Logo Custommerce
BLOG

Tekst pod SEO — jak napisać opis produktu, który będzie wysoko w Google? SEO copywriting w e‑commerce

Image of Konrad Orzechowski
Konrad Orzechowski
2022-11-03 | 9 MINUT

Spis treści:

Chcesz wiedzieć, jak napisać opis produktu, który ułatwi Ci trafienie do TOP 10 Google? Najpierw poznaj nasz przepis na idealny opis produktu. Zobacz, jakie informacje powinien zawierać, jaką powinien mieć długość i nie tylko.

Przepis na idealny opis produktu — sposób na wysokie pozycje w wyszukiwarce i większą konwersję

SEO — co to jest i jakie działania obejmuje?

opis-produktu-seo-jak-napisac.webp

SEO to działania podejmowane na stronie internetowej, w celu zoptymalizowania jej pod kątem wyszukiwarek. Stronę optymalizuje się w taki sposób, by była zgodna z wymaganiami wyszukiwarek, takich jak Google (ale nie tylko). Celem działań SEO jest osiągnięcie przez witrynę jak najwyższej pozycji, po wpisaniu przez użytkownika szukanej frazy.

Co może zniechęcać początkujących specjalistów SEO ‑ jest to proces, który trwa dość długo. Pierwsze efekty stosowania działań optymalizacyjnych zauważyć można dopiero po kilku tygodniach. Z kolei realne wzrosty osiąga się najczęściej po kilku miesiącach lub nawet latach.

Jednak, mimo tej trudności, SEO jest grą wartą świeczki. Pozwala stosunkowo niskim kosztem (wymagającym jedynie wiedzy, czasu i dostępu do narzędzi) trafiać do idealnych użytkowników. Takich, którzy z dużym prawdopodobieństwem będą zainteresowani Twoimi produktami czy usługami. Jeśli dowiesz się, czego szukają w internecie, będziesz mógł optymalizować swoje podstrony w taki sposób, by zwiększyć szansę na to, że trafią właśnie do Ciebie.

Na SEO składa się wiele działań, które właściciel domeny musi podjąć, jeśli chce zajmować wysokie pozycje w Google. Wśród nich znajdują się czynności stricte techniczne, których raczej nie wykonasz bez pomocy dewelopera, jak i takie, do których możesz podejść samodzielnie:

  • Optymalizacja adresów URL,
  • Instalacja certyfikatu SSL,
  • Optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych,
  • Optymalizacja pod kątem szybkości działania,
  • Przygotowanie mapy strony i struktury linków,
  • Tworzenie treści,
  • Linkowanie wewnętrzne (między podstronami),
  • Linkowanie zewnętrzne (przychodzące, kierujące do Twojej strony z innych stron),
  • Tworzenie odpowiednich treści.

Opis produktu — SEO też jest ważne

e-commerce-seo.webp

Aspekty techniczne SEO nie budzą wiele emocji. Są działaniami, które, choć skomplikowane, wykonuje się dość mechaniczne. Inaczej sprawa wygląda z optymalizacją treści.

Wiele osób odpowiedzialnych w jakiś sposób za strony internetowe czy opisy produktów, staje przed dylematem. Polega on na podjęciu decyzji, czy w swoich działaniach skupić się przede wszystkim na zaspokojeniu potrzeb użytkownika, czy pisaniu „pod algorytm”. Teksty tworzone z myślą o Google mogą być mniej przyjemne w odbiorze i przypominać SEO‑papkę. Pewnie nie raz trafiłeś w internecie na stronę, na której notorycznie powtarzała się jakaś fraza. Na dodatek często była ona na pewno używana w złej odmianie fleksyjnej.

Dla kogo opisy produktowe? Dla klientów czy robotów Google? (użytkownik a SEO)

Tekst pod SEO, czy dla użytkownika?

Sami jesteśmy zdania, że podczas pisania opisu powinno się myśleć w pierwszej kolejności o użytkowniku, nie o wyszukiwarce. To w końcu on finalnie ma zostać przekonany do produktu czy usługi i podjąć decyzję zakupową. Jeśli tekst nie będzie zawierał przydatnych dla niego informacji i nie rozwieje jego obaw, wysoka pozycja strony nie będzie miała większego znaczenia.

Jednak już samo pisanie w sposób, który będzie dla użytkownika ciekawy, jest korzystne z punktu widzenia SEO. Jak to?

Algorytmy Google przez lata nauczyły się, że warto wyświetlać strony, które potrafią zatrzymać użytkownika na dłużej. Takie, które zawierają przydatne informacje i rozwiązują problemy. Strony takie zyskują dobrą reputację wyszukiwarki i są przez nią promowane. Z tego względu pełna wartościowych treści witryna ma większe szanse znaleźć się w TOP w Google.

optymalizacja-strony-internetowej.webp

Zadaniem specjalisty ds. SEO jest zatem pogodzenie tych dwóch światów. Tworzenie opisów, które z jednej strony będą poprawne merytorycznie, przyjemne w odbiorze i odpowiednio perswazyjne. Z drugiej zaś mają również być zoptymalizowane i łatwe do wyszukania.

Całkowite porzucenie perspektywy wyszukiwarki jest podejściem błędnym. Wystarczy wspomnieć, że ruch organiczny oraz ruch z reklam Google Ads (frazy) prowadzi w sklepach internetowych średnio do największej liczby konwersji.

Jakie jeszcze korzyści przynosi właścicielowi domeny dobre SEO?

  • Zwiększenie liczby osób odwiedzających stronę (szansa na więcej konwersji),
  • Dotarcie do potencjalnych klientów,
  • Zwiększenie rozpoznawalności marki,
  • Budowa zaufania.

Od artykułu do opisu produktu, czyli content marketing

uzytkownik-a-google.webp

Zanim przejdziemy do kwestii samego opisu produktu SEO, powiedzmy sobie krótko o innym typie treści, który wspiera budowę autorytetu domeny w oczach Google. Mowa o content marketingu.

Content marketing obejmuje wiele różnych form przekazu. Od artykułów eksperckich, przez filmy instruktażowe, podcasty, po newsletter i media społecznościowe. Z jednej strony sama tego typu treść może być zoptymalizowana pod kątem SEO i budować ruch w witrynie oraz zwiększać jej wiarygodność w oczach Google. Z drugiej strony artykuły eksperckie są świetnym miejscem, które może przekierowywać do ofert sprzedażowych konkretnych produktów.

Przykładowo, jeśli ktoś szuka w sieci wskazówek, jak szybciej ułożyć dziecko do snu, można mu zaoferować sensoryczne, wyciszające zabawki. W artykule z relacją z targów motoryzacyjnych można podlinkować sklep z akcesoriami. Z kolei osobom szukającym instrukcji sadzenia kwiatów można zaoferować ziemie i nawozy.

To tylko niektóre z pomysłów, które można zastosować jako „wabik” do oferty danego producenta. Artykuły takie mogą pojawić się na stronie e‑sklepu lub zostać wykupione na zewnętrznej platformie. Z jednej strony zwiększa się w ten sposób ruch witrynie, a z drugiej stosuje jedno z najpotężniejszych działań SEO — linkowanie.

Im więcej miejsc w sieci przekierowuje do strony, tym większe uznanie zyskuje ona w oczach Google. Dotyczy to zarówno linkowania między poszczególnymi podstronami w ramach domeny (z bloga do karty produktu), jak i ze stron zewnętrznych (z bloga firmowego do kluczowego e‑sklepu).

Zanim zaczniesz pisać — 3‑etapowa analiza SEO

analiza-slow-kluczowych-narzedzia.webp

Zanim jednak siądziesz do klawiatury, powinieneś wykonać pewien research. Pomoże Ci w nim jedno z narzędzi, o którym przeczytasz na końcu tego artykułu. Pominięcie tego etapu może się okazać zgubne w skutkach. Sprawi, że nie będziesz wiedział, jak klienci szukają oferowanego przez Ciebie produktu. Intuicja nie jest w tej sprawie najlepszym doradcą. Być może wydaje Ci się, że każdy używa pełnej nazwy produktu, gdy w rzeczywistości powszechnie funkcjonuje jakiś skrót czy uproszczenie, którego nie znasz? Klątwa wiedzy może zaćmić umysł nawet najlepszego copywritera. W konsekwencji przygotujesz profesjonalny opis, na który nikt nie trafi.

Przykładowo fraza „trytytka” jest wyszukiwana średnio 22 tys. razy miesięcznie, podczas gdy prawidłowa nazwa tego przedmiotu, „opaska zaciskowa”, raptem 3,5 tys.

Poznaj 3 podstawowe pytania, jakie należy sobie zadać, żeby dowiedzieć się, czego Twoi klienci szukają w Google.

1. Na jakie frazy jesteś dziś widoczny?

Sprawdź, po jakich frazach użytkownicy trafiają na Twoje opisy produktów i strony. Dzięki temu dowiesz się, co wpisują, kiedy ich intencją jest znalezienie tego, co oferujesz. Możesz wtedy wykorzystać te frazy (lub powtarzające się schematy) do tworzenia kolejnych opisów. Poza tym możesz w już istniejących tekstach SEO zwiększyć na nie nacisk.

Wrzuć więc linki do wybranych podstron do jednego z narzędzi i sprawdź, jakie informacje dostaniesz.

2. Na jakie frazy widoczna jest Twoja konkurencja?

Wiele narzędzi, poza analizą własnej strony, umożliwia analizę innych domen. Aplikacja sprawdzi, na jakie frazy widoczne są strony Twojej konkurencji (lub ich oferty w e‑sklepach). Analiza ta może Cię doprowadzić do poznania fraz, których sam mógłbyś się nie domyślić. Dzięki niej możesz też starać się pozyskiwać klientów, którzy dziś kupują od Twoich rynkowych rywali.

3. Jakie inne frazy zbliżone wyszukują użytkownicy?

Ten etap analizy możesz w wykonać w jednym z bezpłatnych narzędzi, np. Planer Słów Kluczowych Google lub AnswerThePublic. Polega on na wpisaniu nazwy produktu czy usługi do pola wyszukiwania aplikacji. W wyniku zobaczysz, jakie są frazy poboczne oraz podobne, powiązane z nimi. W tym kroku dowiesz się też, w jakim kontekście i z jakimi dodatkowymi słowami fraza główna jest wyszukiwana. Będzie to świetna inspiracja do stworzenia np. artykułów w tematyce tego, co oferujesz.

SEO copywriting — na co zwrócić uwagę podczas tworzenia opisów? [lista]

Aby napisać dobry tekst SEO, należy zwrócić uwagę na różne kwestie. Choć ulubionym zdaniem specjalistów SEO jest stwierdzenie „to zależy”, to istnieje szereg czynności, które można podjąć, żeby zoptymalizować stronę i zwiększyć szansę na wysokie pozycje w Google.

Pisanie w zgodzie z zasadami wytyczonymi przez Google to SEO copywriting. Jak zatem napisać dobry opis produktu SEO, który dotrze do odbiorców?

  • Długość ma znaczenie

W krótkim opisie nie będziesz miał wystarczająco dużo miejsca, żeby umieścić odpowiednią ilość fraz kluczowych. Prawdopodobnie nie opowiesz też użytkownikowi wyczerpująco o produkcie. Z drugiej strony długi elaborat może go zanudzić.

Przyjęło się, że właściwa długość opisu produktu w sklepie internetowym to od 1 tys. zzs. do 3‑4 tys. zzs.

  • Nasyć tekst frazami kluczowymi

Dzięki analizie SEO, opisanej wcześniej, wiesz już, czego szukają Twoi klienci. SEO copywriting polega na tworzeniu takich treści, które zawierają wpisywane przez nich frazy, powtórzone kilkukrotnie. Zamieszczaj je zarówno w akapitach, jak i w nagłówkach czy "altach" zdjęć.

  • Stosuj nagłówki H…

optymalizacja-techniczna-pod-wyszukiwarki.webp

Większość e‑sklepów pozwala na wgrywanie opisów, które zawierają znaczniki H2, H3 itd. Budują one odpowiednią strukturę treści w oczach Google i pozytywnie wpływają na pozycję w wyszukiwarce. W nagłówkach, które dzielą akapity, powinieneś używać fraz głównych oraz kontekstowych (np. pytań, na zasadzie „Jak działa peeling do twarzy marki X?”). Dzięki nim Google zrozumie, że tekst odpowiada na pytania użytkowników i będzie go promował.

Dowiedz się, jak wygląda ta kwestia w sklepach, w których oferujesz swój towar. Spytaj, czy na kartach produktów możesz uwzględniać nagłówki.

  • Nadawaj zdjęciom opisy alternatywne („alty”)

Podczas składania karty produktu do HTML‑a (lub w CMS‑ie sklepu) należy nadać obrazkom atrybuty ALT. Są to opisy, które wyświetlą się w sytuacji, gdy grafika się nie zaczyta. Poza tym umożliwią opisywanie obrazów użytkownikom niedowidzącym. Przede wszystkim jednak pozwolą wyszukiwarkom lepiej indeksować witrynę. Dzięki "altom" używane przez Ciebie w opisie zdjęcia mogą znaleźć się w graficznych wynikach wyszukiwania Google i linkować do sklepu.

Aby „alty” wpłynęły pozytywnie na SEO strony produktowej, powinny zawierać frazy, na które się ją pozycjonuje.

  • Rozkład elementów: tekst + grafiki

tekst-plus-obraz.webp

Ten punkt znalazł się w tym artykule z powodu błędów, które często zauważamy w e‑sklepach. Zdarza się, że karta produktu (wizualnie przedstawiony opis, znajdujący się z reguły pod packshotem) jest w całości grafiką. Producent wstawia tam plakat reklamujący produkt lub broszurę. Jeśli tak się stanie, Google zobaczy ten opis tylko jako grafikę. Nie będzie więc w stanie zaindeksować znajdującego się na niej tekstu.

Lepszym rozwiązaniem będzie użycie osobno grafik i tekstu naniesionego na tło.

Zobacz, jak może to wyglądać w praktyce.

  • Linkuj pomiędzy produktami

Wspominaliśmy już wcześniej o linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym. W obrębie samej karty produktu (opis) także możesz to robić. Na końcu opisu możesz zaplanować sekcję „poznaj nasze pozostałe produkty” i zamieścić do nich linki z atrybutami follow. Oprócz tego dobrym pomysłem będzie zastosowanie tabeli porównawczej. Zestaw w niej kilka wariantów tego samego produktu i wstaw do nich linki. To pozwoli użytkownikowi w łatwy sposób poruszać się po ofertach i dokonać świadomego wyboru co do kupowanego produktu.

linkowanie.webp

Jakie narzędzia pomogą napisać dobry tekst pod SEO?

SEO copywriting (tak jak i SEO techniczne) jest dziedziną, która wymaga korzystania z różnych narzędzi i aplikacji. Część wskazówek z tego artykułu możesz stosować intuicyjnie (jak wplatanie fraz do tekstu), jednak do innych będziesz potrzebował twardych danych.

Pozyskać je możesz tak z narzędzi płatnych, jak i darmowych. Oczywiście te pierwsze oferują znacznie więcej informacji oraz (często) przystępniejszy design. Na start przygody z SEO można jednak ograniczyć się do tych drugich.

  • Narzędzia darmowe

‑ Google Search Console

‑ Google Analytics

‑ Google Trends

‑ Planer Słów Kluczowych Google

‑ AnswerThePublic

‑ Ubersuggest

‑ Keywordtool.io

‑ Alsoasked

‑ Screaming Frog

  • Narzędzia płatne

‑ Ahrefs

‑ Semstorm

‑ Senuto

‑ Deepcrawl

‑ Clusteric

Część z nich służy do przeprowadzania optymalizacji technicznej SEO. Pozostałe wspierają copywriterów przy pisaniu tekstów. Większość płatnych narzędzi oferuje możliwość przetestowania ich za darmo, więc warto z tej opcji skorzystać. Podczas pracy zobaczysz, które sprawdzi się najlepiej w Twoim przypadku.

Podsumowanie

jak-pisac-pod-seo-podsumowanie.webp

Napisanie tekstu pod SEO jest nie lada wyzwaniem. Jednak opis produktu, który będzie dobrze indeksowany przez wyszukiwarki, ma szansę przynieść większy (wartościowy) ruch oraz większe zyski. Z tego względu warto się pochylić nad tym tematem.

Co warto zapamiętać z tego artykułu, aby łatwiej zdobyć szczytowe pozycje w Google?

  • SEO to ogólna nazwa działań podejmowanych w celu optymalizacji stron internetowych pod wyszukiwarki.
  • Działania podejmowane w ramach SEO dzielą się na techniczne (związane z kodem strony) i nietechniczne (związane z treściami).
  • Pisz opisy produktów przede wszystkim z myślą o użytkowniku. Odpowiadaj w tekście na jego pytania oraz wątpliwości. Google lubi te strony, które lubią użytkownicy.
  • Rozpocznij pracę nad optymalizacją od 3‑etapowej analizy w narzędziach. Zadaj następujące pytania: na jakie frazy jesteś dziś widoczny, na jakie frazy jest widoczna Twoja konkurencja, jakie frazy kontekstowo powiązane z hasłem głównym wpisują użytkownicy.
  • Zachowaj schludną strukturę treści na kartach produktów. Stosuj nagłówki, akapity i grafiki z atrybutami ALT.
  • Stosuj content marketing. Pomoże Ci zwiększyć ruch na stronę i umożliwi przekierowanie na strony produktowe użytkowników, którzy szukają odpowiedzi na swoje pytania.
  • Korzystaj z narzędzi do optymalizacji stron i zawartych na nich treści. Dostępne są na rynku rozwiązania płatne oraz darmowe.

Wiesz już, jak napisać opis produktu zgodny z wytycznymi Google?

Dowiedz się też, jak zmienić zwykły, tekstowy opis produktu w atrakcyjną wizualnie prezentację do e‑commerce — rich content.

Rich content ‑ skuteczne narzędzie do budowania marki w e‑commerce

Custommerce Blob 6
Sprawdź jak możemy wesprzeć Twoją markę w e‑commerce
Example Custommerce Rich Cards
© 2024 Custommerce sp. z o.o.