Karta produktu ‑ poznaj fundament e‑sklepu
Spis treści:
- Co to jest karta produktu?
- Czemu służy tworzenie kart produktów?
- Karta produktu na ścieżce zakupowej klienta
- Jakie informacje powinna zawierać karta produktu? [checklista]
- Jak powinna wyglądać idealna karta produktu — przykłady
- Prezent
Czytaj też:
Poznaj 3 aspekty, o których warto pamiętać podczas projektowania karty produktu
Co to jest karta produktu?
W najprostszym tłumaczeniu karta produktu to zbiór wszystkich informacji, które będą użyteczne dla osoby zainteresowanej kupnem danego towaru w sklepie internetowym.
Znajduje się w miejscu opisu, najczęściej tuż pod packshotem produktowym, ceną i przyciskiem dodania do koszyka.
Stanowi element mający skłonić internautę do podjęcia decyzji zakupowej. Innymi słowy, do umieszczenia artykułu w wirtualnym koszyku, ewentualnego doboru kolejnych przedmiotów oraz pomyślnego sfinalizowania transakcji. Dobrze zaprojektowana i wykonana karta produktu znacząco zwiększa szanse na podniesienie poziomu sprzedaży.
Pamiętaj, że klient ma niezbywalne prawo otrzymać pełne dane o oferowanym artykule. Jeśli sprzedający nie dopełni tego obowiązku, nawet najbardziej konkurencyjna cena może okazać się niewystarczająca.
Czemu służy tworzenie kart produktów?
Finalnym efektem działań marek sprzedających w internecie i sklepów online jest zwiększenie sprzedaży w e‑commerce. Jednak na cel ten składa się kilka elementów. Zastanówmy się, jakie kroki trzeba podjąć, żeby go osiągnąć i jak wykorzystać w tym celu podstrony produktów.
- Przekazanie klientowi podstawowych informacji o produkcie
Jeśli strony produktowe zawierają dokładne informacje, zwiększa się szansa na zakup. Klient, który jest świadomy oferty, nie musi szukać informacji o produkcie w innych źródłach.
- Poinformowanie o zaletach produktu i korzyściach dla użytkownika
Twój produkt został stworzony z myślą o rozwiązywaniu problemów klientów i odpowiadaniu na ich potrzeby? Opowiedz o tym! Używaj języka korzyści, nie zatrzymuj się na suchych danych i specyfikacji technicznej. Nadaj opisowi produktu ludzkiego oblicza, podziel go na sekcje i akapity. Dodatkowo zobrazuj poszczególne funkcje elementami graficznymi.
Według badania bardziej szczegółowy opis towaru nakłoniłby do częstszych zakupów w e‑commerce 22% aktywnych kupujących.
- Wyeksponowanie marki
Sklep internetowy jest świetnym miejscem do ekspozycji marki i budowania pozytywnych skojarzeń z nią związanych. Wykorzystuj własne materiały graficzne, bazuj na brand booku, w stopce zamieść logo, a powyżej produkty powiązane. Nawet jeśli klient nie zdecyduje się na zakup od razu, zapamięta Twoją markę.
- Kreowanie pozytywnych doświadczeń zakupowych
Przejrzystość i funkcjonalność sklepu internetowego jest dla 15% klientów głównym argumentem za wyborem danej platformy. Łatwy sposób składania zamówień — dla 19%. Internetową sprzedaż zwiększysz, jeśli zastosujesz wzór karty produktu i całego sklepu zgodny z zasadami UX designu.
Możliwości takie daje rich content.
Jak powinien wyglądać sklep internetowy, żeby klienci chcieli w nim kupować?
- Zmniejszenie współczynnika odrzuceń i liczby porzuconych koszyków
Porzucone koszyki oraz wysoki współczynnik odrzuceń to zmora wielu sklepów. Klienci oglądają produkt i nie kończą transakcji z wielu powodów — nie znajdują potrzebnych informacji o nim, wybranego sposobu płatności albo są rozpraszani przez banery reklamowe. Intuicyjna i dobrze zaprojektowana karta produktu pomoże poradzić sobie z większością z tych problemów, a przez to zwiększyć współczynnik konwersji.
3 skuteczne sposoby na porzucone koszyki w e‑sklepie
Karta produktu na ścieżce zakupowej klienta
Kluczem do zwiększania sprzedaży w e‑commerce jest poznanie ścieżki zakupowej klienta i ciągłe optymalizowanie jej. W skrócie: ścieżka klienta jest zestawem kroków, jakie ten musi podjąć, żeby dokonać zakupu, a także tym, co dzieje się później (obsługa posprzedażowa).
Pierwszym pytaniem, jakie należy sobie zadać, jest to, w jaki sposób (i na jakie strony) trafi Twój klient. Źródeł ruchu oczywiście jest wiele, ale najpopularniejsze z nich to reklama display (w sieci Google czy Facebook) oraz wyszukiwarka (czyli szeroko pojęte SEO i content marketing).
Kiedy klient wpisuje w Google nazwę produktu, z reguły pierwsze wyniki to linki do sklepów. Wiedząc, że pierwsze 3 pozycje wyszukiwania z reguły zbierają około 80% całego ruchu, można stwierdzić, że to właśnie od podstron produktowych rozpoczyna się ścieżka zakupowa większości użytkowników. To właśnie na nie trafiają w pierwszej kolejności, gdy szukają danego produktu.
Następnie zapoznają się z treścią oferty — jeśli opis będzie pełny i satysfakcjonujący, nie będą mieli potrzeby wychodzenia ze sklepu w celu uzupełnienia wiedzy o produkcie. Z większym prawdopodobieństwem zdecydują się na zakup od razu.
Z powyższego wywodu wynika, że
Karta produktu w rzeczywistości często jest pierwszym i ostatnim etapem na ścieżce zakupowej klienta.
Powinna więc zostać zaprojektowana w bardzo staranny sposób. Taki, który zwiększy szanse na znalezienie jej w Google (optymalizacja pod kątem zawartości fraz kluczowych) oraz zachęci do zakupu.
Więcej na temat ścieżki zakupowej doczytasz w tym artykule:
Jaką rolę pełni karta produktu na ścieżce zakupowej klienta
Jakie informacje powinna zawierać karta produktu? [checklista]
Opisy produktów w e‑commerce są niczym opakowanie w sklepie stacjonarnym. Powinny zrekompensować klientowi brak osobistej styczności z doradcą lub danym artykułem. Idealnie jest więc, gdy wzór karty produktu odpowiada na tę potrzebę.
O czym nie możesz zapomnieć?
- Opis (Zwięzły, rzetelny, unikalny i angażujący)
- Zdjęcia, animacje, wideo (Atrakcyjna prezentacja towaru zawsze pozytywnie motywuje klienta)
- Przycisk z CTA, czyli call to action w rodzaju „dodaj do koszyka” (Musi być czytelny, a dodatkowo może przesuwać się wraz z przewijaniem strony)
- Cena (Jeśli została obniżona, należy podać również tę początkową)
- Koszty dodatkowe (Dostawa, ewentualne ubezpieczenie itd.)
- Zwroty, reklamacje (Krótko, prosto i na temat, ponieważ klienci cenią uczciwość)
- Skład, dane techniczne oraz data przydatności do spożycia (Zależnie od typu produktu)
- Alternatywne propozycje (Zwłaszcza w sklepach z odzieżą, obuwiem, kosmetykami, wyposażeniem wnętrz czy dla branży AGD)
- Recenzje, opinie (Wielu zainteresowanych bierze je pod uwagę ‑ tzw. social proof)
Czy opisy Twoich produktów zawierają powyższe informacje? Jeśli nie, czytaj dalej i zobacz, jak w ciekawy sposób zawrzeć je podczas ich projektowania –
Jak powinna wyglądać idealna karta produktu — przykłady
Opis produktu powinien się różnić w zależności od branży. W niektórych pewne moduły są niepotrzebne, w innych realnie przyczyniają się do wzrostu sprzedaży w e‑commerce. Odpowiedź na pytanie "jak powinna wyglądać idealna karta produktu?" jest zależna od charakterystyki oraz potrzeb klientów.
Wydaje Ci się, że w Twojej branży trudno jest pokazać produkt w ciekawy sposób? Zobacz poniższe case’y:
(kliknij wybrany obrazek i przejdź do metamorfozy)
Przykład karty produktu — Branża kosmetyczna — Nivea
Przykład karty produktu – Branża AGD — iRobot
Przykład karty produktu – Branża budowlana — Legrand
Przykład karty produktu – Branża farmaceutyczna — Adamed
Przykład karty produktu – Branża wyposażenia wnętrz — Oltens
Wszystkie zaprezentowane powyżej przykłady zostały zaprojektowane przez zespół Custommerce dla naszych klientów. Znajdują się obecnie na platformach wybranych dystrybutorów e‑commerce.
Różnią się poziomem zaawansowania i wykorzystanymi modułami. Jednak jedno pozostaje niezmienne. Są to karty, które w maksymalnym stopniu odpowiadają na potrzeby użytkowników.
Prezent
Wiesz już, jak powinna wyglądać idealna karta produktu. Wiesz też, jak wpływa na wzrost sprzedaży w e‑commerce.