Logo Custommerce
BLOG

Przyszłość e‑commerce. Poznaj 3 trendy, które warto śledzić!

Image of Maciej Tomaszyk
Maciej Tomaszyk
2021-07-01 | 5 MINUT
Przyszłość e-commerce. Poznaj 3 trendy, które warto śledzić!

Jak będzie się rozwijać sprzedaż online?

Zarówno w Polsce, jak i na świecie, obserwujemy od pewnego czasu gwałtowny wzrost sprzedaży online, co przekłada się na coraz liczniejszą konkurencję i rosnące wymagania klientów. Wymusza to na sprzedawcach konieczność stosowania nowych metod na przyciągnięcie kupujących, których potrzeby i oczekiwania determinowane są m.in. rozwojem nowych technologii, ale także łączeniem doświadczeń zakupowych online i stacjonarnie (tzw. omnichannel). Na popularności zyskują więc nieznane lub mało popularne wcześniej rozwiązania, takie jak transmisje na żywo czy rozszerzona rzeczywistość.

Omnichannel ‑ spójna strategia sprzedaży w wielu kanałach

Pomimo ciągłego wzrostu liczby osób kupujących w sieci, wśród konsumentów wciąż widać duże przywiązanie do handlu tradycyjnego. Aby zaspokoić różne potrzeby różnych klientów, warto im zatem zapewnić możliwość wyboru kanału sprzedaży.

Na tym właśnie polega omnichannel, czyli sprzedawanie produktów w kilku miejscach jednocześnie — zarówno online, jak i offline. W praktyce jednak wybór jest szerszy niż się wydaje i można tutaj wykorzystać co najmniej kilka kanałów, np.:

  • stacjonarne placówki handlowe,
  • firmowy sklep internetowy,
  • platformy marketplaces typu Amazon, Allegro, czy eBay,
  • serwisy społecznościowe. 

Co ważne, omnichannel sprawdza się najlepiej, jeśli wiąże się ze spójną strategią sprzedażową, a więc proponowaniem tego samego asortymentu oraz stosowaniem tych samych cen i promocji we wszystkich miejscach. Warto zadbać także o spójną prezentację produktu w różnych kanałach, żeby klienci mieli pewność, że oglądają w internecie produkt, który przed chwilą zobaczyli np. w TV, czy na billboardzie. W tym celu pomocne będzie zastosowanie kart produktowych typu rich content. Chodzi o to, aby poszczególne kanały zapewniały spójną komunikację i nie były dla siebie konkurencją, a klienci nie musieli wybierać między nimi, tylko mogli swobodnie kupować w dogodnym dla siebie miejscu i formie.

W tym modelu sprzedaży istotne znaczenie ma także powiązanie poszczególnych miejsc handlowych, polegające np. na udostępnieniu kupującym możliwości zamawiania towarów online i późniejszego odbierania ich w placówkach stacjonarnych (tzw. BOPIS, o którym pisaliśmy w tym wpisie).

Omnichannel pozwala uzyskać efekt skali, ponieważ pomaga dotrzeć do większej liczby klientów, co przekłada się na wzrost sprzedaży online i offline. Związane są z nim efekty ROPO i odwróconego ROPO. O co dokładnie chodzi? Sprawdź w tym wpisie:

Czym jest efekt ROPO i odwróconego ROPO?

Live e‑commerce, czyli sprzedaż podczas transmisji na żywo

live-e-commerce.jpg

Jeśli zastanawiasz się, jak poprawić sprzedaż w sklepie internetowym, zwróć uwagę na nową metodę dotarcia do klientów, jaką jest live e‑commerce. To nic innego jak sprzedaż podczas transmitowanej na żywo relacji video. Opiera się na podobnych mechanizmach, co słynne telezakupy Mango, które, jakkolwiek nierzadko negatywnie oceniane, przynosiły zamierzony efekt i bazowały na skutecznych mechanizmach psychologicznych. W czasie streamingu sprzedawca (którym może być m.in. właściciel sklepu, influencer lub celebryta) nie tylko prezentuje i zachwala dany produkt, ale także wchodzi w interakcję z kupującymi poprzez odpowiadanie na ich pytania na czacie. Wszystko odbywa się w czasie rzeczywistym, co daje konsumentom wrażenie, jakby kupowali w tradycyjnym sklepie — tyle że w tym przypadku mogą siedzieć wygodnie w domu przed komputerem lub smartfonem. 

Live e‑commerce w obecnym wydaniu narodził się kilka lat temu w Chinach i długo nie był znany reszcie świata. Wszystko zmieniła pandemia koronawirusa, która spowodowała „głód” bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą. Dzisiaj ta metoda handlu w internecie staje się niezwykle popularna także w Polsce, dlatego warto pomyśleć o jej zastosowaniu, by „podkręcić” wzrost sprzedaży online

Rozszerzona rzeczywistość. Jak działa AR w e‑commerce?

Kolejnym trendem odgrywającym coraz większą rolę w handlu internetowym jest wykorzystanie do prezentacji produktów w sklepie online AR, czyli rozszerzonej rzeczywistości.

W naszych blogowych wpisach już wielokrotnie podkreślaliśmy, jak bardzo konwersja w sklepie uzależniona jest od odpowiedniego sposobu przedstawienia towarów na stronie. Klientów przyciąga karta produktu bogata w wartościowe treści, atrakcyjne zdjęcia oraz wizualizacje.

Zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości pozwala uatrakcyjnić nie tylko prezentację towaru z wykorzystaniem trójwymiarowego obrazu, ale także znacznie bardziej zaangażować konsumenta w proces zakupowy. Najlepszym przykładem są stosowane przez znane marki specjalne aplikacje do interaktywnego komponowania menu, dobierania elementów wyposażenia wnętrza, poruszania się po wirtualnym sklepie czy obracania i oglądania przedmiotów z każdej strony. Takie rozwiązania pozwalają zapewnić klientom wrażenia zbliżone do tych znanych z realnego świata, a więc zaspokoić w znacznie większym zakresie ich naturalną potrzebę rzeczywistego kontaktu z produktem. 

Gotowy, by być o krok przed konkurencją?

Przedstawione wyżej najnowsze trendy w e‑commerce już dzisiaj pozwalają osiągnąć znaczący wzrost sprzedaży online. Według ekspertów to właśnie takie rozwiązania jak omnichannel, transmisje na żywo, czy rozszerzona rzeczywistość będą w najbliższym czasie odgrywać coraz większą rolę w rozwoju handlu internetowego. Nie pozwól, aby metody te wykorzystała przed Tobą konkurencja – zastosuj je już teraz!

Chcesz więcej marketingowych porad wspierających e‑commerce? Zajrzyj do poprzednich wpisów na naszym blogu.

Blog Custommerce

Custommerce Blob 6
Sprawdź jak możemy wesprzeć Twoją markę w e‑commerce
Example Custommerce Rich Cards
© 2024 Custommerce sp. z o.o.