Jak poradzić sobie z wysokim współczynnikiem odrzuceń w sklepie online?

Jak poradzić sobie z wysokim współczynnikiem odrzuceń w sklepie online?

Wysoki współczynnik odrzuceń w sklepie internetowym może być poważnym problemem, przez który trudno liczyć na zwiększenie sprzedaży. Nie zawsze jednak musi on budzić niepokój. Ważna jest zatem zarówno bieżąca analiza tego wskaźnika, jak i odpowiednia jego interpretacja oraz umiejętność zareagowania na jego niezadowalający poziom. Dowiedz się, w jaki sposób badać współczynnik odrzuceń, o czym świadczy jego wysoka wartość i jak skutecznie go zmniejszyć.

autor
Maciej Tomaszyk
Jak poradzić sobie z wysokim współczynnikiem odrzuceń w sklepie online?

Na zwiększony współczynnik odrzuceń może mieć wpływ efekt ROPO - klienci oglądają produkt w sklepie online i kupują go stacjonarnie. Dowiedz się więcej o tym efekcie i o tym, jak możesz wykorzystać go na swoją korzyść:

Efekt ROPO i odwrócone ROPO – jak ich znajomość pomoże Ci poprawić sprzedaż w sklepie internetowym?

Czym jest współczynnik odrzuceń?

Jak wiesz, na wzrost sprzedaży online wpływ ma wiele elementów, a jednym z najważniejszych jest stworzenie witryny internetowej, która skutecznie zachęci klientów do zakupów. Jeśli odwiedzający Twój sklep internauci opuszczają go bez przechodzenia na podstrony zawierające karty produktów, może to oznaczać, że serwis pod jakimś względem nie spełnia ich oczekiwań.

Być może Twój sklep nie zapewnia użytkownikom odpowiednio pozytywnych doświadczeń, a ścieżka zakupowa jest nieintuicyjna? Zobacz, w jaki sposób zastosować wiedzę dotyczącą UX w celu zwiększania konwersji.

Odsetek osób opuszczających Twój sklep bez wykonania jakiejkolwiek czynności określa współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate). Dokładna definicja tego wskaźnika mówi, że wskazuje on procent użytkowników, którzy podczas jednej sesji odwiedzili na krótki czas tylko jedną stronę i opuścili ją bez kolejnych działań, np. przejścia na dalsze podstrony. 

Wysoki współczynnik odrzuceń nie zawsze powinien martwić. Jeśli bowiem użytkownik odwiedził od razu docelową stronę z produktem, nie ma większego znaczenia, że nie kliknął innej podstrony. Choć oczywiście z punktu widzenia zwiększania sprzedaży byłoby to wskazane. Podobnie sytuacja wygląda ze stroną blogową – wielu użytkowników wchodzi na nią, czyta konkretny wpis i wychodzi.

Jak analizować wartość tego wskaźnika?

Współczynnik odrzuceń dla danej strony można odczytać w Google Analytics. Jeśli jego wartość wynosi np. 60%, to oznacza, że 60 na 100 osób opuściło witrynę bez podjęcia interakcji. Jak wspomnieliśmy wyżej, wysoka wartość tego wskaźnika nie zawsze oznacza coś złego. Warto ją na przykład porównywać ze współczynnikiem konwersji. Jeśli ten drugi jest na zadowalającym poziomie, wysoki bounce rate nie musi budzić niepokoju. Może to bowiem oznaczać, że duża liczba klientów od razu trafiła na odpowiednią stronę (np. kartę produktową) i dokonała na niej zakupu, a po transakcji naturalnie opuściła witrynę.

Co wpływa na współczynnik odrzuceń?

Wysoki współczynnik odrzuceń powinien niepokoić, gdy dotyczy przede wszystkim strony głównej sklepu oraz podstron mających za zadanie wywołać konwersję. Warto się wtedy zastanowić, co powstrzymuje klientów przed wykonaniem kolejnych działań, np. odwiedzeniem podstron prezentujących asortyment i umożliwiających dokonanie transakcji zakupowej. Przyczyn takiego zachowania użytkowników może być wiele, ale najczęściej problem leży po stronie konstrukcji i wyglądu witryny. Wysoki współczynnik odrzuceń może powodować np.:

Czasami powodem wysokiego współczynnika odrzuceń jest także nieprawidłowa implementacja kodu śledzącego Google Analytics, przez co narzędzie to będzie błędnie odczytywało czynności wykonywane na witrynie przez użytkowników. Warto więc sprawdzić poprawność odczytywanych danych.

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń

Chcąc zmniejszyć współczynnik odrzuceń i tym samym wpłynąć na zwiększenie sprzedaży online, w pierwszej kolejności musisz znaleźć przyczynę problemu. Najpierw warto sprawdzić poprawność kodów Google Analytics, ponieważ takie błędy techniczne można stosunkowo najłatwiej poprawić. Dopiero po wyeliminowaniu tej przyczyny warto przyjrzeć się samej witrynie, np. sprawdzić szybkość ładowania się strony (można to zrobić za pomocą darmowych narzędzi online, takich jak PageSpeed Insights) czy sposób prezentowania się witryny na smartfonach. Być może warto zastanowić się nad zmianą układu treści w serwisie, drzewa kategorii czy rozmieszczenia przycisków call to action. Należy na wszystkie te elementy spojrzeć pod kątem przeciętnego użytkownika i spróbować wczuć się w jego potrzeby pod względem funkcjonalności i wygody poruszania się na stronie

Warto też zadbać, by strona produktowa była atrakcyjna wizualnie oraz zachęcała do przeglądania podstron z pozostałym asortymentem. Skutecznie działają tutaj rekomendacje i podpowiedzi artykułów podobnych lub komplementarnych do tego, który aktualnie ogląda klient. W ten sposób można nie tylko obniżyć bounce rate, ale też przy okazji osiągnąć wzrost sprzedaży online. O tym, jakie moduły możesz umieścić na karcie produktu, żeby skutecznie zatrzymywać uwagę klientów, przeczytasz w artykule o dobrych praktykach w tworzeniu rich contentu.

Już wiesz, jak zatrzymać klientów na swojej stronie?

Dzięki współczynnikowi odrzuceń możesz śledzić na bieżąco skuteczność swojej witryny w generowaniu odpowiedniego poziomu konwersji. Pamiętaj jednak, że nie zawsze wysoki bounce rate musi być powodem do niepokoju. Warto analizować go wraz z innymi wskaźnikami dostarczanymi przez Google Analytics i dopiero gdy jest to rzeczywiście konieczne, podejmować konkretne kroki w celu jego obniżenia i zatrzymania klientów na stronie. Najważniejsze, by strona produktowa, na którą trafiają Twoi klienci, generowała odpowiednią konwersję. Zadbaj zatem o jej atrakcyjny wygląd i funkcjonalność, aby skutecznie zachęcała do zakupów i pozwalała na wygodne dokonywanie transakcji.

Zobacz, jak może wyglądać przykładowa karta produktu wykorzystująca zasady UX i skutecznie zachęcająca do zakupu.

Metamorfoza fischer

Materiały powiązane

Sprawdź jak możemy wesprzeć Twoją markę w e‑commerce

Umów się z naszym specjalistą na bezpłatną konsultację.