Branża odzieżowa w e-commerce. Sprawdź, jak możesz sprzedawać lepiej!

Branża odzieżowa w e-commerce. Sprawdź, jak możesz sprzedawać lepiej!

Odzież to jedna z najchętniej kupowanych online kategorii produktów, ale jej efektywna sprzedaż przez internet wcale nie jest taka łatwa. Powodem jest nie tylko spora konkurencja w branży, ale także specyfika asortymentu. Większość klientów wykazuje bowiem potrzebę kontaktu fizycznego z takimi towarami oraz dłuższego czasu na zastanowienie. Dowiedz się, dlaczego kluczową rolę w sprzedaży odzieży online odgrywa strona produktowa i jak należy ją przygotować, by zwiększyć wyniki sprzedażowe marki.

autor
Maciej Tomaszyk
Udostępnij:
Branża odzieżowa w e-commerce. Sprawdź, jak możesz sprzedawać lepiej!

Gdzie Polacy kupują odzież online?

W Polsce odzież wciąż sprzedawana jest głównie w tradycyjny sposób, ale udział kanałów online rośnie z roku na rok. Aktualnie wynosi on około 19% i jest zbliżony do tego, jaki obserwujemy w Europie Zachodniej (20%). Co ciekawe, aż 46% konsumentów dokonuje zakupów w trybie ROPO (research online, purchase offline), czyli ogląda produkty w internecie, ale transakcję finalizuje w sklepie stacjonarnym. Wynika to najczęściej z chęci dokładnego obejrzenia ubrania i dobrania odpowiedniego rozmiaru. 

W kwestii tego, gdzie Polacy najczęściej kupują odzież online, to są to zarówno strony należące do rodzimych marek, jak i znane serwisy zagraniczne. Według raportu „Kręte ścieżki konsumenta w e-commerce” przygotowanego przez Publicis Groupe Polska, najchętniej odwiedzanymi witrynami odzieżowymi w naszym kraju są: Zalando, Bonprix, Born2Be, Eobuwie, Answear. Z kolei cytowane w raporcie badanie IBRIS z 2017 roku wykazało, że Polacy kupują ubrania głównie w serwisach aukcyjnych oraz bezpośrednio na stronach konkretnych marek.

Charakterystyka klientów e-sklepów z modą

W każdym przypadku efektywna sprzedaż produktów zależy od prawidłowego rozpoznania docelowego klienta. Nietrudno się domyślić, że jeśli chodzi o odzież, największą grupę konsumentów stanowią kobiety. Na zakupy online ubrań decyduje się bowiem około 74% pań, przy 52% mężczyzn. Wydają one także więcej pieniędzy na kupno odzieży, niż panowie. Warto też zwrócić uwagę na wiek przeciętnego użytkownika internetowych sklepów odzieżowych, który wynosi 25-34 lata. Dane te pochodzą z raportu „Kręte ścieżki konsumenta w e-commerce”, który porusza temat sprzedaży odzieży online i został przygotowany we współpracy z SALESmanago.

Sprawdź, jak kształtuje się kwestia grup docelowych wśród osób kupujących kosmetyki online.

Analiza ścieżki zakupowej klientów

Branża fashion w ecommerce

Autorzy cytowanego raportu podjęli się także zbadania ścieżki zakupowej klientów internetowych sklepów odzieżowych. Wnioski z badania są bardzo interesujące. Najdłuższe customer journeys występują w przypadku konsumentów korzystających z największych sklepów. Tłumaczone jest to dużą liczbą i różnorodnością osób odwiedzających popularne strony z ubraniami – wśród nich są najprawdopodobniej użytkownicy kierujący się wyłącznie ciekawością, a niekoniecznie chęcią dokonania zakupu. 

Warte uwagi są także dane dotyczące zależności między liczbą kontaktów z witryną, a zamówieniami towaru. Jak się okazuje, klienci decydują się na transakcję najczęściej w pierwszych 6 interakcjach ze stroną sklepu. Potem liczba zamówień gwałtownie spada, co oznacza, że przy bardzo długich ścieżkach zakupowych szansa na konwersję znacząco maleje.

Co powinno znaleźć się na stronie produktowej dla branży fashion?

Biorąc pod uwagę powyższe informacje, warto zwrócić uwagę, że efektywna sprzedaż w branży fashion w dużej mierze zależy od tego, jak przygotowana jest podstrona produktowa w sklepie. Niewątpliwie powinna ona w taki sposób prezentować ubranie, by klient, po pierwsze, nie chciał szukać alternatywnych towarów na stronach konkurencji, po drugie, nie czuł potrzeby obejrzenia produktu w sklepie stacjonarnym i wreszcie po trzecie, podjął od razu decyzję o jego zakupie. 

Taki efekt można osiągnąć za pomocą karty produktu stworzonej z wykorzystaniem tzw. rich content. Chodzi o to, by umieścić na niej treść bogatą w wartościowe dla klienta informacje, a także zaspokoić jego potrzeby dokładnego poznania towaru pod względem wizualnym. W przypadku odzieży z pewnością niezbędnymi elementami strony produktowej są:

  • wysokiej jakości zdjęcia ubrania – packshoty, fotografie kontekstowe (np. zaprezentowanie ubioru na modelce, w różnych stylizacjach), zdjęcia w zbliżeniu,
  • inne formy prezentacji produktu – np. materiał video,
  • szczegółowe informacje dotyczące producenta, gatunku materiału, specyficznych cech produktu itp.,
  • dane dotyczące rozmiarówki, np. w formie tabeli (aby klient mógł według niej samodzielnie dopasować ubranie),
  • zalety produktu (czym się wyróżnia),
  • cena,
  • dostępność w magazynie, czas dostawy itp.

Dobrym sposobem na zwiększenie sprzedaży jest także umieszczenie na stronie produktowej opinii klientów oraz propozycji elementów podobnych lub uzupełniających, czyli pozwalających stworzyć ciekawą stylizację z prezentowanym ubraniem. 

Postaw na efektywną sprzedaż z treściami rich content!

Już wiesz, że w branży odzieżowej efektywna sprzedaż online wymaga uwzględnienia specyficznych potrzeb klientów podczas kupowania ubrań. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na ich zaspokojenie jest strona produktowa bogata w jakościową i atrakcyjną treść, czyli rich content. Dzięki niej można skuteczniej zaspokoić ciekawość konsumentów, wzbudzić w nich zainteresowanie towarem i chęć jego posiadania. Wypróbuj tę metodę prezentacji produktów, a w dłuższej perspektywie zwiększysz sprzedasz i poprawisz wizerunek swojej marki w internecie.

Chcesz wiedzieć, ile kosztuje rich content i jak mogłyby wyglądać prezentacja produktów Twojej marki w e-commerce?

Napisz do nas!

Kontakt

 

Dodatkowe źródło: https://jutropolski.eu/2020/03/05/moda-w-polsce-i-rynek-e-comerc/

Materiały powiązane
Być może zainteresują Cię także poniższe artykuły.