Jak zwiększyć współczynnik konwersji w e‑commerce? Poznaj najskuteczniejsze strategie!
Analiza konwersji w sklepie gotowa? Czas działać!
Przypomnijmy, że konwersja w sklepie to wykonanie określonej czynności przez odwiedzającego witrynę. Najczęściej bada się ją w odniesieniu do liczby transakcji, ponieważ to właśnie one są głównym celem każdego sklepu online. Współczynnik konwersji określa liczbę takich transakcji w stosunku do określonej liczby wejść na stronę. Jeśli zatem na 1000 odwiedzin towary zakupiło 20 klientów, wskaźnik ten będzie wynosił 2%.
Jeśli chciałbyś odświeżyć wiedzę o tym, czym jest współczynnik konwersji i jakie ma zastosowanie, zajrzyj do poprzedniego artykułu:
Czym jest współczynnik konwersji i jakie ma znaczenie dla zwiększania sprzedaży?
Można powiedzieć, że conversion rate pokazuje skuteczność strony i szerzej strategii marketingowej, dlatego warto go na bieżąco śledzić i analizować. Nawet pozornie niewielkie zwiększenie współczynnika konwersji przekłada się bowiem na wzrost sprzedaży i przychodów. Analiza danych w Google Analytics jest punktem wyjścia do optymalizacji konwersji. Kolejnym krokiem powinno być zdefiniowanie potencjalnych problemów, które mogą przyczyniać się do niskiej wartości współczynnika. Dopiero wtedy można przystąpić do działań zmierzających do jego poprawienia.
Za chwilę poznasz najważniejsze metody optymalizacyjne, dzięki którym zadbasz o wzrost sprzedaży online.
Czy Twoja marka i oferta są atrakcyjne?
Na początku warto zastanowić się, czy przyczyną niskiej konwersji w sklepie nie jest mało atrakcyjna oferta. Taki wniosek nasuwa się zazwyczaj w pierwszej kolejności, dlatego dobrze jest sprawdzić ofertę konkurencji i porównać z proponowaną na własnej stronie. Być może warto obniżyć ceny produktów, zaproponować klientom darmową dostawę czy też więcej metod płatności za zakupy. Jeśli zaś za wyższą ceną idzie wyższa jakość, poinformuj o tym klienta w dobrze skonstruowanym opisie produktu. Wytłumaczysz w ten sposób, że warto jest zapłacić więcej za dodatkowe korzyści. Poprawy może wymagać także wygląd strony sklepu.
Modyfikacja oferty to podstawowy sposób na optymalizację konwersji. Warto także popracować nad wizerunkiem samej marki, która być może nie jest wystarczająco rozpoznawalna, albo nie cieszy się zaufaniem konsumentów. Tutaj z pomocą przyjdą np. media społecznościowe, w których nawiążesz bezpośredni kontakt z klientami, wypromujesz produkty i zdobędziesz pozytywne opinie.
Optymalizacja procesu zakupowego — jak to zrobić?
Częstym powodem niskiej konwersji w sklepie jest nieprzyjazna ścieżka zakupowa na stronie. Ma ona duży wpływ na liczbę porzuconych koszyków. Jeśli zastanawiasz się, jak podnieść sprzedaż w sklepie, koniecznie zadbaj o to, by proces dokonywania zakupów był dla klientów prosty i intuicyjny. Jak to zrobić? Warto w tym celu dopracować takie kwestie jak:
- czytelne drzewo kategorii,
- prosty sposób dodawania produktów do koszyka,
- możliwość dokonania transakcji bez rejestracji w serwisie,
- maksymalne skrócenie formularza zamówienia,
- zaproponowanie popularnych metod płatności,
- zapewnienie dużego wyboru metod dostawy i atrakcyjnych cen przesyłek.
Pamiętaj, że w procesie zakupowym dla klientów ważne jest bezpieczeństwo — warto więc zainwestować w certyfikat SSL, a także nawiązać współpracę ze sprawdzonymi operatorami płatności i firmami kurierskimi.
Co zrobić, żeby sklep internetowy wzbudzał zaufanie klientów?
Jak projektować karty produktów, żeby wspierały wzrost konwersji?
Kluczowe znaczenie dla wskaźnika konwersji ma strona produktowa. To właśnie na niej klient podejmuje decyzję o zakupie towaru i dodaniu go do koszyka. Zadbaj więc o to, aby karta produktu była atrakcyjna wizualnie i dostarczała konsumentom w sposób rzetelny wszystkich informacji na temat towaru. Najważniejsze są ciekawy opis przedmiotu oraz jego prezentacja graficzna.
Warto także zadbać o to, by na stronie znalazły się takie elementy jak:
- wezwanie do działania (czyli np. wyraźne przyciski „kup teraz”),
- zachęcające do zakupu informacje o promocjach lub niepowtarzalnych okazjach („kup dzisiaj i skorzystaj z rabatu”),
- rekomendacje, np. oceny punktowe produktu czy opinie innych klientów.
Pamiętaj również, że kupujący doceniają, gdy na karcie produktowej znajduje się precyzyjna informacja o kosztach i terminie dostawy, a także informacje o możliwym zwrocie towaru.
Zwiększanie konwersji w praktyce: działania on‑site i off‑site
Wymienione wyżej metody optymalizacji konwersji w sklepie skupiają się na wdrażaniu różnych rozwiązań na samej stronie internetowej. Znaczenie jednak mają również działania off‑site. Należy do nich zaliczyć np. tworzenie landing pages dla topowych produktów, dzięki którym dotrzesz z ofertą do konkretnych grup odbiorców i zwiększysz sprzedaż.
Do zakupów możesz także zachęcać za pośrednictwem mediów spolecznościowych (Facebook, Instagram, Pinterest), poprzez mailing czy w płatnych kampaniach reklamowych. Możliwości jest bardzo wiele. Z pewnością jednak warto działać kompleksowo, a więc zarówno on‑site, jak i off‑site.
Gotowy, żeby podnieść sprzedaż w swoim sklepie?
Już wiesz, jak podnieść sprzedaż w sklepie i poprawić współczynnik konwersji? Zastosuj nasze porady w praktyce, a przekonasz się, że czasami wystarczy gruntowna analiza problemów i kilka drobnych zmian na stronie, aby odnotować wyraźny wzrost sprzedaży online. Pamiętaj jednak, żeby nie osiadać na laurach — optymalizacja conversion rate jest procesem ciągłym i wymaga przede wszystkim systematycznej analizy danych, jak również testowania różnych rozwiązań.
Jak jeszcze zwiększać sprzedaż w e‑commerce? Np. stosując karty produktów typu rich content. Porozmawiajmy o tym, czy jest to rozwiązanie dla Ciebie: