Responsywność — co to znaczy (tak naprawdę) i jaki ma wpływ na strony internetowe oraz sklepy online?
Spis treści:
- Co to jest responsywnosć?
- Landing page jest responsywny — co to znaczy?
- Co wpływa na responsywność strony?
- Jak responsywna strona pomaga w biznesie
- Podsumowanie
Zobacz, w jaki sposób zaprojektować responsywną stronę internetową. Czytaj:
Responsywność strony internetowej — jak ją sprawdzić i osiągnąć w 5 krokach?
Co to jest responsywność?
Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, co to jest responsywność? W Słowniku Języka Polskiego czytamy, że responsywność to cecha czegoś reagującego na coś, odpowiadającego na działanie.
Także w stosunku do stron internetowych, landing page’y czy kart produktów używa się pojęcia responsywność. Co to znaczy?
Responsywność ‑ definicja:
Responsywność (inaczej zgodność z formatem RWD) oznacza dostosowanie całej strony internetowej i jej poszczególnych elementów do wielkości wyświetlacza, na którym jest prezentowana.
Co to oznacza w praktyce? Bez względu na to, z jakiego urządzenia korzysta użytkownik, zobaczy prawidłowo wyświetloną stronę internetową bez błędów. Będzie to ten sam, spójny przekaz, tylko podany w odpowiednio zmniejszonej lub zwiększonej formie.
Warto wspomnieć, że nie tylko dopasowanie do rodzaju urządzenia wpływa na to, że strona jest responsywna. Oprócz tego prezentowana w witrynie treść powinna ewoluować także w zależności od przeglądarki, z jakiej korzysta użytkownik. Poszczególne z nich (Chrome, Firefox, Explorer etc.) również różnią się między sobą. Inne są rozmieszczenie poszczególnych elementów i szerokość kontenera.
Landing page jest responsywny — co to znaczy?
Każda strona internetowa ma (albo powinna mieć) zdefiniowane konkretne cele do zrealizowania. Dotyczy to także jej poszczególnych podstron.
Strona główna to typowa wizytówka. Ma pokrótce wyjaśnić użytkownikowi, co znajdzie na stronie i czym zajmuje się podmiot, który za nią stoi. Strona z ofertą ma z reguły prowadzić do wysłania formularza czy zadzwonienia. Z kolei w sklepie internetowym najważniejsze zadanie pełnią karty produktów. Ich celem jest dodanie artykułu do koszyka.
Nadanie stronie jasnego celu ułatwi użytkownikowi poruszanie się po niej. Zaprojektowanie jej zgodnie z zasadami responsywności, wpływa na poprawę jego doświadczeń (UX design — czytaj więcej).
Co to jest responsywna strona i co ją charakteryzuje?
- Zmiana rozmieszczenia poszczególnych elementów w zależności od używanego urządzenia i przeglądarki (w celu zawsze prawidłowego wyświetlania),
- Posiadanie jasnej i intuicyjnej ścieżki konwersji.
Co wpływa na responsywność strony?
Responsywna strona internetowa ułatwia użytkownikowi poruszanie się po niej i wykonywanie różnych akcji. Przykłady działań, które jej twórca może w tym celu podjąć, to:
- Zastosowanie „klikalnych” numerów telefonów
- Przeniesienie użytkownika do aplikacji z nawigacją po kliknięciu mapy
- Ułożenie elementów w sposób dopasowany do urządzenia
- Dobra widoczność najważniejszych (z punktu widzenia celu, jaki strona ma do zrealizowania) przycisków
- Wielkość czcionek gwarantująca czytelność
- Spójna struktura linków
Z badania Gemiusa wynika, że aż 76% Polaków kupujących w internecie wykorzystuje w tym celu smartfona. Dodajmy, że to tylko o 2 pp. mniej, niż laptopa. Jednocześnie stale napotykane są problemy, które zniechęcają do korzystania z tego czy innego sklepu. Wiele z nich związanych jest właśnie z tematem responsywności.
Badani mówią o niewygodnych formularzach (38%), o niedostosowaniu poszczególnych stron do zakupów z urządzeń mobilnych (36%) czy zbyt małych literach (29%).
Jak responsywna strona pomaga w biznesie?
Responsywność daje wiele korzyści firmom. Te z nich, które projektują swoje strony, sklepy czy podstrony produktowe zgodnie z jej zasadami, zyskują. Przede wszystkim należy tu wspomnieć o pełnej kontroli nad prezentacją znajdujących się na niej treści. Co to oznacza?
Oznacza to, że autor strony może zaplanować całą ścieżkę użytkownika, uwzględniając zmienne wynikające z typu używanego urządzenia. W wyniku tego nie występuje zagrożenie, że użytkownik zobaczy źle wyświetlającą się treść i opuści stronę.
Responsywność pozwala zapewnić mu pozytywne doświadczenia i wygodę w użytkowaniu.
Co poza tym?
- Lepsza pozycja w Google (SEO)
Duża zmiana nastąpiła w tym zakresie po ogłoszeniu wydanym przez Google w 2015 roku. Jeśli dziś strona nie jest dopasowana do formatu urządzenia, na którym użytkownik jej szuka, to nie wyświetli się ona w wynikach.
Responsywna strona z reguły posiada także zoptymalizowane grafiki czy schludną strukturę linków. To także wpływa na pozycjonowanie.
- Oszczędność pieniędzy
Alternatywą do tworzenia responsywnej strony internetowej jest przygotowanie jej osobnej wersji mobilnej. Taka wersja posiada wtedy przedrostek .m przed adresem URL. W takiej sytuacji właściciel płaciłby za 2 osobne projekty.
Jeśli korzysta się z 1 wersji www, łatwiej jest także wdrożyć na niej analitykę marketingową. Użytkownik na responsywnej stronie internetowej otrzyma unikalny plik cookie. Co za tym idzie, niezależnie od wykorzystywanego urządzenia, Google Analytics rozpozna go w przyszłości.
- Ułatwienie użytkownikom korzystania ze strony
Lepsza dostępność stron sklepów na urządzeniach mobilnych byłaby argumentem do częstszego robienia zakupów online dla 11% ankietowanych przez Gemius. Co w związku z tym? Jeśli korzystanie z Twojej strony na różnych urządzeniach będzie wygodne, użytkownicy częściej będą się na to decydować. Niezależnie od tego, czy będzie to sklep, strona z ofertą czy blog.
Co więcej, jeśli posiadasz responsywną stronę (a nie osobną wersję strony — mobilną), znika ryzyko, że gdzieś nie zostanie podmieniony link (z „.m” i bez). Co jeśli tak przez przypadek by się stało? Po kliknięciu przycisku użytkownik mógłby nagle zobaczyć na smartfonie wersję desktopową, a na urządzeniu stacjonarnym — mobilną.
- Danie użytkownikowi sygnału, że firma stojąca za stroną jest nowoczesna
A także że dba o dobro i wygodę klientów. Jest to szczególnie ważne w przypadku firm technologicznych czy obsługujących klientów w obszarze szeroko pojętych nowych mediów.
- Zwiększenie liczby potencjalnych użytkowników na stronie
Poza kwestią lepszego pozycjonowania responsywnej strony dochodzi tu aspekt wygody w przeglądaniu jej w różnych okolicznościach.
Responsywna strona będzie się wyświetlała dobrze na wielu urządzeniach. Można więc na nią wejść, będąc w tramwaju czy na mieście. Łatwiejsze będzie przeczytanie nowego artykułu w drodze do pracy czy poszukanie restauracji podczas wakacyjnych podróży. Jest to więc szczególnie ważne zwłaszcza dla biznesów lokalnych.
Niedostosowanie strony sklepu online do wyświetlania na urządzeniach mobilnych prowadzi do utraty potencjalnych klientów. Według badań około 8 na 10 z nich w takiej sytuacji nie zdecyduje się na zakup.
- Brak obaw o duplikację treści
Co może się stać, jesli używasz dwóch wersji strony (mobilnej i tradycyjnej)? Zachodzi ryzyko, że wtedy Google potraktuje je jako swoje kopie. W takim wypadku znajdujące się na nich treści zostałyby oznaczone jako „duplicated content”. Jest to szkodliwe z punktu widzenia SEO.
Podsumowanie
Jeśli zastanawiałeś się, o jakich stronach mówi się, że są responsywne, co to znaczy i czy warto się tym przejmować, to mam nadzieję, że ten artykuł rozwiał trochę Twoich wątpliwości.
Posiadasz stronę internetową? Prowadzisz sklep online? Jesteś producentem i tworzysz karty produktów do e‑commerce? Projektowanie stron www w zgodzie z zasadami responsywności pomoże Ci rozwijać biznes w internecie.
Przeczytaj też o tym, jakie błędy popełniają marki podczas projektowania podstron produktowych w sklepach online. Sprawdź, z jakimi konsekwencjami się to wiąże:
Karty produktów (rich content) — złe praktyki, których powinieneś unikać