Rich content — jakie korzyści przynosi markom sprzedającym w e‑commerce?
Spis treści:
- Przykładowe problemy i wyzwania marek sprzedających w e‑commerce
- Kilka faktów na temat zachowań klientów w e‑commerce
- Co to jest rich content?
- Różnica między rich contentem, a zwykłym opisem produktu
- Rich content w e‑commerce — Co daje markom?
- Podsumowanie — jak zwiększać sprzedaż w sklepie internetowym dzięki wykorzystaniu rich contentu?
Czytaj też:
Przykładowe problemy i wyzwania marek sprzedających w e‑commerce
Przed e‑sprzedawcami stoi wiele możliwości, ale także wiele wyzwań. Aby czerpać z internetowego kanału sprzedaży jak największe zyski, należy zadbać o wiele kwestii i udoskonalać na bieżąco różne obszary działalności.
Jednak nawet marki aktywnie i ambitnie podchodzące do tematu internetowej sprzedaży padają nieraz ofiarą odruchowych zachowań klientów i samej specyfiki sprzedaży online.
Przykładowe problemy i wyzwania, z którymi borykają się producenci sprzedający w e‑commerce oraz sklepy internetowe:
- Mała uważność klientów
- Niezrozumienie przez nich oferty/zalet produktów
- Ograniczone możliwości zaprezentowania klientom produktu (w sklepie stacjonarnym informacje przekazywane są za pomocą opakowania oraz przez sprzedawców)
- Oczekiwania klientów i dystrybutorów dostarczenia contentu produktowego jak najlepszej jakości
- Wiele firm konkurencyjnych, oferujących podobne produkty
- Trudność w wyróżnieniu się
- Brak spójności wizerunkowej pomiędzy różnymi wykorzystywanymi kanałami komunikacji z odbiorcami
- Niski współczynnik konwersji
- Wysoki współczynnik odrzuceń
Powyższe problemy i wyzwania brzmią znajomo? Czy Ty również szukasz sposobu na skuteczne poradzenie sobie z nimi, aby optymalizować sprzedaż?
Aby odpowiedzieć na pytanie, jak to zrobić, na początek przyjrzyjmy się temu, co wpływa na decyzje zakupowe e‑klientów (dane za: E‑Commerce w Polsce 2022).
Kilka faktów na temat zachowań klientów w e‑commerce
- 40% kupujących online zwraca większą uwagę na wizualną prezentację produktu, niż na tekst.
- 19% internautów skłoniłyby do częstszego robienia zakupów lepsze zdjęcia produktów.
- 67% internautów uważa, że na dokonywanie świadomych zakupów internetowych wpływa wyczerpujący opis produktów.
- 41% respondentów podało większą ilość informacji o produktach jako czynnik motywujący do robienia zakupów w internecie.
Jak sam widzisz, bardzo dużą rolę w kreowaniu preferencji zakupowych odgrywa sposób prezentacji towaru na podstronie produktowej — zarówno jej aspekt merytoryczny, jak i wizualny.
Podstrona produktowa — inaczej karta produktu — jest prawdopodobnie najważniejszym miejscem każdego e‑commerce, do którego trafiają użytkownicy po wpisaniu do wyszukiwarki nazwy interesującego ich przedmiotu. To tutaj także podejmowana jest ostateczna decyzja o dodaniu produktu do koszyka lub opuszczeniu strony.
Formą prezentacji, która poprawi UX oraz ułatwi przyswajanie treści na podstronach produktowych, jest strona produktu rich content.
Co to są strony produktów rich content?
Rich content, inaczej „bogata treść”, to format reklamy cyfrowej, wzbogaconej o atrakcyjne wizualnie i interaktywne elementy graficzne. Celem stron produktów rich contentu jest skuteczne przyciągnięcie uwagi odbiorcy i nakłonienie go do wejścia w interakcję z przekazem.
Taka forma przekazu bazuje na oddziaływaniu na różne zmysły użytkownika, dbając o to, by poza posiadaniem wartościowej treści, przekaz przyciągał uwagę i był łatwy w odbiorze.
Rich content szczególe znaczenie odgrywa w e‑commerce, gdzie jego zadaniem jest wspieranie sprzedaży, poprzez pełnienie roli wirtualnego doradcy klienta.
Różnica między rich contentem, a zwykłym opisem produktu
Tradycyjne opisy produktów i usług bazują na tekście i brakuje w nich elementów wizualnych. Chociaż taka forma może być skuteczna do informowania odbiorców, zwykle nie przykuwa uwagi i nie wyróżnia się.
Odbiorcy takiej treści szybciej się nudzą i łatwiej tracą zainteresowanie. Dlatego przekaz tekstowy warto jest wzbogacić o wizualnie atrakcyjną i przystępną formę — rich content.
Zachowanie równowagi między treścią i formą sprawi, że Twój przekaż kierowany do klientów stanie się ciekawszy, łatwiejszy do przyswojenia i skuteczniej zachęci do interakcji.
Jednym z dowodów na jego skuteczność i coraz większą popularność wśród producentów jest docenienie projektu stron produktów rich content (przeprowadzonego w ramach współpracy Custommerce z marką fischer i platformą e‑commerce TIM.pl) podczas konkursu e‑Commerce Polska awards 2022.
Czytaj więcej o projekcie i nagrodzie:
Rich content w e‑commerce — Co daje markom?
- Zdobycie uwagi klienta
Klient w ciągu kilku sekund podejmuje decyzję o tym, czy zostać na stronie, czy opuścić ją i szukać dalej. Podczas często bezmyślnego konsumowania internetu strony produktowe rich content będą tym, na czym z większym prawdopodobieństwem zatrzyma się jego wzrok. W dobie zalewu informacjami i reklamami to niezwykle cenna korzyść.
- Zwiększenie zaangażowania w e‑sklepie
Dzięki wizualnej formie łatwiej skierujesz wzrok klienta tam, gdzie chcesz. Poprzez stosowanie ruchomych elementów i atrakcyjnych grafik sprawisz, że na dłużej zatrzyma się na stronie docelowej i będzie się po niej aktywnie poruszał, samodzielnie poznając produkt.
- Edukacja klientów w zakresie oferty
Treści w formie graficznej są łatwiejsze do przyswojenia, niż tekst. Oczywiście copywriting również jest bardzo ważny, ale kluczową rolę odgrywa sposób jego przedstawienia. Wizualny format umożliwia także szybsze pokazanie całej oferty i uwiarygodnienie się jako godny zaufania producent.
Przeczytaj więcej o tym, jak napisać idealny opis produktu.
- Pokazanie zalet produktów
Żeby klient wydał pieniądze na produkt, musi zostać przekonany, że rozwiąże on jego problemy i odpowie na jego potrzeby. Wizualna prezentacja oferty ułatwi jej zrozumienie i zapamiętanie, a zdjęcia czy animacje w przybliżeniu pokażą ważne z punktu widzenia klienta detale. W końcu obraz wart jest więcej, niż tysiąc słów.
- Odróżnienie od konkurencji
Dzięki zastosowaniu stron produktowych rich contentu w łatwiejszy sposób pokażesz klientom, co różni Cię od Twoich konkurentów. Twoje produkty będą wyglądały na lepsze, a użytkownicy zrozumieją, dlaczego powinni wybrać właśnie Ciebie, nawet jeśli mieliby zapłacić więcej. Ponadto strony produktów rich content pozwalają wykorzystać elementy brandingowe marki, co ułatwi identyfikację jej w morzu podobnych ofert.
- Budowanie wizerunku marki
Rich content angażuje klienta, przekładając się na dłuższą ekspozycję marki i budowę zaufania do niej. Sprawi, że Twoja marka stanie się łatwiejsza do zapamiętania, a Twoja oferta będzie się prezentowała lepiej od oferty konkurencji. Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Ponadto stosowanie stron produktowych rich content pozwala zachować spójny wizerunek w wielu kanałach sprzedaży.
- Pokazanie prestiżu
Dzięki zastosowaniu atrakcyjniejszej prezentacji oferty pokażesz klientom, że jesteś marką premium. Strony produktowe rich content pomogą Ci przenieść pozytywny wizerunek, jakim cieszy się Twoja marka, do sklepu internetowego, w którym walczysz o uwagę z wieloma innymi podmiotami, które nierzadko wyglądają bardzo podobnie. Jeśli zaś Twoje produkty wyglądają na droższe, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastanowić się nad lekką modyfikacją swojej polityki cenowej.
- Poprawa doświadczeń użytkownika (UX)
Rich content sprawi, że pobyt na stronie zawierającej go stanie się ciekawym doświadczeniem. Klient zostanie zaintrygowany przez interaktywne, ruchome elementy i atrakcyjny wizualnie format. Pozytywne przeżycia wpłyną na jego postrzeganie oferty, a także stojącej za nią marki i samego sklepu. Rich content pomoże też rozprawić się z efektem „ślepoty banerowej”.
- Pozytywny wpływ na SEO
Umieszczenie fraz kluczowych w tekście, atrybuty ALT grafik, dłuższy czas spędzony na stronie i mniejszy współczynnik odrzuceń — to wszystko sprawia, że wyszukiwarka będzie lepiej oceniała strony docelowe zawierające rich content.
Podsumowanie — jak zwiększać sprzedaż w sklepie internetowym dzięki wykorzystaniu stron produktowych rich content?
Sposób prezentacji oferty ma ogromne znaczenie w kreowaniu preferencji zakupowych klientów w internecie. Opis produktu może albo rozwiać obawy użytkownika i zachęcić go do zakupu, albo zrodzić jeszcze więcej pytań i wątpliwości. Dobry opis w sklepie online jest niczym opakowanie w sklepie stacjonarnym — musi się wyróżniać i być atrakcyjne, żeby przyciągnąć wzrok klienta i wywołać określone emocje.
Rich content to nowoczesny sposób zaprezentowania oferty klientom w e‑commerce. Pozwala osiągnąć wiele korzyści stosującym go markom.
Jeśli chcesz bliżej go poznać, zajrzyj do naszych innych artykułów na jego temat:
- Karty produktu (rich content) — dobre praktyki, które przełożą się na większą konwersję w sklepie internetowym
- Karty produktów (rich content) — złe praktyki, których powinieneś unikać, aby nie zrazić klientów w e‑commerce
- Prezentacja produktu online — 3 obszary, o których należy pamiętać podczas projektowania karty produktu
A jeśli chciałbyś wiedzieć, jak tego typu projekt mógłby wyglądać u Ciebie, napisz do nas!