Rok 2021 w Custommerce: potwierdzenie skuteczności rich contentu i wyzwania, przed którymi stoi e‑commerce
Z życia e‑commerce
Na początku przyjrzyjmy się zmianom, jakie dokonały się w 2021 roku. To od nich należy wyjść, żeby zrozumieć, jaki wpływ miały na 4 grupy żyjące w ekosystemie e‑commerce: sklepy, producentów, klientów i nas — rich content house.
Główną zmianą jest fakt oswojenia się polskich firm z nową rzeczywistością. Przybywa sklepów online — zarówno zupełnie nowych, nieobecnych w świadomości klientów wcześniej, jak i tych, które do tej pory sprzedawały swoje towary wyłącznie stacjonarnie. Rozwinęły się także dostępne opcje płacenia i odbierania towarów oraz sieć dostaw, a standardem stało się oczekiwanie na zamówiony produkt maksymalnie 24 godziny.
Nowe zwyczaje konsumentów, a zakupy online
Stale rośnie też liczba Polaków kupujących w internecie. Co prawda daleko nam do wzrostu pomiędzy rokiem 2019, a 2020 (o całe 11 punktów procentowych), jednak w 2021 odsetek e‑klientów zwiększył się z 73% do 77%. Najczęściej kupowane grupy produktów to odzież, obuwie, kosmetyki, a także sprzęt komputerowy. Wśród ciekawych, wcześniej kojarzonych mocno stacjonarnie, branż, warto wymienić branżę produktów farmaceutycznych (48%) czy spożywczą (35%).
Co jeszcze warto wiedzieć o ekosystemie e‑commerce w Polsce pod koniec 2021 roku?
‑ 64% osób w trakcie pandemii zaczęło kupować online produkty, które wcześniej kupowali tylko stacjonarnie,
‑ 78% Polaków kupujących w internecie używa w tym celu laptopa, a 76% ‑ smartfona (przewaga laptopa topnieje z roku na rok),
‑ na Amazonie 300% chętniej kupowane są produkty, które posiadają 5 gwiazdek, niż te, które nie mają ich wcale,
‑ dla 8% e‑klientów motorem zakupowym do zrobienia zakupów na danej stronie (a nie na innej) jest atrakcyjna prezentacja produktu.
Maciej Tomaszyk (MT), CEO Custommerce: Zwłaszcza ostatni punkt na tej liście jest dla mnie szczególnie ważny. Oznacza on, że jeśli dana platforma postawi na rich content i zachęci wystawiających się na niej producentów do inwestowania w ten rodzaj komunikacji produktowej, realnie zwiększa swoje szanse zakupowe. Przy uwzględnieniu efektu skali, mówimy tu o znaczącym źródle większego przychodu. To ważny argument, który możemy podnosić w rozmowach handlowych z potencjalnymi klientami.
Konrad Orzechowski (KO), Specjalista ds. Marketingu w Custommerce: W połączeniu z punktem drugim nasuwa się dodatkowo wniosek, że warto ułatwiać klientom robienie zakupów, także na urządzeniach mobilnych. Jednym ze sposobów, aby zrealizować ten cel, jest przygotowanie atrakcyjnej prezentacji produktów i zaprojektowanie sklepu w zgodzie z zasadą „mobile first”.
Zakupy na urządzeniach mobilnych. Przekonaj się, że warto postawić na responsywne karty produktów
Skąd czerpać informacje o rynku e‑commerce w Polsce?
Powyższe informacje pochodzą z raportu Gemius — E‑commerce w Polsce 2021.
Tego typu dane i statystyki, we właściwych rękach, są niezwykle wartościowe i mogą ułatwić rozwój poprzez wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów.
KO: Zarówno producenci, jak i sklepy, powinni mieć świadomość tego, co jest ważne dla ich klientów, a co przeszkadza im w robieniu zakupów. Umiejętne udoskonalenie swoich dotychczasowych działań odróżni ich od konkurencji i pomoże wygrać wyścig w walce o uwagę (oraz przywiązanie) klienta.
Od kilku miesięcy, w ramach jednej z serii w naszych mediach społecznościowych — "e‑commerce facts" — dzielimy się podobnymi informacjami. Zapraszam do obserwowania Custommerce na LinkedIn i Facebook, żeby być zawsze na bieżąco z tym, co ważne dla podmiotów działających na rynku sprzedaży internetowej. Z kolei graficzne inspiracje do tworzenia atrakcyjnych kart produktów i realizacje niektórych naszych projektów rich content znaleźć można na platformie Pinterest.
Z życia Custommerce
Nowi pracownicy
Wraz z rozwojem rynku e‑commerce, urosła także firma Custommerce. Zwiększona liczba osób kupujących w internecie zainspirowała wielu producentów do zainwestowania w tworzenie atrakcyjnej komunikacji produktowej typu rich content. Zgłasza się do nas coraz więcej ambitnych marek, które chcą realnie wyróżniać swoje produkty na stronach najważniejszych dystrybutorów i dbać o ich spójną prezentację w wielu kanałach.
W związku ze wzrostem zainteresowania rich contentem, rodzina „Kastomersów” powiększyła się w 2021 roku o nowe osoby, które chcą realnie zmieniać oblicze internetowej komunikacji produktowej na lepsze. Wzmocniliśmy skład zespołu projektowego, pracującego dla klientów (o graphic designer’a i dwóch front‑end developerów), a także postawiliśmy na rozwój kompetencji w obszarze komunikacji marki Custommerce i prospectingu, tworząc wewnętrzny zespół marketingu.
MT: Cały czas jesteśmy zorientowani na rozwój i poszukujemy ambitnych osób, które dołączą do naszego zespołu. Jeśli znasz kogoś, kto szuka szans na rozwój w najbardziej dynamicznie rozwijającej się firmie w obszarze rich content w Polsce — koniecznie daj znać! Zakładka „Kariera” na naszej stronie jest wciąż aktywna.
Potwierdzenie skuteczności rich contentu
Przed kilkoma miesiącami miało miejsce przełomowe dla nas wydarzenie. Po trójstronnym porozumieniu (Custommerce, fischer Polska, TIM S.A.) przeprowadzona została analiza skuteczności rich contentu. W tym celu platforma TIM.pl (sprzedająca artykuły budowlane i elektroinstalacyjne) przeanalizowała podstrony produktowe marki fischer (ekspert w dziedzinie systemów zamocowań), dla których zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy rich content. W analizie wzięto pod uwagę takie wskaźniki, jak przychody ze sprzedaży, średni czas spędzony na stronie czy współczynnik odrzuceń (odsetek odwiedzin strony, które nie skończyły się jakąkolwiek interakcją — np. dodaniem do koszyka lub zobaczeniem innych produktów).
Porównaliśmy je ze stanem sprzed wdrożenia rich contentu. Efekty przerosły nasze najśmielsze oczekiwania:
- 44,48% ‑ wzrost przychodów ze sprzedaży,
- 57,95% ‑ wzrost średniego czasu spędzonego na stronie produktu,
- 91,01% ‑ spadek współczynnika odrzuceń.
Poza tym, analiza nagrań sesji z zachowaniem użytkowników na stronie i głębokości scrollu pokazała, że z dużym zaangażowaniem przeglądają oni moduły interaktywne (klikając w ruchome elementy). Chętniej również poświęcają swój czas, by samemu poznać przedstawione w ten sposób produkty.
MT: Badania te nareszcie potwierdziły to, o czym wcześniej wielokrotnie mówiliśmy, ale co z uwagi na brak analityki platform e‑commerce w tym zakresie znajdowało się tylko w naszym obszarze przypuszczeń. Rich content realnie wspiera sprzedaż! Nie jest tylko ładnym, interaktywnym przedstawieniem produktu, a działaniem mającym przełożenie na wzrost liczby zamówień i dłuższy czas spędzony w sklepie (korzyści bezpośrednie dla producenta i dystrybutora).
KO: Powyższe liczby pomagają nam w uświadamianiu klientów, że rich content to nie wydatek, a inwestycja, którą warto podjąć i która z czasem wielokrotnie się zwróci.
Zobacz case study ze współpracy Custommerce z marką fischer.
Czas podsumowań — 2 urodziny Custommerce
MT: Ja oraz Tomek (CTO Custommerce) jesteśmy związani z rich contentem od ponad 6 lat. Jednak własną markę Custommerce zdecydowaliśmy się uruchomić w 2019 roku. Jesteśmy dumni, że mimo krótkiego czasu obecności na rynku, z naszych usług korzystają już liderzy branż takich jak: kosmetyczna, farmaceutyczna, budowlana, elektroinstalacyjna, AGD, wyposażenia wnętrz czy spożywcza. Można wśród nich wymienić marki takie jak Nivea, Schwarzkopf Professional, Polpharma, Adamed, fischer Polska, Legrand, Remington, Russell Hobbs, Brita, Oltens czy Mlekovita. Cieszy nas również fakt, że kluczowe platformy e‑commerce szukają z nami sposobów na dalszą optymalizację komunikacji produktowej w e‑commerce.
Od samego początku konsekwentnie realizujemy naszą strategię rozwoju marki. Chcemy, aby niezależnie od wieku, robienie zakupów w internecie było łatwe i przyjemne, a zdobywane tam informacje o produktach — kompletne. Wizję tę realizujemy poprzez tworzenie kart produktowych typu rich content i chcemy to robić nadal, na jeszcze większą skalę.
Wszystkim naszym klientom dziękujemy za zaufanie!
Ważne i ciekawe realizacje
W całym roku 2021 przygotowaliśmy i wdrożyliśmy (na platformy takie jak MediaMarkt, RTV Euro AGD, Rossmann, Hebe, Super‑Pharm czy TIM) kilka tysięcy kart produktowych.
Przykładowe metamorfozy (przed i po) kilku z nich, które z różnych względów zapadły w pamięć naszego zespołu, przedstawiamy w linkach poniżej:
- fischer ‑ kołek rozporowy DUOPOWER
- Remington ‑ suszarka PROLUXE YOU
- iRobot j7
- Polpharma ‑ tabletki Biotebal
- Oltens ‑ zestaw prysznicowy
Powyższe karty są dla nas wyjątkowe z różnych względów — okoliczności powstania, bogactwo elementów interaktywnych, innowacja w branży czy napotkane po drodze trudności. Jeśli któreś z nich szczególnie przykuły Twoją uwagę — napisz nam o tym w komentarzu lub wiadomości prywatnej!
A poza realizacjami dla klientów, rozpoczęliśmy także poprawę strony wizualnej witryny Custommerce.pl. Prace są już na ukończeniu, a rezultaty zaprezentujemy na początku 2022 roku!
Wyzwania na 2022 rok
Końcówka roku to czas podsumowań, weryfikacji i przemyśleń. W ich wyniku przygotowaliśmy listę najważniejszych kwestii dotyczących rynku e‑commerce w 2022 roku i największych wyzwań, przed którymi przyjdzie nam — jego uczestnikom, a zarazem twórcom — stanąć.
Zwiększenie liczby osób kupujących online
Tak. Jest ich dużo już dziś, jednak dążymy do tego, żeby zakupy internetowe były jeszcze bardziej dostępne, a występujące obecnie problemy ‑ rozwiązane. Wśród kwestii, które powstrzymują użytkowników internetu przed robieniem zakupów, znajdują się m.in.: chęć obejrzenia produktu przed zakupem, wysokie koszty dostawy czy obawa o bezpieczeństwo płatności.
Ułatwienie robienia zakupów osobom 50+
Według raportu Gemiusa, osoby 50+ stanowią aż 28% wszystkich kupujących w sieci. Jednak należy mieć świadomość ich ograniczonego zaufania do rozwiązań technologicznych i ułatwiać im robienie zakupów, np. poprzez projektowanie intuicyjnej ścieżki zakupowej, duże przyciski i zdjęcia czy dokładne opisy.
Co zrobić, żeby sklep wzbudzał zaufanie konsumentów?
Ułatwienie robienia zakupów z użyciem smartfona
Choć popularność robienia zakupów przez smartfona jest znana, wiele sklepów dalej przykłada niewielką wagę do projektowania widoków mobilnych swoich stron. Aż 80% osób kupujących przez smartfony napotyka na trudności, takie jak niewygodne formularze czy niedostosowanie stron sklepów do urządzeń mobilnych. A jest to coś, na co mamy bezpośredni wpływ.
Jeszcze większa personalizacja i bardziej przystępny UX
W 2022 roku chcemy jeszcze większą uwagę poświęcić tworzeniu unikalnych doświadczeń użytkowników. Wykorzystując wiedzę z badań neuromarketingowych będziemy dalej projektować karty w zgodzie z najnowszymi trendami, żeby z jednej strony zwiększać szanse zakupowe, a z drugiej, zamieszczać ważne informacje o produktach tam, gdzie klienci ich oczekują.
Zwiększanie lojalności klientów końcowych
W naszej opinii (ale nie tylko) rynkową walkę o zwiększanie zysków w 2022 wygrają nie ci, którzy pozyskują coraz to nowych klientów, ale ci, którzy zdobędą lojalność obecnych. Klient będzie wracał, jeśli zyska pewność, że dokonał właściwego wyboru i że na danej marce może polegać. Pewność taką można mu dać m.in. poprzez przekazywanie pełnych, wartościowych informacji o produktach w e‑sklepach czy projektowanie stref marek — jak np. ta, którą wykonaliśmy dla marki kosmetyków profesjonalnych Indola na platformie Hairstore.
Uświadomienie wagi rich contentu w e‑commerce
Rich content to nie tylko nasza wizja, ale także ważna potrzeba na ścieżce zakupowej, na którą staramy się odpowiadać. Choć wiele firm już wie, że trudno się bez niego obejść, wciąż napotykamy na niezrozumienie części z nich. Sklepy wciąż nie prowadzą dokładnej analityki działań i nie dzielą się z producentami szczegółowymi statystykami sprzedaży, co utrudnia udowadnianie, że rich content naprawdę wspiera konwersję. Ponadto wiele z nich nie pozwala na wdrażanie rich contentu przez zewnętrzne firmy, tylko bazuje na własnych, archaicznych generatorach kart produktowych, co pogarsza doświadczenia zakupowe użytkowników.
MT: Wywodzę się ze sprzedaży korporacyjnej B2B. Walki pomiędzy zespołami marketingu i sprzedaży znam z własnego doświadczenia. Wiele lat poświęciłem na znalezienie narzędzia, które łączy obie te perspektywy. Według mnie rich content w e‑commerce to wyjątkowa platforma, która realizuje interesy marketingu i sprzedaży. Dla tego pierwszego obszaru ważne jest unikatowe pozycjonowanie, kreacja, spójność z brand bookiem i strategią komunikacji w licznych kanałach sprzedaży. Z kolei dla drugiego liczą się wyniki odsprzedaży, które rich content (co udowodniła analiza, o której pisaliśmy wyżej) realnie wspiera.
Tworzenie atrakcyjnej komunikacji produktowej w nowych branżach
Ekosystem e‑commerce zmienia się na naszych oczach. Branże, które kiedyś nie widziały wartości w tworzeniu atrakcyjnej komunikacji produktowej, dziś, dzięki odwadze i determinacji pionierów, coraz śmielej na nią stawiają (np. branża budowlana czy farmaceutyczna). Naszym celem jest przekonanie jeszcze większej liczby producentów i sklepów do otworzenia się na rich content. W końcu wszyscy jesteśmy klientami!
Korzystanie ze sprawdzonych rozwiązań, jednocześnie odpowiadając na nowe trendy
Tam, gdzie trend spotyka sprawdzone rozwiązanie, powstaje coś ponadczasowego. Custommerce podąża odważnie w jasno wyznaczonym kierunku. Dalej chcemy korzystać z tego, co działa, zapewniając bezpieczeństwo naszym klientom, jednak będziemy też rozwijać i tworzyć jeszcze lepszy rich content, wykorzystując nowe trendy i technologie. Z ciekawością, ale i ostrożnością, obserwujemy VR, wirtualne showroomy i przymierzalnie. Jeśli sytuacja na rynku do tego dojrzeje — będziemy gotowi wdrażać je w swoich rozwiązaniach!
Życzenia dla nas i dla Was
Na zakończenie życzymy wszystkim, żeby robienie zakupów w internecie w 2022 roku było jeszcze przyjemniejsze, dostępne dla klientów w każdym wieku, a podejmowanie trudnych decyzji ‑ łatwiejsze. Żebyśmy nie żałowali kupionych produktów i czuli satysfakcję nawet wtedy, gdy zrobimy sobie prezent, kupując nie do końca potrzebną nam rzecz. W końcu robienie zakupów powinno być dla nas źródłem przyjemności!