadzeniu bezgotówkowych płatności – konsumenci najchętniej robią zakupy w sklepach oferujących szybkie przelewy oraz płatności za pomocą BLIK-a, jednak wyraźnie rośnie także popularność odroczonych płatności (kup dzisiaj, zapłać za 30 dni),
  • zmianach w grafice na stronie internetowej sklepu – dla klientów znaczenie ma nie tylko atrakcyjny wygląd serwisu, ale także sposób prezentacji towarów, dlatego warto zainwestować w nowoczesne, interaktywne karty produktów, które mają kluczowy wpływ na decyzje zakupowe i podnoszą konwersję,
  • zabezpieczenie strony certyfikatem SSL – dla kupujących bardzo ważne jest bezpieczeństwo, dlatego większość z nich wybiera sklepy z kłódką przed nazwą domeny,
  • inwestycjach w reklamę Google Ads i w social media oraz w pozycjonowanie. 

Jeśli chodzi o ostatni punkt, warto zwrócić uwagę, że głównym źródłem ruchu w e-sklepach jest wciąż wyszukiwarka. Wynika z tego, że inwestować warto przede wszystkim w pozycjonowanie strony, a na drugim miejscu w różne formy promocji.

Znasz już sposób na poprawę wyników sprzedażowych?

Obszerny raport przygotowany przez popularną platformę sprzedażową Shoper pokazuje wyraźnie, że polskie e-sklepy doskonale wykorzystały dobrą koniunkturę do rozwoju swoich biznesów. Jednocześnie jednak dostrzegają zachodzące na rynku zmiany i, aby zwiększyć przychody, angażują się w aktywne pozyskiwanie klientów. W swoich działaniach skupiają się głównie na dostarczeniu konsumentom oczekiwanych przez nich nowoczesnych rozwiązań, takich jak np. szybkie płatności czy atrakcyjne graficznie karty produktów.

Więcej wskazówek dotyczących rozwoju sprzedaży online, a także ciekawostek z branży e-commerce, znajdziesz na naszych mediach społecznościowych. Odwiedź naszego LinkedIna i Facebooka i nie pozwól, żeby ominęła Cię darmowa dawka wartościowej wiedzy.

Dodatkowe źródło:
https://expertsender.pl/blog/jak-bardzo-urosl-polski-e-commerce-w-2020-roku/

Materiały powiązane

Sprawdź jak możemy wesprzeć Twoją markę w e‑commerce

Umów się z naszym specjalistą na bezpłatną konsultację.