Dla kogo rich content? Sprawdź, czy powinieneś postawić już dziś na bogate karty produktowe w e-commerce

Czy jako firma zajmująca się tworzeniem rich contentu powinniśmy wszem i wobec oznajmiać, że jest to rozwiązanie, w które powinni inwestować wszyscy, którzy sprzedają w e-commerce? Oczywiście nie! Tak jak sprzedaż w dzisiejszych czasach nie polega już na przysłowiowym „wciskaniu łysemu grzebienia”, tak i my wprost mówimy, że nie dla wszystkich marek rich content będzie stanowił realną pomoc. Nieraz będzie to zbędny koszt. Dla kogo więc jest to odpowiednie rozwiązanie? W jakim momencie warto się nim zainteresować? Komu przyniesie realne zyski? Jaki typ firm stanowi największy odsetek naszych klientów? Czytaj artykuł i sprawdź!

autor
Konrad Orzechowski
Dla kogo rich content? W jakich branżach marki go stosują

Spis treści:

Czytaj też:

Jak wygląda od kuchni proces tworzenia kart rich content? Na co zwrócić uwagę, żeby oszczędzić czas i pieniądze?

Po co marki inwestują w strony produktów rich content?

Aby odpowiedzieć na pytanie, dla jakich typów firm rich content jest dobrym rozwiązaniem, warto wyjść od celów, jakie pomaga realizować. Firmy na różnych etapach rozwoju będą bowiem zainteresowane innymi korzyściami ze stosowania rozbudowanej komunikacji produktowej. Szerzej opisaliśmy to już w tym artykule – jeśli jeszcze nie czytałeś o tym, jakie korzyści daje markom rich content, koniecznie tam zajrzyj.

Pisząc w skrócie, strony produktów rich content tym różnią się od zwykłych, tekstowych opisów, że:

  • Są bardziej przystępne w odbiorze
  • Ułatwiają klientom zrozumienie zalet produktów
  • Wyróżniają się w e-sklepach
  • Wzbudzają zainteresowanie atrakcyjną formą
  • Pozwalają klientowi wejść w interakcję z produktem, zastępując fizyczny kontakt z nim w sklepie
  • Zwiększają wartość postrzeganą marki
  • Zachęcają do zakupu

Rozumiesz już, dlaczego marki decydują się na atrakcyjną komunikację produktową z klientami? Nawet jeśli ktoś zdecyduje się finalnie na zakup w sklepie stacjonarnym, internet pozostaje dla wielu cennym źródłem wiedzy o produktach. Model zakupowy, polegający na szukaniu ofert w internecie i późniejszym dokonaniu zakupu w tradycyjnym sklepie, to tzw. efekt ROPO. Czytaj o nim więcej tutaj.

Pewnie czytając powyższe punkty pomyślałeś sobie, że każdy producent sprzedający w e-commerce chciałby osiągać takie rezultaty i że zaczniemy Cię w tym momencie przekonywać, iż rich content jest remedium na wszystkie problemy.

Nie zrobimy tego, ponieważ


w niektórych przypadkach zyski (zarówno policzalne, jak i te niewymierne) mogą okazać się realnie mniejsze od poniesionych kosztów.

Warto natomiast przyjrzeć się temu, w jakich branżach stosowanie bogatych opisów produktów jest już dziś najbardziej powszechne.

Sprzedajesz produkty w jednej z nich? To pierwszy z punktów do odhaczenia, jeśli rozważasz poprawę komunikacji produktowej z klientami.

FormularzID

Branże, w których najwięcej firm stosuje strony produktów rich content w e-commerce

rich-content-korzysci-dla-branz.webp

  • Odzieżowa

Ta branża już od wielu lat stawia na atrakcyjną komunikację wizualną w e-commerce. Packshoty, zdjęcia produktów w przybliżeniu lub stylizowane sesje z modelami – wszystko to można nazwać bogatym contentem.

Producenci chętnie pokazują swoim klientom, jak ubrania „zachowują się” na ciele i kreują u nich potrzebę upodobnienia się do atrakcyjnej postaci ze zdjęć.

  • AGD

karty-produktow-agd.webp

Te często zaawansowane technologicznie produkty wymagają tego, aby dobrze je zaprezentować. Podejście takie jest korzystne zarówno dla klientów, jak i dla producentów. Dzięki rich contentowi ci pierwsi lepiej rozumieją, co stoi za ceną produktu i jakich korzyści może on dostarczyć. Z kolei producenci z jego wykorzystaniem kreują wizerunek produktów lepszych, droższych i bardziej rozwiniętych, niż ich konkurencja.

Rich content przykłady: LINK

  • Kosmetyczna

Długa lista konkurencji, a także wysoka wrażliwość klientek i coraz większa ich świadomość jakości produktów kosmetycznych wymuszają na producentach i e-drogeriach stosowanie rich contentu. Dzięki niemu możliwe jest budzenie pozytywnych skojarzeń z produktem oraz marką i oddziaływanie na emocje użytkowniczek.

komunikacja-produktowa-kosmetyki.webp

Rich content przykłady: LINK

  • Wyposażenie wnętrz

Meble czy inne elementy wyposażenia to zakupy stosunkowo rzadkie i dobrze przemyślane. Klient, zanim zdecyduje się na dodanie produktu do koszyka, musi zostać przekonany, że produkt wpasuje się do jego wnętrza, że będzie właśnie tym, czego potrzebuje i że poradzi sobie z montażem/instalacją. Efekt taki można osiągnąć jedynie za pomocą wysokiej jakości opisów produktów.

karta-produktowa-wyposazenie-wnetrz.webp

Rich content przykłady: LINK

  • Farmaceutyczna

To branża, w której klienci muszą dobrze zrozumieć specyfikę produktów, mnogość ich zastosowań i subtelne różnice, które wpływają na prozdrowotne działanie. Warto więc przekazać im dużo informacji (wskazania, przeciwskazania, skład etc.), najlepiej w ciekawy, angażujący i zrozumiały sposób.

przyklad-karty-produktu.webp

Rich content przykłady: LINK

Kiedy i dla kogo rich content to dobre rozwiązanie?

Przez lata współpracy z markami sprzedającymi w e-commerce (głównie działającymi w jednej z powyżej opisanych branż) rozpoznaliśmy szereg sytuacji, w których firmy najczęściej decydują się na strony produktów rich content i z sukcesami je wdrażają. Dziś już z całą odpowiedzialnością możemy powiedzieć, że rich content nie jest dla każdego.

Warto jednak rozważyć wprowadzenie go do arsenału swoich działań marketingowo-sprzedażowych, jeśli:

  • E-commerce stanowi dla Ciebie ważny kanał sprzedaży

Jeśli znaczna część Twojej sprzedaży skupiona jest w sklepach stacjonarnych i dzięki analizie swojej grupy docelowej wiesz, że stan ten nie ulegnie szybkiej zmianie, to właśnie w ten kanał sprzedaży powinieneś inwestować. Rich content nie przyniesie Ci zysków, jeśli klienci nie będą odwiedzać miejsc w sieci, w których oferujesz swoje produkty.

Jeśli natomiast znacząca część Twoich przychodów pochodzi z e-commerce, obserwujesz wzrost sprzedaży online i chcesz aktywnie inwestować w dalszy rozwój tego kanału, to wówczas powinieneś rozważyć wdrożenie u dystrybutorów bogatych kart produktów. Dzięki nim zoptymalizujesz konwersję sprzedaży na ostatnim etapie ścieżki zakupowej, a także umocnisz relacje z dystrybutorami (dostarczając content, którego oczekują) i wesprzesz działania SEO.

  • Twoja marka jest już rozpoznawalna i posiada renomę

silna-marka-w-e-commerce.webp

Budowany latami wizerunek marki może w momencie zostać zaprzepaszczony w e-commerce. W jaki sposób? Jeśli klient na karcie produktu zobaczy sam tekst, może nie rozpoznać w nim Ciebie. Poprzez niestosowanie elementów brandingowych, rozpoznawalnych już wśród Twojej grupy docelowej, pozbawiasz się silnego argumentu przemawiającego na Twoją korzyść.

Alternatywnie, stosując rich content – Twoja oferta zostanie wzbogacona o identyfikację wizualną, wzbudzającą tak pozytywne emocje wśród e-klientów. Wizerunek, który odbiorcy widzą w trakcie kampanii, zostanie dopełniony na karcie produktu, czyli tam, gdzie podejmowana jest decyzja o zakupie.

Jak budować spójny wizerunek marki w wielu kanałach?

  • Zależy Ci za zaistnieniu w świadomości nowej grupy odbiorców

Być może odpowiadasz za komunikację innowacyjnej, ale niszowej marki? Może dopiero rozpoczynasz eksplorację nowego rynku lub nowej grupy docelowej? To idealny moment, żeby postawić na rich content.

Klienci, porównując produkty z tej samej kategorii, rozważają wiele opcji. Często odwiedzają stronę ulubionego sklepu i otwierają po kolei karty z kolejnymi ofertami, porównując je ze sobą. Jeśli nie stoi za Tobą powszechnie znana marka, pokaż klientom wartość poprzez lepszą od innych prezentację oferty. Spraw, by zrozumieli zalety produktu i zapamiętali Twój przekaz spośród innych – monotonnych i prawie identycznych.

  • Oferujesz innowacyjne produkty

innowacyjne-produkty-i-technologie.webp

Twoje produkty posiadają zaawansowane funkcje? Wyróżniają się budową lub składem? Zastosowano w nich innowacyjne rozwiązania? Za pomocą samego tekstu prawdopodobnie będzie Ci trudno przekazać te informacje klientom i uzasadnić stojącą za nimi cenę.

Tekstowy opis nie zadziała tak dobrze na kreowanie preferencji zakupowej, jak wizualna prezentacja: zdjęcia w przybliżeniu, animacje czy video, które zastąpią klientom fizyczny kontakt z produktem. To dzięki tym elementom Twoi klienci jeszcze lepiej zrozumieją, dlaczego powinni rozważyć zakup oferowanych przez Ciebie artykułów.

Dodatkowo podświadomie uznają tak pokazane produkty za lepsze i droższe od gorzej pokazanych odpowiedników innych producentów.

  • Posiadasz szerokie portfolio produktów różniących się pozornie niewielkimi, ale ważnymi aspektami

podobne-produkty-w-e-commerce.webp

Może Ci się wydawać, że jeśli masz setki lub tysiące produktów w ofercie, to przygotowanie dla nich rich contentu zajmie mnóstwo czasu i będzie bardzo drogie, a przez to mijające się z celem – otóż nie.

Paradoksalnie przygotowanie stron produktów rich content dla wielu podobnych artykułów może trwać krótko, ponieważ będą one bazować na tym samym schemacie (layoucie).

Jeśli klienci mają kupić produkt, muszą go dobrze rozumieć. A chyba nic tak dobrze nie zobrazuje różnic pomiędzy poszczególnymi wariantami produktów, jak tabela porównawcza czy film z recenzją, zamieszczone na podstronie produktowej. Właśnie te elementy rich contentu pozwolą Ci edukować klientów w zakresie zrozumienia subtelnych różnic i pomogą im w podjęciu świadomej decyzji zakupowej.

Jeśli produktów objętych taką komunikacją jest dużo i rich content pomoże Ci chociaż lekko zoptymalizować konwersję z ich sprzedaży – zadziała efekt skali, a poniesione koszty zwrócą się z nawiązką.

  • Twoja firma przeznacza duże budżety na działania marketingowe

kampania-reklamowa-przyklad.webp

Strony produktów rich content jako kolejne narzędzie marketingowe, w które warto zainwestować i które uzupełni Twoją komunikację z odbiorcami? Dokładnie tak!

Prowadząc kampanię reklamową w różnych kanałach – telewizja, billboardy, internet etc. – prowadzisz potencjalnych klientów za rękę prosto do punktów sprzedaży. W sklepie stacjonarnym ekspozycję produktu w tym ostatnim miejscu ścieżki zakupowej wspierają opakowanie czy doradcy klienta. W internecie zaś rolę tę odgrywa karta produktu.

Dodatkowo, jeśli przygotowałeś już materiały marketingowe przedstawiające produkt i cały key visual kampanii, możesz wykorzystać je także na stronach produktów rich content. Stosując tego typu recykling treści, oszczędzasz, bo wykorzystujesz wielokrotnie to, co już posiadasz.

  • Konkurujesz z wieloma firmami oferującymi podobne produkty

Prawdopodobnie istnieje co najmniej kilka firm, które oferują produkty podobne lub identyczne do Twoich. Tak przynajmniej odbierają to klienci, którzy nie zawsze do końca rozumieją różnice między poszczególnymi towarami. Jeśli tak się dzieje – prawdopodobnie wybiorą najtańsze rozwiązanie lub zaczną przeszukiwać internet, przerywając rozpoczętą już ścieżkę zakupową.

Rich content realnie odróżni Twoje produkty od produktów konkurencji. Wizualna prezentacja oferty z zastosowaniem elementów brandingowych marki pokaże klientom jej unikalny charakter, a na dodatek rozwieje wiele obaw przed zakupem.

Być może nawet Twoja konkurencja już stosuje strony produktów rich content, a Ty nie, przez co na starcie osłabiasz swoją pozycję w oczach e-klientów.

  • Zależy Ci na tym, żeby skutecznie konkurować z nierzadko większą konkurencją

Jeśli nie reprezentujesz globalnego, potężnego brandu, prawdopodobnie na pewnej płaszczyźnie konkurujesz z tego typu podmiotami. Jeśli tak jest, to wiesz, że duży w wielu obszarach może więcej. Generuje zyski za pomocą skali i przeznacza ogromne budżety na reklamy oraz promocje sprzedaży.

Jak skutecznie podjąć rękawicę i konkurować z większymi podmiotami?

Sprawiając, że klienci podczas porównywania produktów dojdą do wniosku, że te oferowane przez Ciebie są lepsze. Za pomocą rich contentu możesz wykreować wizerunek marki premium, specjalizującej się w jakiejś kategorii produktowej. Węższe portfolio może stać się wówczas Twoim atutem. Gdy nie możesz konkurować ilością, postaw na jakość i zwiększanie współczynnika konwersji.

Podsumowanie – czy powinieneś zainwestować w strony produktów rich content?

westycja-w-rich-content-dla-kogo.webp

Jak widzisz, nie twierdzimy, że każdy podmiot działający w e-commerce powinien postawić na strony produktów rich content. Marki działające w wąskiej niszy, o niewielkich budżetach na marketing lub niewielkiej skali sprzedaży w internecie powinny szukać gdzie indziej szans na wzrosty sprzedaży. Na rich content być może przyjdzie czas później.

Jeśli natomiast obserwujesz u siebie jedną z opisanych powyżej sytuacji i/lub działasz w jednej ze wspomnianych na początku artykułu branż, a na dodatek masz ambitne podejście i szukasz szans na poprawę wizerunku, zwiększanie konwersji sprzedaży online i chcesz odpowiedzieć na działania konkurencji lub sam stać się pionierem w branży – wówczas strony produktów rich content prawdopodobnie są dla Ciebie odpowiednim narzędziem.

Na koniec zadaj sam sobie, być może nieco filozoficzne, pytania: czy chcesz zmieniać oblicze internetowej sprzedaży na lepsze? Czy chcesz ułatwiać klientom w każdym wieku robienie zakupów online? Bo właśnie to dzieje się, gdy postawisz na taki content produktowy, który sam, jako klient, chciałbyś oglądać, podejmując decyzje zakupowe.

Jeśli tak – napisz do nas!

Być może będziemy w stanie Ci w tym pomóc – sprawdźmy!

Kontakt

Materiały powiązane

Sprawdź jak możemy wesprzeć Twoją markę w e‑commerce

Umów się z naszym specjalistą na bezpłatną konsultację.